کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۱۳۰۹
تاریخ خبر:

حال خودروسازان در اروپا خوب نیست!

هفت صبح| با انتشار آمار فروش خودروهای نو در دسامبر ۲۰۱۸ مشخص شد بازار اروپا در این ماه حدود ۸درصد کاهش حجم داشته و به فروش ۱٫۱۶ میلیون دستگاه طی ۳۰ روز قانع شده است. در ۴ کشور اسپانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه، مشخص شده خودروسازان دوازدهمین ماه از سال ۲۰۱۸ را با تلخی بسیاری پشت سرگذاشته و فعلا در تعطیلات سال نو بی‌توجه به نزول گسترده فروش، در حال تمدد اعصاب و بازگشت به وضعیت روحی عادی هستند! گفته می‌شود پژو که وضعیت بهتری در زمینه محصولات سبز و کم‌آلاینده دارد، در ماه‌های اخیر علیرغم اجرای قانون WLTP فروش مثبت و قابل توجهی را به ثبت رسانده است. البته فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید کاملا امیدوارکننده است. وضعیت کلان ۵بازار بزرگ اروپا به این شرح بوده است:
۱
طبق آنچه انجمن خودروسازان فرانسه اعلام کرده، خریداران تا روز بیستم از ماه دسامبر ۲۰۱۸ در این کشور ۱۴٫۵ درصد کمتر از دسامبر ۲۰۱۷ اتومبیل نو خریداری کرده‌اند. موضوعی که باعث شده تا کاهش فروش چشمگیری برای چهارمین ماه پیاپی به صنایع خودروسازی تحمیل شود. البته به لطف رشد شدید فروش خودرو در نیمه نخست سال، کل فروش برندها همچنان مثبت است و به نظر می‌رسد بازار اتومبیل فرانسه در سال ۲۰۱۸ کار خود را با ۲٫۶ درصد رشد فروش نسبت به سال ۲۰۱۷ به پایان برده است. طبق اعلام انجمن خودروسازان فرانسه کل فروش اتومبیل در بازار فرانسه طی ۱۲ ماهه سال به ۲۱۷۳۴۸۱ دستگاه رسیده است. با وجود این رشد مثبت، افت فروش خودرو برای چهارمین ماه پیاپی باعث شده تا چشم‌انداز این صنعت برای سال ۲۰۱۹ تیره و تار به نظر برسد.
۲
در آلمان اوضاع کمی بهتر بوده و افت به ۱۰ درصد محدود شده است. فروش خودرو در دسامبر ۲۰۱۹ با رسیدن به تعطیلات سال نو، روی عدد ۲۷۲۶۷۴ دستگاه متوقف مانده است. با وجود افت اوپل، پورشه، آئودی و بسیاری دیگر از برندها در این ماه، سرانجام رشد سال ۲۰۱۸ این بازار هم مثبت شد و پرونده یکی از شش بازار بزرگ خودرو جهان با رشدی ۰٫۴ درصدی روی عدد ۳٫۲ میلیون متوقف شد.
۳
در اسپانیا هم شرایط مشابه فرانسه حادث شده و افتی ۴ درصدی موجب شده تا فروش خودرو در این بازار بزرگ و مهم در ماه دسامبر به ۹۹۲۹۱ دستگاه کاهش یابد. این افت البته نسبت به نرخی که بازار خودرو اسپانیا در سه ماه سپتامبر، اکتبر و نوامبر تجربه کرد کمتر شده چرا که نرخ‌های نزول در این سه ماه به ترتیب معادل ۱۷، ۶٫۶ و ۱۳ درصد بودند. با وجود این حجم از افت در ۴ماهه پایانی سال، مجموع فروش سالانه در بازار خودرو اسپانیا با رسیدن به مرز ۱٫۳ میلیون دستگاه همچنان مثبت است. مثل بازار اسپانیا کیا، نیسان، فیات، فورد و هیوندای وضعیت بدی را تجربه کرده‌اند اما گروه پژوسیتروئن به همراه اوپل همچنان وضعیتی بهتر از رقبا دارند.
۴
در ایتالیا هم فروش خودرو با رسیدن به عدد ۱۴۶۹۹۱ دستگاه در دسامبر ۲۰۱۸، افتی ۶درصدی را در کارنامه صنعت خودرو این کشور ثبت کرد. بر این مبنا ایتالیا وضعیت بدی را تجربه کرده و پس از ۴ماه افت فروش، کل عملکرد سالانه‌اش به محدود ۱٫۹۱۶ میلیون واحد رسید که به معنی افت ۲٫۷ درصدی فروش نسبت به سال ۲۰۱۷ است.
۵
یکی از نقاط جالب توجه و عجیب بازار خودرو اروپا، رشد عجیب فروش اتومبیل‌های برقی در بازار نروژ است که گویا به یک سوم کل بازار رسیده و حتی توانسته رکورد فروش عددی را در مقایسه با بسیاری از بازارهای بزرگ تجربه کند. بر این مبنا با وجود فروش ۱۴۷۹۲۹ هزار دستگاه اتومبیل در بازار نروژ که به معنی نزول ۶٫۶ درصدی حجم بازار بوده، این کشور در سال ۲۰۱۸ پذیرای ۴۶۰۹۲ دستگاه اتومبیل کاملا برقی و یا پلاگین هیبرید بوده است. این یعنی عدد مذکور از رشد ۴۰ درصدی بازار این خودروها حکایت دارد.

کدخبر: ۲۴۱۳۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • h.kh

    در ایران خوب ه ه ه ه؟