کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۲۴۰
تاریخ خبر:

حاشیه‌های صدور حکم دزدان فیلیپ و خانم تبر

روزنامه هفت صبح | طی یکی دو روز گذشته حکم دو پرونده جنجالی منتشر شد، یکی از آنها مربوط به دزدی از توریست و دوچرخه‌سوار آلمانی بود و دیگری هم پرونده سحر تبر، یکی از شاخ‌های اینستاگرام که خبر دستگیری‌اش به اندازه کافی حاشیه داشت، حالا هم گویا حکم پرونده‌اش صادر شده و باز او را سر زبان‌ها انداخته است.

*** حبس، شلاق تعزیری و کمک به بیماران سرطانی
حتما ماجرای فیلیپ گراف دوچرخه‌سوار آلمانی را خاطرتان هست، دوچرخه‌سواری که مردادماه سال گذشته وارد نشتارود مازندران شد آن هم بعد از یک دوره مبارزه سخت با بیماری سرطان و با هدف تبلیغ برای کمک به بیماران سرطانی اما اتفاقاتی که برایش افتاد باعث شد که نه تنها نتواند سفرش را ادامه بدهد بلکه مجبور شد با بدنی زخمی به کشورش برگردد. حالا دور روز پیش خبر برگزاری دادگاه کسانی که از او دزدی کرده و کتکش هم زده بودند منتشر شد آن هم با یک حکم جالب.

حالا با گذشت چند ماه و پس از بررسی همه جانبه پرونده و اخذ دفاعیات متهمان، قاضی شعبه اول دادگاه عمومی نشتارود حکم ضاربان فیلیپ مارک گراف دوچرخه‌سوار آلمانی را صادر کرد.
قاضی در این حکم «اقدام متهمان را برخلاف ادب و مهمان نوازی اسلامی و سبب جریحه‌دار شدن اعتماد عمومی دانست و با اشاره به اینکه دین و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران همواره مهمان‌نوازی را از صفات نیک و پسندیده دانست و اقدام چند جوان ناپخته سبب تضییع آن نمی‌شود در خصوص جنبه عمومی جرم هر شش متهم این پرونده را علاوه بر حبس و شلاق تعزیری به دو مورد حکم سبز نیز محکوم کرد.»

حکم سبز به حکم‌های غیر کیفری گفته می‌شود که طبق آنها محکومان باید یک‌سری کارهای اجتماعی یا فرهنگی انجام دهند. این‌بار متهمان باید در مورد بیماری سرطان فعالیت‌های عامل‌المنفعه انجام دهند.در حکم قاضی آمده است: «با توجه به اینکه تبعه آلمانی پس از شکست بیماری سرطان در حرکتی نمادین و انسان دوستانه برای حمایت از بیماران سرطانی اقدام به رکاب‌زنی در کشورهای مختلف کرده بود متهمان علاوه‌بر عذرخواهی از او در یکی از رسانه‌های خبری رسمی کشور، بروشورهای معرفی مجمع خیرین حمایت از کودکان سرطانی (محک) را توزیع و صندوق‌های کمک به این مجمع در شهرستان تنکابن و توابع آن را پخش و جمع‌آوری کنند. آنها تا دو سال هم برای حمایت از کودکان سرطانی زیر نظر مجمع خیرین کمک به کودکان مبتلا به سرطان محک فعالیت اجتماعی داشته باشند.»

*** مردم دست به کار شده بودند
فیلیپ مارک گراف سوم مرداد سال گذشته همراه دوچرخه و بقیه وسایلش در شهر نشتارود چادر مسافرتی برپا کرده بود اما عده‌ای پس از فهمیدن اینکه او خارجی است و پول و وسایل نسبتا ارزشمندی دارد به او نزدیک می‌شوند و او را به ساحل می‌کشانند بعد هم در فرصتی مناسب علاوه‌بر سرقت وسایلش به شدت او را کتک می‌زنند.

بلافاصله بعد از پیچیدن خبر در شهر مردم و مسئولان شهر وارد عمل می‌شوند، به بیمارستان می‌روند و نه تنها از فیلیپ معذرت خواهی می‌کنند بلکه برایش هدیه و یادگاری می‌برند تا کمی روح جریحه‌دار شده‌اش را ترمیم کنند. پلیس هم کمی بعد دزدها را دستگیر کرده و دوچرخه و وسایل فیلیپ به او پس داده می‌شود اما این اتفاق سفر او را تمام کرده و فیلیپ بعد از این ماجرا به کشورش بر می‌گردد. با همه اینها فیلیپ مدتی بعد در اینستاگرامش علاوه بر شرح ماجرا، نوشت:

«می‌خواهم بگویم خبر مهمی که وجود دارد این است که این حادثه هیچ تغییری در ذهنیت من ایجاد نکرد، اجازه نمی‌دهم این زمان خوبی که با مردم فوق‌العاده ایران سپری شد، به خاطر عده‌ای جانی جوان تحت‌تأثیر قرار بگیرد. به هیچ وجه اجازه نمی‌دهم ذهنیت من را عوض کند. می‌خواهم از همه کسانی که در این مدت با کلمات زیبایشان با من صحبت کردند و از همه ایرانی‌هایی که با تمام احساسات از من بابت این حادثه عذرخواهی کردند، تشکر ‌کنم. واقعا نمی‌توانم جواب تک‌تک آنها را بدهم چون تعداد پیام‌ها زیاد است، اما باز هم تاکید می‌کنم تجربه فوق‌العاده‌ای از فرهنگ ایرانی داشتم و هیچ خاطره بدی از سفرم به ایران در ذهنم نماند.»

*** ۱۰سال برای بدل پرسروصدای آنجلینا جولی
سحر تبر که دستگیر شد ماجرا به رسانه‌های خارجی هم کشید و اغلب این رسانه‌ها او را دختری که سعی می‌کرد شبیه آنجلینا جولی باشد معرفی می‌کردند اما کاربران ایرانی غیر از تلاش برای شباهت به خانم جولی، اورا به کارهای عجیب‌وغریب دیگری هم می‌شناختند؛ از جیغ زدن‌های متمادی گرفته تا گریم‌های سنگین.

با این وجود خبر دستگیری‌اش خیلی‌ها را متعجب کرد. او در دادگاه به تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات و تحصیل مال نامشروع متهم شده بود. بعدتر یک‌بار هم خبر رسید او در زندان کرونا گرفته است، خبری که آخر هم معلوم نشد که درست بود یا نه. دیروز هم خبرگزاری رکنا خبر داد که حکم دادگاه بدوی او صادر شده است.

رکنا به نقل از خود فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر نوشته: «در دادگاه محاکمه شدم و قاضی من را به تحمل ۱۰سال حبس محکوم کرده است.البته حکم صادر شده قابل اعتراض بود و من اعتراض کردم.چهار اتهام به من وارد شده بود که از دو اتهام تبرئه شدم. دلم نمی‌خواهد درباره عناوین اتهامم حرفی بزنم چون امیدوارم مورد عفو قرار بگیرم.»

کدخبر: ۳۶۳۲۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر