کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۶۵۱
تاریخ خبر:

حاشیه‌های برکناری ناگهانی یک مدیر جوان

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | سید میعاد صالحی در تعطیلات عید نوروز امسال به صندوق بازنشستگی کشوری آمد و بعد از کمتر از پنج ماه مصادف با تعطیلات عید قربان برکنار شد. مراسم تودیع صالحی و معارفه سرپرست جدید هم صبح دیروز خیلی سریع انجام شد. حالا با حکم محمد شریعتمداری نعمت الله ایزدی سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری است. او از سال ۹۳ تا الان رئیس هیات مدیره این صندوق هم بوده و قبل‌تر در وزارت امور خارجه مسئولیت داشت. میعاد صالحی هم یک حکم مشاوره علمی و فناوری از شریعتمداری دریافت کرده. این قصه آمدن و رفتن میعاد صالحی هر دو غیرمنتظره بود و پر از نکات رازآلود.

* یک: نکته اول اینکه روز گذشته خبرگزاری تسنیم به نقل از شخصی به نام مختاری که مشاور میعاد صالحی معرفی شده نوشت که این تغییر با دستور رئیس‌جمهور انجام شده. این شایعه البته خیلی دور از ذهن هم نیست چون در همان فروردین ماه و زمان انتصاب سید میعاد صالحی بعضی سایت‌های خبری مدعی شدند رئیس‌جمهور با این انتصاب مخالف است و از این بابت با تندی به وزیر کار (محمد شریعتمداری) تذکر داده. رسانه‌های نزدیک به دولت در آن مقطع نوشتند که روحانی گفته جوانگرایی باید همراه با شایسته سالاری باشد که این ادعا هیچوقت تایید یا تکذیب هم نشد.

* دو: نکته دوم در مورد این ماجرا واکنش طیف‌های سیاسی موافق و مخالف دولت است. در زمان انتصاب میعاد صالحی تقریبا هیچ کدام از گروه‌های سیاسی از او استقبال نکردند. اصلاح‌طلبان که می‌گفتند او سابقه کاری و تحصیلات مرتبطی با مدیریت یک صندوق بحران زده ندارد و از طرفی او در یک تشکل سیاسی به نام «جریان مردمی انقلابی جماران» عضو است که ریاست شورای مرکزی آن را وحید یامین‌پور بر عهده دارد.

از طرفی اصولگرایان هم خیلی میانه خوبی با او نداشتند و روی این قضیه مانور می‌دانند که میعاد صالحی به واسطه روابطش با هادی رضوی (داماد محمد شریعتمداری) به این مسئولیت رسیده. با این همه از دیروز که میعاد صالحی برکنار شده همین جریان‌های سیاسی از او به عنوان یک مدیر کاربلد و ضد فساد یاد می‌کنند و کلا موضعشان ۱۸۰درجه نسبت به قبل چرخیده.

* سه: نکته سوم که الان کمتر کسی به آن توجه می‌کند فشاری است که نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی دیگر برای برکناری میعاد صالحی به دولت وارد می‌کردند. به طور خاص احمد بیگدلی نماینده اصلاح‌طلب عضو کمیسیون اجتماعی خیلی مصاحبه می‌کرد و می‌گفت مخالف این انتصاب است چون مدرک تحصیلی میعاد صالحی هیچ ارتباطی با مدیریت صندوق کشوری ندارد. همین نماینده ۸ مردادماه به باشگاه خبرنگاران گفته بود: «حدود دو هفته پیش قرار بود سوال من از وزیر کار درباره حضور غیرقانونی صالحی در صندوق بازنشستگی کل کشور در صحن مطرح شود، اما با شریعتمداری به تفاهم رسیدیم که تا پایان مرداد ماه این موضوع تعیین تکلیف شود.»

* چهار: فشار مخالفان انتصاب میعاد صالحی پشتوانه نظر دو نهاد نظارتی را هم داشت. سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات این انتصاب را مغایر با قانون دانسته بودند و در مورد نظر سازمان اداری استخدامی هم دو روایت متفاوت داشتیم؛ از یک طرف بیگدلی نماینده مجلس می‌گفت سازمان اداری استخدامی هم این انتصاب را غیرقانونی دانسته و از طرفی بعضی رسانه های نزدیک به دولت نوشتند این سازمان گفته انتصاب بلامانع است. ‌

* پنج: همه این قصه‌هایی که گفتیم تا قبل از ماجرای دیروز در کانون توجه افکار عمومی و فعالان رسانه‌ای بود. بعد از ماجرای برکناری ناگهان ورق برگشت. گروه‌های اصولگرا و عدالتخواه و اصلاح‌طلب الان مدافع میعاد صالحی شدند و از دو جنبه به برکناری او اعتراض دارند؛ یکی اینکه می‌گویند چرا یک مدیر جوان (میعاد صالحی متولد ۱۳۶۱) برکنار شده تا یک مدیر بازنشسته (نعمت الله ایزدی متولد ۱۳۳۶) جای او را بگیرد. مورد دوم هم اینکه موضوع را به افشاگری‌های میعاد صالحی و اقدامات او در راستای شفافیت مالی تفسیر می‌کنند.

* شش: یکی از اقدامات میعاد صالحی در بدو ورود به صندوق بازنشستگی کشوری، انتشار فهرست حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیات مدیره صندوق کشوری و شرکت‌های تابعه آن بود. در حقیقت او لیست مدیرانی را منتشر کرد که قبل از ورود او با دریافت‌های چند ده میلیونی فعالیت می‌کردند. مثلا در این فهرست‌ها مشخص شد مدیرعامل هلدینگ عمران و ساختمان این صندوق در سال ۹۷ ماهانه بیش از ۳۸میلیون تومان حقوق دریافتی ناخالص داشته یا مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز بیش از ۳۰میلیون تومان دریافتی ناخالص در هر ماه داشته.

او در یک برنامه تلویزیونی هم از ویژه خواری ۴۰۰نفر در صندوق کشوری گفت و اینکه یک عده از مدیران از ۶۰ هتل متعلق به صندوق به طور اختصاصی برای خودشان استفاده می‌کردند. چند روز پیش هم صالحی اعلام کرد که به خواسته خودش نصف میزان قانونی حقوق مدیرعامل صندوق را دریافت می‌کند یعنی به جای ماهانه ۳۰میلیون تومان او حدود ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

* هفت: باز یک اتفاق عجیب دیگر هم چند ساعت قبل از برگزاری مراسم تودیع و معارفه صندوق کشوری رخ داد که خود به خود این جابه‌جایی را خیلی برجسته کرد. میعاد صالحی حدود ساعت ۸ دوشنبه شب در توئیتر نوشته: «هرچه امور صندوق بازنشستگی را شفاف‌تر می‌کنیم، فشارها و تخریب‌ها نیز بیشتر می‌شود. گام مهم بعدی، انتشار جزئیات پرونده‌ها و پروژه‌های چندصد و چندهزار میلیارد تومانی است. همه بدانند در دفاع از حقوق بازنشستگان با احدی تعارف نداریم.»

او پایان این توئیت از چند هشتگ هم استفاده کرده از این قرار: ادیپک، نظیف، پادجم و ملک فرمانیه. الان بعضی کانال‌ها و سایت‌ها می گویند میعاد صالحی به خاطر همین توئیت اصلا برکنار شده. این ایده البته با توجه به فشارهای قبلی خیلی دقیق به نظر نمی‌رسد اما به هرحال هشتگ‌های انتهای توئیت هم جالب توجه هستند که شفاف سازی درباره ماجرای پشت پرده آن‌ها می‌تواند از مطالبات اصلی از مدیر جدید صندوق بازنشستگی کشوری باشد. چه ارتباطی بین نمایشگاه نفت و گاز ابوظبی (ادیپک) با هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد؟ ماجرای شرکت توسعه پتروشیمی پادجم چیست؟ ملک فرمانیه چه داستانی دارد؟

کدخبر: ۲۷۴۶۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر