کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۳۶۹۲
تاریخ خبر:

جیغ بنفش با پونتیاک کاتالینا ۶۰ در تهران!

هفت صبح|کاتالینا، لورنتین و یا سدان گربه‌ای! سدان قدیمی پونتیاک که تولید آن به دهه ۶۰ میلادی برمی‌گردد، هنوز هم جاذبه‌های بسیاری داشته و جزو محبوب‌ترین خودروهای کلاسیک ایران است. اینها هم همه اسم‌هایی است که مخاطبان خودروهای کلاسیک به محض دیدن محبوب‌ترین سدان پونتیاک که ۵۸ سال پیش در بازار آمریکا عرضه شد، به زبان می‌آورند. کاتالینا که در یک فاصله زمانی ۳۱ ساله از ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۱ توانست همواره اتومبیل پرچمدار شرکت پونتیاک باشد، در نخستین مدل‌ها که با نام چیفتن کاتالینا عرضه می‌شد بیش از آنکه سدانی جوان‌پسند باشد، یک کوپه گرد و کوچک به سبک شورولت بل‌ایر بود که توان مناسبی برای فروش در بازار نداشت.

این رویه اما با تغییر اتاق و تولید اولین نسل از سدان ۴درب تازه پونتیاک تغییر کرد. اینجا دیگر نام کاتالینا اختصاصا روی یک مدل قرار گرفت و به مدت ۲۲ سال آنهم در پنج نسل فروشی بالا و بالغ بر ۱ میلیون دستگاه را عاید سازنده کرد.

موتوری که در کاتالینا ۶۰ به کاررفته هم در نوع خود جالب توجه است. یک نمونه بلوک بزرگ با حجم ۶٫۴ لیتر (حدود ۵برابر حجم موتور پراید) که قدرتی معادل ۲۸۰ اسب بخار را زیر پای راننده قرار می‌دهد که در نوع خود و برای اتومبیلی که ۶دهه قبل ساخته شده یک عدد بسیار بزرگ است. نمونه فعلی که در عکس، آن را با رنگ بنفش می‌بینید، از یک جعبه دنده مخصوص ساخت جنرال موتورز با نام هیدراماتیک سود می‌برد که اتوماتیک و ۴سرعته بوده و عملکرد مناسبی دارد.

کاتالینا که به سیاق دیگر سدان‌های آمریکایی هم عصر محصولی کشیده با عرضی بیش از معمول و ارتفاع نسبتا کوتاه بود، طول و عرضی معادل ۵٫۴۸ و ۲٫۰۳ متر داشت که عمده ان صرف دماغه دراز و یک صندوق بار بزرگ شده به طوری که علیرغم طول زیاد، فاصلهی بین دو محور خودرو تنها ۳٫۰۹ متر است که چندان زیاد نیست!

البته نباید برای گنجاندن ۵ یا شش نفر در اتاق این خودرو نگرانی داشت چرا که دو ردیف صندلی نیمکتی در کنار شاسی و فنربندی مناسب و نرم موجب شده تا به راحتی بتوان با کاتالینا به سفرهای طولانی رفت بی آنکه چاله‌های متعدد معابر و جاده‌ها را لمس کرد. این مزیت عمدتا به دلیل شاسی مخصوص خودرو کاتالینا است که با مدل لسابر شرکت بیوک یکسان است.

جالب است بدانید سیستم ترمز ۸پیستونه کاتالینا برای مهار شتاب بالای خودرو بسیار مناسب است ضمن اینکه کاتالینا به لطف استفاده از سیستم دیفرنسیل لغزش محدود بیشترین لذت را برای دوستداران دریفت فراهم می‌کند.

نکته پایانی در مورد فضای داخلی خودرو است که به شدت نوستالژیک و دیدنی است. عمده دلیل این زیبایی هم به تلفیق مناسب چرم، پلاستیک و قطعات استیل برمی‌گردد که موجب شده داشبورد خودرو همچون نمای بیرونی طرحی بی مرگ داشته باشد.

جستجوی هفت صبح برای پی بردن به قیمت واقعی پونتیاک کاتالینا نتیجه نداد اما احتمالا به لطف نگهداری نسبتا مناسب مالک، این سدان امریکایی ۵۸ ساله بهایی ۱۰۰ میلیون تومانی خواهد داشت.

کدخبر: ۲۳۳۶۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali20h

    برگام ریخت دنده اتومات ?ترمز 8 کاناله؟ 2 80 اسب؟ ??اقا من میخوام کسی سراغ داره به م بگه