کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۵۸۶
تاریخ خبر:

جک J۷؛ شهسوار سدان‌های چینی یا یک بازنده؟

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | اواخر دی‌ماه ۹۷ در تاریخ حضور خودروهای چینی در ایران یک نقطه عطف به حساب می‌آمد. در آن روزها مدیران‌خودرویی‌ها اولین سری از سدان معروف چری در بازارهای جهانی، آریزو ۶ را تحویل مشتریان دادند. پیش‌بینی می‌شد آریزو ۶ بتواند موفقیتش در بازارهای جهانی را در ایران هم تکرار کند و نشان بدهد که می‌توان چینی سوار شد اما در عین حال پز خودرویی با آپشن‌های فراوان مثل کره‌ای‌ها را داد‌.

اما باگذشت سه سال از حضور این خودرو که این روزها در بازار حدود ۷۵۰ میلیون تومان برچسب قیمت خورده‌اند، بیش از هر چیز شکست و عدم استقبال مشتریان به چشم می‌آید. این باتلاقی بود که پیش از این لیفان ۸۲۰ را هم در خود فرو برده بود‌ اما در سال ۱۴۰۰ دو سازنده دورخیز کرده‌اند تا بار دیگر شانس‌شان را در بازار سدان‌های پریمیوم چینی امتحان کنند: بهمن موتور با دانگ‌فنگ آئولوس (که هنوز حضورش به صورت رسمی تایید نشده) و کرمان موتور با چری A5 که به J7 هم شهرت دارد.

J7 که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، از زبان طراحی جدید جک بهره می‌برد که ‌ مشابه آن در محصول جدید کرمان موتور، کی‌ام‌سی K7 مشاهده می‌شود: جلوپنجره شکیل فرورفته به داخل که پوزه حیوانی وحشی را تداعی می‌کند، دو چراغ جلوی باریک قوس‌دار که شبیه ‌ خودروهای تسلاست، چراغ یک تکه ال‌ای‌دی در عقب و سپر حجیم که دو چراغ مه‌شکن بزرگ روی آن جانمایی شده‌اند. در کل A5 را می‌توان کپی‌برداری تمیزی از کیا استینگر دانست.

داخل کابین این خودرو از خارج آن اما هیجان‌انگیزتر است. با نورپردازی محیطی ۶۴ رنگ و صندلی‌های اسپرت مشابه برند ریکارو در کنار خوشه‌سنج دیجیتالی و نمایشگر بزرگ عمودی در میانه کنسول A5 اصلاً شبیه ‌ تصوری که از یک سدان چینی داریم نیست. سانروف آن نیز از نوع دوتکه و پانوراماست که در روز هم حس و حالی متمایز را در کابین رقم می‌زند.

با این حال پیش‌بینی می‌شود ‌ بلایی که بر سر آریزو ۶ آمد و بخشی از آپشن‌های مهمش حذف شد، برسر J7 هم بیاید و شاهد فروش نسخه فولش در ایران نباشیم. با این حساب بهتر است فکر A5 با کیت بدنه اسپرت و بدنه دورنگ را هم از سر بیرون کنید؛ نسخه‌ای از آن که در چین محبوبیت زیادی دارد.

زیر کاپوت J7 پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوی ۱۵۰ اسبی با ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور خوابیده که با جعبه دنده CVT هماهنگ می‌شود. با توجه به آنکه J7 در صورت ورود به ایران در بازه قیمتی بالای ۸۰۰ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد و البته وجود دناپلاس توربوی اتومات ۱۷۵ اسبی با اختلاف قیمت فاحش پیشرانه، این خودرو در حد عادی به نظر می‌رسد و انتظار خریداران جوانش را برآورده نخواهد کرد.

جک به واسطه‌‌ فروش خوب دو نسخه S5 و J5 در ایران برند شناخته‌شده‌ای است و احتمالاً این موفقیت توسط پیکاپ T8 و شاسی‌بلند K7 تکرار شود‌ اما بازار هنوز روی خوشی نسبت به سدان‌های پریمیوم چینی نشان نمی‌دهد و ترجیح خریداران خرید مونتاژی‌های کره‌ای و ژاپنی هم‌قیمت همچون کیا سراتو و مزدا ۳ است که امتحان خود را پس داده‌اند. از این رو آینده روشنی نمی‌توان برای J7 متصور بود و به احتمال زیاد این خودرو هم به سرنوشت هموطنش چری آریزو ۶ دچار خواهد شد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۶۵۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر