کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۳۰۹
تاریخ خبر:

جوان‌گرایی در باشگاه میلیاردرهای جهان

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | آمریکا امروز خانه امن بیش از ۸۰۰میلیاردر و ابرسرمایه‌دار است. آمریکا با میزبانی این تعداد از میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران در خود، حدود یک چهارم تعداد کل میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران در جهان را در خود جای داده است. از این رو می‌توان آمریکا را مهد ثروتمندان دانست و این تعبیر را به کار برد.

با اتکا به نگاه مقابل نیز می‌توان گفت وقتی این تعداد از افراد در یک کشور به سرمایه‌های کلان میلیارد دلاری می‌رسند به آن معناست که در طی این مسیر تا میلیاردر شدن تعداد زیادی رقیب ضعیف‌تر با تمام سرمایه، کارمندان و کارگرانشان از بین رفته‌اند و از سر راه حذف شده‌اند. به همین دلیل رشد این تعداد از ابرسرمایه‌داران در آمریکا می‌تواند نمایان‌گر چهره خشن بازار مالی در آمریکا باشد و در نتیجه این اتفاق امروز در این کشور شاهد تصاویر بدیعی از نابرابری و بی‌عدالتی باشیم که منجر به بروز شدیدترین اختلاف طبقاتی در میان کشورهای جهان شده است. به همین دلیل است که امروز جوانان آمریکا بیشتر میل به سوسیالیسم و برقراری عدالت اقتصادی و رفاه اجتماعی در جامعه دارند و امروز شعار واحد ضد سرمایه‌داری را سر داده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسانه آمریکایی ولت‌ایکس که هر سال روی این موضوع تمرکز می‌کند تعداد میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران آمریکا در انتهای سال ۲۰۱۹ به ۷۸۸ نفر رسید که این مقدار نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش ۱۲درصدی داشته است. تعداد این افراد در سال ۲۰۲۰ و اتفاقاتی که جهان از سر گذراند و تغییراتی که بازار تجربه کرد از عدد ۸۰۰ عبور کرد. این ۸۰۰ نفر روی هم رفته بیش از ۳۴۰۰ میلیارد دلار را در اختیار داشتند که از منظر جمع دارایی‌ها نیز ۱۴درصد نسبت به انتهای سال ۲۰۱۹ رشد داشته است.

در سال جاری و با ضرری که همه‌گیری کرونا به برخی از کسب و کارها وارد کرد و نیز جابه‌جایی قدرت از حزب جمهوری‌خواه به حزب دموکرات، تغییر بزرگی در ترکیب ثروتمندان آمریکا نیز رخ داد و اکنون تعداد میلیاردرهای آمریکایی به ۶۱۴ نفر کاهش پیدا کرده است که در مجموع ۳۲۰۰ میلیارد دلار را در اختیار دارند. کشوری که پس از آمریکا بیشترین تعداد میلیاردر و ابرسرمایه‌دار را در خود جای داده جمهوری خلق چین است. هرچند چین با میزبانی بیش از ۴۰۰میلیاردر و ابرسرمایه‌دار حدود ۷۰درصد از تعداد میلیاردرهای آمریکا را در خود جای داده است اما باید گفت میزان سرمایه ۳۲۰۰ میلیارد دلاری ابرسرمایه‌داران آمریکایی‌ به تنهایی بیش از جمع میزان ثروت ابرسرمایه‌داران چین و ۷ کشور بعدی در رده‌بندی جهانی است.

اگر برای مقایسه رشد سرمایه ثروتمندان آمریکایی در سال‌های گذشته به آمار سال‌ ۲۰۱۷ رجوع کنیم درمی‌یابیم که در آن زمان، آمریکا میزبان ۶۲۰ میلیاردر و ابرسرمایه‌دار بود که روی هم رفته ۲۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه داشتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش تعداد میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران و نیز میزان ثروتشان در سه سال گذشته مرهون فعالیت‌های دانش بنیان و فناورانه موفق در سیلیکون‌ولی بوده است. در دهه‌های گذشته تنها صاحبان صنایع و معادن در رسته میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران قرار می‌گرفتند.

اما در سال‌های اخیر صاحبان دانش و فناوری که محصولشان را در قالب استارتاپ‌ها و محصولات نوین به بازار عرضه می‌کنند به لیست میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران اضافه شدند. در روزگاری که ویروس کرونا علاوه بر سلامت مردم جهان، اقتصاد را هم بیمار کرده است و اقشار ضعیف و آسیب‌‌پذیر جهان یا بیکار شده‌اند و یا تحت شدیدترین فشارهای مالی قرار گرفته‌اند نه تنها حال میلیاردرها خوب است بلکه در دوران کرونا هم به میزان ثروتشان افزوده شده است.

در همین دوران یک سال و چند ماهه‌ای که جهان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، تعداد صاحبان فناوری‌ها و استارتاپ‌های دانش بنیان در لیست میلیاردرهای جدید جهان ۹درصد نسبت به پایان سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است و این بیشترین سهمی است که صاحبان علم و دانش و محصولات دانش‌بنیان تاکنون از میزان تمرکز ثروت میلیاردرها و ابرسرمایه‌داران داشته‌اند.

این تغییرات در ترکیب سنتی ابرسرمایه‌داران و ثروتمندان، جذابیت دنبال کردن اخبار باشگاه میلیاردرهای آمریکایی را بیش از پیش مضاعف کرده است. فوربس در تازه‌ترین گزارش خود درباره باشگاه میلیاردرها، به افرادی اشاره می‌کند که با سن کمتر از ۳۰ سال در این جمع قرار گرفته‌اند و این اتفاق به خودی خود یک شگفتی است. طبق گزارش فوربس تعداد میلیاردرهای جهان طی دهه گذشته از ۶۶۰ نفر به ۲۷۵۵ نفر افزایش پیدا کرده است که ۱۰ نفر از این فهرست بلند بالا را جوانان کمتر از ۳۰ سال تشکیل داده‌اند.

جمع دارایی‌های این ۱۰ نفر رقمی بیش از ۲۹ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. البته این ۱۰ نفر ملیت‌های مختلفی دارند و کشورهای مختلفی از هنگ کنگ گرفته تا آلمان میزبان آن‌ها و کسب و کارشان است و ۳ نفرشان نیز آمریکایی هستند. استنلی تنگ و اندی فنگ، دو دوستی که با هم در سال ۲۰۱۳ شرکت دلیوری غذای دوردش را در آمریکا تاسیس کردند با سرمایه ۴ میلیارد دلاری از جوانان تازه‌وارد این باشگاه هستند.

دوردش کارش را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرد و تمرکز اصلی این مجموعه، ارائه سرویس دریافت غذا از رستوران‌ها و تحویل آن به مشتری از طریق اینترنت است. ارزش این کسب و کار با بروز همه‌گیری کرونا و ترجیح مردم به ماندن در خانه‌ها افزایش چشمگیر و عجیب و غریبی پیدا کرد. آستین راسل، جوان ۲۵ساله و صاحب شرکت لومینار، دیگر عضو آمریکایی این باشگاه است.

آستین ۴سال پیش کارش را از سیلیکون‌ولی و با دریافت ۸۰۰ هزار دلار وام برای تحقیق و توسعه بر روی فناوری اتومبیل‌های خودران آغاز کرد و اکنون ثروتی بالغ بر ۲/۵ میلیارد دلار دارد. انتظار می‌رود با امتداد این رویه، ترکیب ثروتمندان از صاحبان املاک و زمین به صاحبان ایده‌های نو و خلاقانه در عرصه فناوری تغییر پیدا کند. این جایگزینی می‌تواند نویددهنده شرایطی بهتر در آینده جهان باشد چرا که این افراد در کسب و کارهایشان تعداد بسیاری کارمند و کارگر را همراه خود دارند که آن‌ها نیز همراه با صاحبان کسب و کار و به میزان مشارکت خود از رشد و موفقیت مجموعه بهره‌مند می‌گردند.

کدخبر: ۳۹۳۳۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر