کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۹۲۳۶
تاریخ خبر:

جهش ۵۰‌درصدی نرخ دیه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| قوه‌قضائیه نرخ دیه سال 1402 را برای ماه‌های غیرحرام معادل 900 میلیون تومان اعلام کرد. این عدد نسبت به دیه امسال 50 درصد افزایش پیدا کرده و باعث می‌شود حق بیمه شخص ثالث یک خودرو معمولی به حدود پنج میلیون تومان برسد. به جز صنعت بیمه و رانندگان‌، ‌طرفین پرونده‌های مربوط به قصاص نیز از عواقب این افزایش سنگین دیه متضرر و یا منتفع خواهند شد‌.

بیمه مرکزی اواخر بهمن امسال با ارسال نامه‌ای به قوه‌قضائیه درخواست کرد با توجه به تاثیر مستقیم نرخ دیه بر میزان حق بیمه‌ شخص ثالث، دیه سال 1402 یا تغییر نکند یا حداقل 10درصد بیشتر شود. سخنگوی بیمه‌مرکزی در توضیح دلایل پیشنهاد بیمه مرکزی گفته بود مردم در این شرایط توان پرداخت حق بیمه زیاد را ندارند. بر این اساس بیمه مرکزی به قوه قضائیه پیشنهاد داد یا نرخ دیه تغییر نکند یا افزایش ۱۰درصدی داشته باشد؛ با این حال از افزایش حق بیمه به تناسب افزایش نرخ دیه استقبال می‌کنیم.

ظاهرا نامه بیمه‌مرکزی به مقصد نرسیده چون قوه قضائیه روز گذشته، نرخ جدید دیه در سال 1402 برای ماه‌های غیرحرام را از 600 میلیون به 900 میلیون افزایش داد تا رشد 50 درصدی نرخ دیه باعث شود مردم در روزهای آخر سال دغدغه بیمه شخص ثالث 1402 را داشته باشند. احتمالا ظرف یکی دو روز آینده بیمه مرکزی نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث در سال 1402 را همان‌طور که قبلا گفته بود،‌ متناسب با افزایش نرخ دیه ابلاغ خواهد کرد.

حق بیمه شخص ثالث خودرو را با توجه به نرخ دیه در ماه‌های حرام و غیرحرام اعلام می‌کنند. در سال 1401، که دیه ماه‌ غیرحرام و حرام به‌ترتیب 600 و 800 میلیون تومان بود، حق بیمه پایه شخص ثالث (بدون احتساب جریمه‌ها و تخفیف‌ها) خودروهای چهارسیلندر به‌جز پیکان و پراید، معادل سه میلیون و 263 هزار تومان در نظر گرفته شد.

برای اینکه بفهمیم سال آینده چه اتفاقاتی را در حوزه بیمه شخص ثالث خودرو شاهد خواهیم بود، باید در قدم اول دیه ماه حرام 1402 را محاسبه کنیم. برای این کار کافی است نرخ دیه ماه غیرحرام را تقسیم بر سه کنیم، سپس آن‌را با نرخ دیه ماه غیرحرام جمع بزنیم. نرخ دیه ماه حرام، دقیقا 30 درصد بیشتر از نرخ دیه ماه غیرحرام است. الان می‌‌دانیم سال آینده دیه ماه حرام یک میلیارد و 170 میلیون تومان خواهد بود. ماه‌های محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه، ماه‌های حرام هستند و در این چهار ماه‌، نرخ دیه بیشتر است.

حالا برویم سراغ سایر محاسبات مربوط به حق بیمه شخص ثالث! در تصادفاتی که با خسارت مالی همراه باشند، حداقل پوشش بیمه شخص ثالث، معادل یک‌چهلم یا 5/2درصد نرخ دیه ماه حرام است. محاسبه نشان می‌دهد با احتساب دیه یک‌میلیارد و 170 میلیون تومانی، حداقل پوشش بیمه شخص ثالث در سال آینده به 29 میلیون و 250 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

اگر در سوانح رانندگی، میزان خسارت مالی وارده، کمتر از این میزان باشد، نیازی به کروکی پلیس نیست. همچنین حداکثر سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 50 درصد یا نیمی از مبلغ دیه تعیین‌شده برای ماه‌های حرام در هر سال است و سال آینده می‌تواند 585 میلیون تومان باشد. حداقل و حداکثر تعهد مالی بیمه‌های شخص ثالث امسال به‌ترتیب 20 و 400 میلیون تومان بود.

آنهایی که امسال بیمه شخص ثالث خریداری کرده‌‌اند و بخشی از آن متعلق به سال آینده می‌شود، باید اندازه 9 میلیون و 250 هزار تومان الحاقیه بیمه شخص ثالث تهیه کنند اما اصل موضوع، حق بیمه شخص ثالث در سال 1402 است که اگر قرار باشد با همین دست‌فرمان یعنی افزایش 50 درصدی اعلام شود،‌ حداقل به حدود پنج میلیون تومان می‌رسد. این نکته را هم درنظر بگیرید که مالکان خودروهای فعال در تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی، آژانس و تاکسی‌های داخل شهر و خارج شهر، باید بین 10 تا 20 درصد بیشتر نسبت به نرخ پایه حق بیمه بپردازند.

کدخبر: ۵۰۹۲۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر