کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۰۱۱
تاریخ خبر:

جهان پررونق بازی‌های رایانه‌ای

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | هرچقدر که شیوع ویروس کرونا باعث شده مسابقات ورزشی در جهان لغو شوند یا بدون تماشاگر و کم رونق برگزار شوند، شیوع این ویروس به بخش دیگری از ورزش‌ها (اگر بتوان آن‌ها را ورزش نامید) رونق بخشیده است. بازی‌های رایانه‌ای آنلاین بخش قابل توجهی از زمان قرنطینه افراد را به خود اختصاص داده‌اند و به طور مشابه، تعداد تماشاچیان رقابت‌های آنلاین هم رشد قابل توجهی داشته‌ است.

طبق گزارش هفته‌نامه اکونومیست، تعداد کاربران آنلاین پلتفرم استیم (که برای بازی‌های آنلاین رایانه‌ای است) در اواخر ماه مارس (تقریبا سه ماه پیش) به رکورد ۲۵میلیون کاربر همزمان رسید. همچنین ترافیک سایت توییچ (جایی که کاربران مسابقات آنلاین را تماشا می‌کنند) هم در چند ماه اخیر رشد ۵۰درصدی را تجربه کرده و به طور مشابه جای تعجبی نیست که سهام شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌های رایانه‌ای در این مدت رشد کرده باشد به طوری که سهام شرکت نینتندو حدود ۴۵درصد رشد کرده است.

بخشی از این رشد به خاطر تغییر مدل تجاری بازی‌های رایانه‌ای است. پیش‌تر کاربران مجبور بودند برای خرید دیسک بازی پول بپردازند اما حالا بسیاری از بازی‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شوند و به جای آن کاربران در درون بازی می‌توانند پول خرج کنند و محصولات مجازی مربوط به بازی را بخرند. اما جالب‌تر از کاربرانی که حالا بازی‌های رایانه‌ای به بخشی از زندگی آنها تبدیل شده، تماشاچیانی هستند که به تماشای رقابت‌های آنلاین می‌نشینند.

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، بر تعداد این تماشاچیان هم افزوده شده است. به طوری که برای مثال تعداد تماشاچیان بازی لیگ افسانه‌ها (League of Legends) به حدود ۲۰۰هزار نفر در ماه رسیده است. تعداد تماشاچیان بازی فورتنایت (Fortnite) هم با اینکه چند ماه پیش کمتر از ۱۰۰هزار نفر در ماه بود حالا از ۱۵۰هزار نفر فراتر رفته است.

تعداد تماشاچیان آنلاین بازی ندای وظیفه (Call of Duty) هم از کمتر از حدود ۱۰ هزار نفر چند ماه پیش به بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ماه رسیده است. توجه کنید که این‌ها تعداد افرادی نیست که بازی می‌کنند بلکه تعداد افرادی است که به تماشای بازی دیگران می‌نشینند. همین جذب قابل توجه تماشاچی به جذب پول هم انجامیده به طوری که بازیکنان این بازی‌ها می‌توانند آن را به عنوان شغل اصلی خود در نظر بگیرند.

برای مثال، آنطور که هفته‌نامه اکونومیست نوشته، یک بازیگر حرفه‌ای بازی لیگ افسانه‌ها در آمریکا می‌تواند حدود ۷۵هزار دلار در سال درآمد کسب کند و این در حالی است که بسیاری از بازیکنان ورزش‌های واقعی مانند تنیس چنین درآمدی ندارند. البته جهان بازی‌های مجازی پیامدهای خود را به همراه دارد.

از یک سو والدین نگران هستند که توجه بیش از حد به این بازی‌ها از فعالیت بدنی کودکان بکاهد. همچنین پلتفرم این بازی‌ها امکان تازه‌ای را برای تبادلات میان گروه‌های مختلف از گروه‌های سیاسی تا گروه‌های تبهکاری فراهم آورده است. با این حال، بازار بازی‌های رایانه‌ای و به تبع آن تماشاچیان این بازی‌ها به بازاری بزرگ و وسوسه برانگیز برای شرکت‌ها تبدیل شده است.

کدخبر: ۳۳۸۰۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر