کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۸۲۹
تاریخ خبر:

جنگ پلاک‌ها در جاده‌های شمال‌!

روزنامه هفت‌صبح، فاطمه رجبی | ‌مردم مازندران و‌ گیلان ‌از ورود مسافران ممانعت می‌کنند و بازار اتومبیل‌های پلاک محلی داغ است. مسئولان برای چند روز جاده‌های این شهرهای شمالی را بستند و با وجود باز شدن موقت جاده‌ها این خود مردم هستند که نمی‌خواهند غیر بومی‌ها وارد شهرشان شوند.اتفاقاتی مانند سیل، راهبندان‌های چندصد کیلومتری و… هم نتوانسته حریف میل شدید مردم برای سفر به شمال شود اما حالا پای بیماری در میان است.

اما گویا بعضی از مردم با این موضوع هم شوخی دارند . هر روز خبر تازه‌ای رسید از صعود ناگهانی آمار ابتلا به کرونا در گیلان و مازندران. اتفاقی که کم‌کم مسئولان استان را وادار کرد تصمیمی بگیرند که به نظر خیلی‌ها دیرتر از آنچه باید گرفته شد. پنجشنبه شب به دستور استاندار مازندران نیروهای نظامی و انتظامی جاده‌های کندوان، هراز، فیروزکوه و تمام ورودی‌های مازندران را بستند.

مدیر روابط عمومی استانداری مازندران اعلام کرد که تصمیم بستن تمام ورودی‌های مازندران برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامتی ساکنان این استان و همچنین خود مسافران و گردشگران پس از اعلام تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها اتخاذ شده و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت. بنابر گفته او فقط خودروهای حامل سوخت و مواد غذایی حق ورود به مازندران را داشتند.

درست چند ساعت بعد از شنیده شدن این خبر، خبر دیگری منتشر شد درباره اینکه با بسته شدن جاده‌های منتهی به استان مازندران هجوم به راه‌های فرعی که از استان البرز به شهرهای شمالی می‌خورد شدت گرفته، از آن طرف هم تعداد زیادی از مردم راهی گیلان شده‌اند. همین هم باعث شد که به فاصله چند ساعت بعد استانداری گیلان هم تصمیم مشابهش در مورد بستن راه‌ها را اعلام کند.

*** بچه زرنگ‌های همه فن حریف
شاید برایتان عجیب باشد که وقتی جاده‌ها بسته شدند و حتی جاده‌های فرعی هم با حضور ماموران پلیس تحت کنترل درآمدند عده‌ای از هموطنان عجیبمان باز هم کوتاه نیامدند و این‌بار با استفاده از انواع و اقسام ترفندها سعی کردند پلیس را فریب بدهند و به عنوان نیروی بومی وارد استان شوند.

خیلی‌ها به این کارشان افتخار هم می‌کردند و با عکس و استوری اسناد این زرنگ بازی را منتشر می‌کردند. البته تلاش این افراد چندان هم طولانی نشد چون جاده‌های شهرهای شمالی به صورت رسمی فقط ۴۸ ساعت بسته بودند و شنبه شب اعلام شد که جاده‌ها باز هستند، خبری که مردم شهرهای شمالی را که به سختی رو در روی کرونا در حال جنگ بودند، عصبانی کرد.

*** یک بار نمی‌خواهیم مهمان نواز باشیم
چند ساعت بعد از اینکه اعلام شد جاده‌های استان مازندران باز شده‌اند، ویدئوهایی از مقاومت مردمی در برابر ورود پلاک‌های غیر بومی به شهرهای مختلف شمال به شبکه‌های اجتماعی سرازیر شد. ویدئوهایی که نشان می‌داد مردم بعضی از این شهرها خودشان دست به کار شده‌اند تا نگذارند حضور مسافران در شهر و گردششان باعث شود وضعیت شهر از این هم بدتر بشود.

طبق گزارش‌های ویدئویی در بعضی از جاده‌ها و ورودی شهرها مانند آمل کار به زد و خورد هم کشید. یکی از ساکنان قائمشهر به هفت صبح می‌گوید: «اینجا وضعیت طوری شده که مردم اگر پلاک تهران ببینند دعوا راه می اندازند. مسافرها اگر خودشان هم کرونا نداشته باشند شهر را شلوغ می‌کنند. مردم را از قرنطینه بیرون می‌کشند. ضمن اینکه الان بیمارستان‌های ما به اندازه مبتلاهای خودمان جا ندارند چه برسد به اینکه چند هزار مسافر راه بیفتند بیایند شمال و بعد مریض بشوند و بخواهند اینجا درمان شوند. ما این همه سال مهمانداری کرده‌ایم یک مدت نمی‌خواهیم مهمان نواز باشیم تا بحران تمام شود.»

البته بدیهی است که اقتصاد مردم خطه شمال از گردشگری و همین حضور مسافران تغذیه می کند اما به هرحال شرایط ویژه ای حاکم شده است. گفته می‌شود که پلیس با حضور در بعضی از جاده‌ها نیروهای مردمی را که مانع از ورود مسافران به شهرها می‌شدند متفرق کرده اما مردم با چرخ زدن در شهرها و برخورد با پلاک‌های غیر بومی به کارشان ادامه داده‌اند.

از آن طرف وقتی خبر رسید که شمالی‌ها با سرنشین‌های خودروهایی که پلاک غیر بومی دارند، مخصوصا خودروهای پلاک قم و تهران، برخورد می‌کنند، بعضی از اهالی شهرهای تهران و قم هم تصمیم گرفتند حداقل در حد شاخ و شانه کشیدن مجازی مقابله کنند و اعلام کردند که آنها هم به تلافی اگر پلاک شمال ببینند شیشه‌هایش را پایین می‌آورند.

*** بازار داغ پلاک شمال
اقدام خودجوش مردم شمال برای مقابله با ورود مسافران به شهرهایشان هم مانند بستن راه‌ها از سوی پلیس نتوانست کسانی که تصمیم داشتند به هر قیمتی شده خودشان را به شمال برسانند منصرف کنند و گویا آنها به اجاره خودروهایی با پلاک شمال رو آورده‌اند.

این را می‌شد از آگهی‌هایی که در بعضی از سایت‌های خرید، فروش و اجاره خودرو گذاشته می‌شد فهمید اگرچه بعضی از این سایت‌ها به سرعت وارد عمل شدند و آگهی‌های اینچنینی را پاک کردند اما مثل اینکه معامله پلاک شمال کماکان در شهرهایی مثل تهران و قم معامله پرسودی است.

کدخبر: ۳۱۳۸۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر