کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۴۴۲
تاریخ خبر:

جنگ در شمال سوریه، روز چهارم

روزنامه هفت صبح | وضعیت راس‌العین در ابهام، ممانعت آلمان از فروش برخی سلاح‏ها و آزادی ۸۰ عضو داعش به دست آمریکا. دیروز روز سختی برای راس‌العین در شمال سوریه بود. با ادامه عملیات نیروهای ارتش ترکیه در شمال سوریه، گزارش‌هایی در مورد درگیری‌های شدید در منطقه منتشر شده.

وزارت دفاع ترکیه روز شنبه در خبری از تصرف مرکز این شهر به دست ترکیه خبر داد اما منبع دیگری این ادعا را تایید نکر‌د. گزارش ها هم حاکی از این بود که جنگنده‌های ترکیه نیز بر فراز شهر به پرواز در آمده‌اند و از زمین نیز صدای تیراندازی‌های شدیدی به گوش رسیده است. پیش‌تر گزارش شده بود نظامیان ترکیه به جاده استراتژیکی در ۳۰ کیلومتری مرز رسیده‌اند و یک مقام ترکیه از ورود این نیروها به راس‌العین (سری‌کانی) خبر داده بود.

مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، گفته ‌ بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای کرد از زمان آغاز عملیات ارتش ترکیه در روز چهارشنبه کشته شده‌اند. این مرکز می‌گوید در درگیری‌ها، ۲۰ غیرنظامی هم کشته شده‌ و ۱۰۰ هزار نفر مجبور به فرار از خانه‌های خود شده‌اند. آمریکا هشدار داده که به دنبال ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال سوریه آماده وضع تحریم‌های جدیدی علیه این کشور است.

در واکنش، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است این کشور عملیات نظامی علیه کردها را که با مخالفت سایر کشورها مواجه شده، متوقف نخواهد کرد. استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا گفته است اگر ترکیه دست به اقدامات نظامی بیشتری علیه کردها در این منطقه بزند، این تحریم‌ها اعمال خواهند شد. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هم در مورد ‌تبعات جدی‌ عملیات نظامی ترکیه هشدار داده است‌ .

اما با وجود اینکه شمال سوریه در آستانه یک جابه‌جایی اجباری و کشتار غیرنظامیان قرار دارد، هنوز اقدام جدی در خصوص اتفاقات چهار روز اخیر انجام نشده است. اظهارات وزیر دارایی آمریکا مدت زمان کوتاهی پیش از آن صورت گرفت که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروهای آمریکایی مستقر در نزدیکی شهر کوبانی سوریه هدف آتش مستقیم ترکیه قرار گرفته‌اند. ترکیه تیراندازی هدفمند و عمدی به سوی سربازان آمریکایی را رد کرد.

*** چاووش‌اوغلو: ما از انزوا نمی‌ترسیم
وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص منزوی شدن ترکیه پس از اعلام اعتراض ایران، روسیه، اروپا و کشورهای عربی به عملیات در شمال سوریه، گفت ‌ ما از انزوا نمی‌ترسیم زیرا با تروریسم مبارزه می‌کنیم. چاووش‌اوغلو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نظر شما در خصوص لغو سفر «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، به استانبول پس از عملیات در شمال سوریه، چیست؟ گفت، نمی‌خواهم درباره تصمیم رئیس مجلس اظهارنظر کنم.

احتمالا او دلایل خود را دارد‌ اما خوشحالیم که «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه در این کنفرانس شرکت می‌کند. کنفرانس مقابله با تروریسم بسیار مهم است. پارلمان‌ها نه‌تنها باید در قانون‌گذاری بلکه در دیپلماسی پارلمانی نیز نقش مهمی را ایفا کنند. او تاکید کرد:«چرا ترکیه باید از انزوا بترسد؟ ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم و تروریسم دشمن مشترک ما است. فکر نمی‌کنم که روسیه مخالف این عملیات باشد. روسیه نگران تمامیت ارضی و وحدت (سوریه) است. ما نیز نگران این موضوع هستیم. اگر نگاهی به تمام بیانیه‌های مشترک ایران- ترکیه-روسیه بیندازید مشاهده خواهید کرد که ما همیشه بر (ضرورت حفظ تمامیت ارضی این کشور) تاکید کرده‌ایم.»

چاووش‌اوغلو همچنین گفت، گروه «ی.پ.گ» (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) به دنبال تجزیه و جدایی این کشور است. ما در تلاش برای جلوگیری از آن هستیم. ما به همراه روسیه و دیگر کشورها با تروریسم مبارزه می‌‌کنیم، به همین دلیل روسیه از ما در سازمان ملل حمایت کرد. اشاره به این موضوع بود که روسیه و آمریکا قطعنامه اخیر کشورها را وتو کرده بودند.

*** آلمان صادرات برخی سلاح‌ها به ترکیه را متوقف کرد
دولت آلمان در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در سوریه، صادرات سلاح‌هایی را که آنکارا می‌تواند در این عملیات علیه شبه‌نظامیان کُرد استفاده کند، ممنوع کرد. در ادامه واکنش‌های منفی و محکومیت عملیات جدید ترکیه در سوریه از سوی اتحادیه اروپا، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان ‌ ‌شنبه‌ اعلام کرد ‌ برلین دیگر مجوز جدیدی برای صادرات برخی سلاح‌ها را به آنکارا صادر نمی‌کند. ماس به روزنامه «بیلد» گفت: «در مواجهه با عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه، دولت فدرال آلمان هیچ مجوز جدیدی برای [صادرات] تمام تسلیحاتی که می‌تواند توسط ترکیه در سوریه به کار گرفته شود، صادر نمی‌کند.»

به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی» وی البته صراحتا نگفت که تمام صادرات تسلیحاتی به ترکیه را قطع می‌کنند بلکه فقط آنهایی که احتمال دارد علیه شبه‌نظامیان کُرد در مناطق شرقی رودخانه فرات استفاده شود مشمول این تصمیم می‌شود. آلمان فقط در سال ۲۰۱۸ تسلیحاتی به ارزش حدودی ۲۴۰ میلیون یورو به ترکیه فروخته که یک‌سوم صادرات سلاح این کشور را شامل می‌شود. ترکیه بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات آلمان است.

کدخبر: ۲۸۵۴۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر