کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۰۳۴۵
تاریخ خبر:

جنسیس کوپه مقهور z۴ کوسه آلمانی!

هفت صبح| با بررسی دقیق مشخصات و عملکرد ب.ام.و زد۴ و هیوندای جنسیس کوپه به دو انتخاب خریداران ایرانی در بازار کوپه‌های اسپورت و متوسط نگاهی انداخته‌ایم.

این یک مقایسه سخت و نفسگیر است. حتی سوژه‌اش می‌تواند خیلی ها را آزرده کند . مساله فقط عدم تناسب هیوندای با ب.ام.و نیست، بحث حدوحدود یک برند برای تولید خودرو است. در واقع وقتی حرف از تولید یک کوپه اسپورت به میان می‌آید، همه ب.ام.و را با مختصات می‌شناسند اما هیوندای!؟ ما اینجا اما تعصبات را کنار گذاشته‌ایم و بنا به دامنه محدودی که عاشقان سرعت برای انتخاب‌ در ایران دارند، به سراغ دو کوپه اسپورت و جوان‌پسند رفته‌ایم. یک سوی ماجراچنان که می‌دانید ب.ام.و زد۴ در گونه۲۸آی بوده و سوی دیگر ماجرا هیوندای جنسیس کوپه است. البته مقایسه این دو خودرو کمی مشکل است. از آن جاکه زد۴ اصالتا یک رودستر سبک وزن و دو نفره آلمانی است، حریف واقعی جنسیس کوپه را باید موستانگ و کامارو دانست. منتهی اینجا در خیابان‌های ایران اغلب شاهد جدال مبارز کره‌ای و کوسه آلمانی هستیم. جدالی که برای هر یک از طرفین چیزی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد. ببینیم کدام خودرو ارزش خرید، لذت رانندگی، طراحی و کیفیت ساخت بالاتر و بهتری دارد؟

طراحی و کیفیت ساخت
این یک نظر شخصی است اما هیوندای جنسیس کوپه ابدا خودرو زیبایی نیست و حتی در زمینه طراحی می‌توان آن را اتومبیلی سردرگم دانست. این خودرو که در ادامه فعالیت رو به رشد هیوندای در سال ۲۰۱۰ به عنوان جانشین سری کوپه تی وارد بازار ایران شد و اتفاقا با استقبال خوب خریداران مواجه گشت. این کوپه که در فرم دماغه و خطوط کناری کاملا از کانسپت جنجالی جنسیس کوپه کانسپت (Genesis Coupe Concept) ساخت سال ۲۰۰۷ الهام گرفته شده در مدل اولیه خودرویی اغواگر و نه اصیل است. سری فیس‌لیفت این خودرو اما با بهم خوردن چارچوب‌های طراحی اولیه اتومبیلی مغشوش و سرگردان به لحاظ فرم بصری است. اما هرچه جنسیس کوپه در زمینه طراحی حرفی برای گفتن ندارد، زد۴ یک کوپه برجسته با خطوط زنده و روشن است که در ادامه طراحی رودستر برجسته‌ای زد۳ بوده و از آن با لقب کوسه آلمانی یاد می‌کنند. این زیبایی ظاهری البته به فضای داخلی خودرو هم کشیده شده و طراحی داشبورد و کابین زد۴ در بین رقبای خود یکی از بهترین هاست. برای نمونه به‌کارگیری چرم اعلا و استیل موجب شده نشستن در اتاق زد۴ تجربه ای فراموش نشدنی باشد. چیزی که در جنسیس کوپه به واسطه طراحی محافظه‌کاری سازنده چندان قابل احساس نیست.

لذت رانندگی
اغراق‌آمیز بودن جنسیس کوپه در طراحی، موجب شده تا این خودرو در زمینه فنی هم دست به انتحار بزند و در این کوپه متوسط از یک موتور سنگین و ۶سیلندر با حجم ۳۸۰۰سی‌سی سود ببرد که ماکزیمم ۳۰۶ اسب بخار نیرو و ۳۶۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد. ترکیب این مشخصات با جعبه دنده شش سرعته و سیستم دیفرانسیل عقب کمک کرده تا جنسیس کوپه ظرف ۶٫۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و تا بیش از ۲۵۵ کیلومتر در ساعت هم سرعت بگیرد. آن سوی ماجرا هوشمندی ب.ام.و به ما لبخند می‌زند. جایی که زد۴ سری۲۸آی با داشتن یک موتور کوچک ۴سیلندر ۲لیتری، ۲توربو و ۲۴۵ اسبی، با گشتاور ۳۵۰ نیوتنی خود هم سبک تر و هم متعادل‌تر از جنسیس کوپه دور گرفته و ظرف ۵٫۵ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. زد۴ که قادر است طبق ادعای برخی از مالکان این خودرو تا بیش از ۲۷۵ کیلومتر در ساعت هم سرعت بگیرد، تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن داشته و نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم از جنسیس کوپه سبک تر است. در عین حال فرم جمع‌تر، ابعاد کوچکتر بدنه و تقسیم وزن عالی خودرو کمک کرده تا زد۴ در مسیرهای کوهستانی و پرپیچ و خم هم دست بالا را داشته باشد.

ارزش خرید
جنسیس کوپه اتومبیل مورد علاقه عاشقان موستانگ و کامارو است. کوپه ای نسبتا بلند و سنگین با موتور حجیم که ژنومی نزدیک به اسب‌های عضلانی آمریکایی دارد. زد۴ اما مخصوصا در سری ۲۸آی یک رودستر با سقف پارچه‌ای و قوای فنی توانمند است که لذت رانندگی، کیفیت ساخت و ارزش خرید بالاتری در مقایسه با رقیبش از هیوندای دارد.

کدخبر: ۲۳۰۳۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر