کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۳۵۳
تاریخ خبر:

جنجال ‌دانشجوی ایرانی در بوستون

روزنامه هفت صبح، گروه ویژه | دیپورت دانشجوی ایرانی و اعتراض همکلاسی‌های او به یک ماجرای ملتهب در آمریکا بدل شده که پای نامزد دموکرات‌ها را نیز به میان کشیده است .‌ روز یکشنبه یک دانشجوی ایرانی وارد فرودگاه آمریکا شد؛ نه به صورت غیرقانونی و نه به دلیل پناهندگی. او مانند همه دانشجویان دیگر، از یک سال قبل درخواست داده بود تا برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کند (قبل از آن هم دو سال در آمریکا درس خوانده بود).

همه پروسه‌های سختگیرانه ویزای آمریکا را نیز گذرانده بود و بلیت خریده و شال و کلاه کرده بود تا به بوستون برود.نکته عجیب‌تر آنکه از فیلترهای سختگیرانه‌تری که در گیت‌های فرودگاه‌های بین مسیر و ترانزیت هم وجود داشته با موفقیت عبور کرده بود. این دانشجوی ۲۴ ساله، یکشنبه شب به فرودگاه بوستون رسید. با خیال راحت چمدان‌هایش را برداشت و پشت گیت بررسی ویزا ایستاد.

نوبت به بررسی آفیسر ویزا که رسید پس از چند دقیقه تعامل و بررسی به صورت غیرمنتظره‌ای مهر دیپورت را بر پاسپورتش زدند و او را بازداشت کردند! آفیسرهای فرودگاه معتقدند او تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود و طبق همین تبصره حکم دیپورت او را صادر کردند. شهاب اما از آنجایی که قبلا دو سال در آمریکا درس خوانده بود، به خوبی با قوانین آمریکا آشنایی داشت و سریعا با دوستان همکلاسی‌اش تماس گرفت.

آن‌ها هم با چند وکیل مهاجرتی تماس گرفتند و از آن روز در فرودگاه بوستون در حال تجمع هستند. این تصمیم عجیب به اندازه‌ای در رسانه‌های آمریکا بازتاب داشته که سناتورها و قاضی‌های آمریکایی مخالف ترامپ نیز در حال استفاده از این موقعیت هستند و در حمایت از این دانشجوی ایرانی مشغول به فعالیتند. ماجرا اما زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم در این میان، گروهی از ایرانیان آمریکا از این اقدام افسران فرودگاه حمایت کرده‌اند و می‌گویند این دانشجو حتما باید دیپورت شود! چرا؟

چون به نظر آن‌ها این دانشجو دارای گرایشات سیاسی و مذهبی با خوانش اصولگرایان تندرو است و به زعم این دوستان ایرانی عزیز، جایی در آمریکا ندارد! جالب اینجاست که بسیاری از مقامات آمریکایی و حتی رسانه‌های تندرو آمریکایی چنین عقیده‌ای ندارند اما خب…! این دسته از ایرانی‌ها در توئیتر مشغول زیر و رو کردن زندگی شخصی این دانشجو هستند و حتی شماره تماسی در فرودگاه بوستون را اعلام کرده‌اند تا ایرانی‌ها زنگ بزنند و بگویند لطفا این دانشجو را راه ندهید! در این گزارش تمام اتفاقات را مرور می‌کنیم.

*** خط زمانی داستان شهاب
بگذارید ماجرا را از توئیت بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی نقل کنیم که از روز یکشنبه در حال پیگیری ماجراست.
* یک: دوشنبه صبح: در هفته‌های گذشته چند دانشجوی ایرانی با ویزای معتبر پس از ورود به فرودگاه شهر بوستون با تصمیم اداره مرزبانی به ایران بازگردانده شدند. شهاب دهقانی دانشجوی ۲۳ساله اقتصاد دانشگاه هم قرار است تا دو ساعت دیگر دیپورت شود، دوستانش رفتند فرودگاه بوستون تظاهرات.

* دو: دوشنبه شب: وکلا در فر‌ودگاه بوستون تقاضای دخالت قاضی شیفت شب را کرده‌اند تا جلوی بازگرداندنش در یک ساعت آینده را بگیرند. اداره مرزبانی هنوز نگفته علت چیست. در موارد پیشین هم معمول بوده که دلیل را اعلام نکنند. وکلای انجمن دفاع از آزادی‌های مدنی دارند به تظاهرات‌کنندگانی که در حمایت از شهاب دهقانی جمع شده‌اند می‌گویند که شکایت در دادگاه برای توقف بازگرداندن او ثبت شده.

* سه: دوشنبه شب: در ضمن اسم کامل دانشجویی که در آستانه بازگردانده شدن قرار دارد «محمد شهاب دهقانی حسین آبادی» است. ‌
* چهار: سه‌شنبه ظهر:وکیل شهاب دهقانی به معترضان در فرودگاه بوستون می‌گوید قاضی موقتا جلوی اخراج موکلش را گرفته. تا جلسه فردا ساعت ۱۰ صبح (به وقت بوستون).

*** مخالفان شهاب چه می‌گویند؟
همانطور که گفته شد، گروهی از ایرانیان تندرو به شدت مخالف حضور او در بوستون هستند. آن‌ها از همه چیز فکت آورده‌اند تا او را یک تهدید برای آمریکا محسوب کنند! از انتشار عکس سفر کربلای او که مدتی قبل منتشر شده تا انتشار دارایی‌های او که می‌گویند احتمالا باید آقازاده باشد تا چنین ثروتی داشته باشد! همچنین صفحاتی را که شهاب در فضای مجازی آن‌ها را لایک کرده نیز منتشر کرده‌اند تا او را یک تندرو سیاسی معرفی کنند.

فضا به اندازه‌ای رادیکال شده که برخی از این کاربران در حال بررسی محتوای صفحات دوستان صمیمی شهاب هستند و می‌گویند چون دوست صمیمی شهاب فلان مطلب سیاسی را در صفحه‌اش نوشته پس نباید شهاب را به آمریکا راه داد! این افراد در حال منتشر کردن شماره تلفن فرودگاه بوستون هستند و یکدیگر را تشویق می‌کنند تا به این فرودگاه زنگ زده و او را دیپورت کنند.

*** چگونه اجازه دیپورت پیدا می‌کنند؟
آفیسرهای آمریکایی برای چک لیست ورود نهایی یک مسافر از فرودگاه به شهر در حدود ۴۰۰ماده قانونی برای ۴۰دسته از مسافران دارند که همه آن‌ موارد را بررسی می‌کنند. تازه اگر در آن ۴۰۰ماده قانونی نیز مغایرتی پیدا نشد، کافی است آن آفیسر فرودگاه «احساس» کند که آن فرد صلاحیت لازم برای ورود به آمریکا را ندارد و به راحتی مهر دیپورت را در پاسپورت می‌زنند. گفته می‌شود آفیسرهای آمریکایی از قبل، صفحات فیسبوک و اینستاگرام کاربران را با دقت بسیار زیای چک می‌کنند تا دستشان بیاید که مسافر، دارای چه تفکرات سیاسی یا مذهبی است.

*** شخصیت‌ها و رسانه‌های خارجی چه می‌گویند؟
* گزارشگر کانال سی‌بی‌اس بوستون نیوز در توئیتر درباره خواسته شرکت‌کنندگان تجمع سکوت فرودگاه بوستون نوشت: «آنها می‌گویند شهاب، دانشجوی لیسانس اقتصاد در دانشگاه نورث‌ایسترن است که با وجود داشتن ویزای معتبر بازداشت و بازگردانده شده است. به آنها دلیلی (برای این تصمیم‌ها) ارائه نشده است.»

* الیزابت وارن، نماینده دموکرات ایالت ماساچوست در سنا و کاندیدای انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری در آمریکا در واکنش به بازداشت شهاب دهقانی در حساب توئیتر خود نوشت: «شهاب دهقانی یک دانشجوی ایرانی است که با ویزای معتبر F1 برای پایان تحصیلاتش (به آمریکا) بازگشته است. اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا او را یک شب بازداشت کرده است. بازگرداندن او باید متوقف شود و ما باید با سیاست‌های بیگانه‌ستیز دولت ترامپ مقابله کنیم.»

* نشریه «نیویورک تایمز» نیز جمعه ۲۹ شهریور ( ۲۰ سپتامبر)، از باطل شدن ویزای ۱۲دانشجوی ایرانی که قصد داشتند در دانشگاه کالیفرنیا در رشته‌های فنی و مهندسی، از جمله علوم کامپیوتر تحصیل کنند و منع ورود آنها به ایالات متحده خبر داده بود. نیویورک تایمز به نقل از این جوانان ایرانی می‌نویسد، ویزای هر ۱۲نفر آنها ناگهان و بدون اینکه مطلع شوند باطل شده است. برخی از آنها در تهران از سوار شدن به هواپیما منع شده‌اند و برخی دیگر وقتی قصد داشتند با پروازهای غیرمستقیم از طریق کشورهای خلیج فارس به سمت آمریکا پرواز کنند اجازه نیافتند سوار هواپیما شوند.

توضیحات

shahab dehghani

توضیحات

shahab dehghani

کدخبر: ۳۰۵۳۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر