کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۵۷۱
تاریخ خبر:

جنتلمن؛ درباره یک مربی خوش‌فکر‌ ‌و موفق

روزنامه هفت صبح| حتی اگر سپاهان در پایان فصل قهرمان لیگ‌برتر نشود، نمی‌شود ژوزه مورایس را انکار کرد. این مربی پرتغالی در اولین فصل حضورش در سپاهان، این تیم را تبدیل به هجومی‌ترین، جذاب‌ترین و خطرناک‌ترین تیم لیگ‌برتر کرده و با توجه به بازی‌های باقی مانده سپاهان، تاحدود زیادی قهرمانی‌اش حتمی است. نقش اول این اتفاق را ژوزه مورایس برعهده دارد. او ثابت کرده که یک مربی خوب، با شخصیت، بازی‌خوان و برنده است.

کارنامه عالی
درباره سابقه مورایس پیش از این نوشته‌ایم. او چند سال متوالی دستیار مورینیو بود. در واقع آقای خاص به هر تیمی که رفت، مورایس را به عنوان دستیاری معتمد با خودش برد. مورایس در چلسی و اینتر و رئال دستیار اول مورینیو بود. او با تیم اسپرانس قهرمان لیگ حرفه‌ای تونس در فصل 2010-2009 شد. چند سال در ترکیه، انگلیس، یونان و اوکراین کار کرد و در سال 2019 به آسیا آمد و سرمربی تیم چونبوک موتورز شد.

با این تیم دو فصل پیاپی قهرمان کی‌لیگ شد و یک بار هم فاتح جام‌حذفی این کشور شد. سپس به عربستان رفت و در 5 هفته آخر هدایت تیم الهلال را برعهده گرفت. در آن مقطع الهلال تیم دوم جدول لیگ عربستان بود اما مورایس در 5 هفته پایانی با 4 پیروزی و یک تساوی، قهرمانی را از چنگ الشباب درآورد و به الهلال تقدیم کرد. افتخارات او در قامت سرمربی، 4 قهرمانی لیگ با اسپرانس، چونبوک موتورز و الهلال، یک سوپرکاپ با الشباب عربستان و یک قهرمانی جام‌حذفی با چونبوک کره‌جنوبی است.

کادر خوب
قبل از شروع فصل نام مورایس به استقلال هم لینک شده بود اما این سپاهان بود که توانست او را به ایران بیاورد. با توجه به رزومه خوب او، این اتفاق خوبی برای فوتبال ایران محسوب می‌شد و می‌شد پیش‌بینی کرد که با او، کیفیت سپاهان و لیگ‌برتر بهتر شود. اما مورایس تنها سورپرایز سپاهان برای فوتبال ایران نبود و دستیاران او هم باعث شگفتی هواداران شدند. دستیار اول او هوگو آلمیدا بود که فوتبالی‌ها به خوبی او را می‌شناختند.

در پورتو، وردربرمن و بشیکتاش بازی کرده بود و بیش از 50 بازی ملی هم در کارنامه او به چشم می‌خورد. میگوئل تکسیرا دیگر دستیار پرتغالی مورایس بود که چند سالی در فوتبال ایران و باشگاه‌های تراکتور و ذوب‌آهن دستیار امیر قلعه‌نویی بود و به خوبی فضای فوتبال ایران را می‌شناخت. پائولو سانتوش هم مربی دروازه‌بانان سپاهان شد که سابقه بازی در تیم‌های بزرگ پرتغال و تیم ملی این کشور را داشت. مشخص بود که مورایس با یک کادر خوب، مجرب و کاربلد و برای قهرمانی به سپاهان آمده است.

نتایج خوب
14 برد، 7 مساوی و فقط دو باخت. این کارنامه مورایس در لیگ برتر است. تیم او به همراه مس رفسنجان کمترین باخت را متحمل شده است. اولی مقابل فولاد با اشتباه مرگبار یاسین سلمانی که در دقیقه 96 به آیاندا پاتوسی پاس گل داد و دومی مقابل پیکان که این یکی هم با نتیجه یک بر صفر و با گلی دیرهنگام رقم خورد. میانگین امتیازات سپاهان با مورایس در این فصل 2/13 است که در صورت ادامه تا پایان فصل معنایی جز قهرمانی برای این تیم نخواهد داشت.

نکته مهم کارنامه این فصل سپاهان، نباختن به هیچ یک از تیم‌های بالای جدول است. تیم او در تهران و اصفهان استقلال را شکست داد، با پرسپولیس در اصفهان به تساوی بدون گل رسید و در تهران این تیم را شکست داد، گل‌گهر را در اصفهان با نتیجه 4 بر یک گلباران و در سیرجان با تساوی 2-2 متوقف کرد. تراکتور را هم برد و با مس به تساوی رسید. 36 گل زده در 23 بازی باعث شده تا بهترین و خطرناک‌ترین خط حمله این فصل لیگ برتر متعلق به شاگردان مورایس باشد.

شخصیت فوق‌العاده
مربیان پرتغالی در فوتبال دنیا و ایران به مربیانی بداخلاق و بی‌اعصاب معروفند اما انگار ژوزه مورایس از یک پرتغالِ دیگر وارد فوتبال ایران شده است. به جرات می‌توان گفت هیچ تصویری از عصبانیت او در رسانه‌های ایران وجود ندارد. البته تیم او کمتر از تیم‌های دیگر از داوری‌ها متضرر شده اما در همان بازی‌های معدود هم هرگز اعتراضی به داوری‌ها نداشته و علیه داوران مصاحبه نکرده است.

حتی در بازی جام حذفی مقابل پرسپولیس هم بعد از شکست به پرسپولیس تبریک گفت که چنین اتفاقی حداقل در تقابل‌های اخیر دو تیم بی‌سابقه بوده است. اما چهره جنتلمن مورایس را در بازی روز شنبه سپاهان و پرسپولیس هم به خوبی می‌شد دید. او بعد از بازی و در حالی که همه بازیکنان تیمش مشغول جشن و پایکوبی بودند، اصرارهای نورافکن را برای حضور در جمع بازیکنان نپذیرفت و به احترام پرسپولیسی‌ها خیلی زود به رختکن رفت. او در نشست خبری خود اعلام کرد که این سبک کاری اوست! چقدر محترمانه! ممنون از شما آقای مورایس!

کدخبر: ۵۰۸۵۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    برای سرمربی گری تیم ملی مناسب نبودند؟