کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۵۴۰
تاریخ خبر:

جمع اضداد؛ پرونده ویژه برای خانواده خزعلی

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | خزعلی‌ها در تمام سال‌های گذشته خبرساز بوده‌اند. خانواده ۱۱نفره مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی با ۹ فرزند. همسرش طاهره کلباسی بود که کمی بعد از حاج ابوالقاسم فوت کرد و حسین، محسن، مهدی، راضیه، انسیه، مرضیه، علیرضا، کبری و محمدحسین فرزندان این خانواده پرجمعیت هستند. یکی از دختران خانواده به تازگی معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور شده و به همین بهانه پرونده بقیه اعضای خانواده هم از بایگانی بیرون آمده است مخصوصا کبری خواهر بزرگ‌تر، مهدی برادر مخالف و محمد حسین برادر کوچکی که با اسم هنری سمیر زند خواننده پاپ است.

روحانی پرتکاپو
برای کسانی که خود آیت‌الله خزعلی را می‌شناختند چندان تعجب‌آور نیست که ۹ فرزند او هر کدام به سمتی رفتند و در حوزه‌ای سر و صدا به پا کردند چون خود حاج ابوالقاسم هم همیشه پرتکاپو و خبرساز بود. او از روحانیون محافظه‌کار طیف راست مذهبی بود که سابقه عضویت در مجلس خبرگان رهبری، دبیرکلی بنیاد بین‌المللی غدیر، عضویت در فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان، تدوین قانون اساسی و… را در کارنامه خود داشت. او زاده اول فروردین ۱۳۰۴ بود و در ۹۰‌سالگی درگذشت. ابوالقاسم خزعلی جزو معدود روحانیونی بود که بعد از انقلاب حمایتش را از انجمن حجتیه پنهان نکرد و در جلسات آنها شرکت می‌کرد. در مصاحبه‌ای با ایسنا گفت: «من از طرف امام در انجمن نماینده شدم نه عضو آنها، بعد که رفته بودند و زده بودند، گفتم آقا این‌طور نیست و اینها غلط است، گفتند دیگر نمایندگی را برداشتیم، دیگر نماینده من نباش».

او در کنار مصباح‌یزدی از حامیان جدی احمدی‌نژاد در میان روحانیون به‌ شمار می‌رفت. احمدی‌نژاد هم از اهمیت این حمایت با خبر بود و در آذرماه ۱۳۸۸ نشان درجه یک خدمت به آیت‌الله خزعلی اعطا کرد. آیت الله خزعلی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی هم از سعید جلیلی حمایت کرد. آیت‌الله خزعلی حرف‌ها و سخنرانی‌های پر سر و صدایی هم در کارنامه سیاسی‌اش دارد از جمله پیشنهاد انتخاب عید غدیر به جای عید نوروز به عنوان عید اصلی ایرانی‌ها و همچنین مخالفت با ریاست جمهوری زنان و حمله‌های تند به روشنفکران.

مهدی در نوسان
پسر ۵۶ ساله خانواده خزعلی بعد از پدر، همیشه یکی از جنجالی‌ترین اعضای خانواده بوده است. او چشم پزشک و مدیر انتشارات حیان و بنیان‌گذار مؤسسه فرهنگی انتشاراتی اباصالح است. او را تا قبل از انتخابات سال ۸۸ فردی نزدیک به طیف راست سنتی و پسر خلف پدرش می‌دانستند. مهدی در دهه ۷۰ در انتشارات حیان متن برنامه هویت را که به انتقاد از برخی روشنفکران می‌پرداخت، همراه با مقدمه‌ای از خود منتشر و بارها تجدید چاپ کرد. در مقدمه او بر این برنامه آمده بود: «هویت، نقلی است مستند، از صف‌آرایی بیگانگان، هویت هشداری است به سهل‌انگاران؛ و سخن ما در این برهه حساس که مقام معظم رهبری (مُدَّ ظِلُّه) آن را «شبیخون فرهنگی» نامیدند، جز ابلاغ رسالت و ادای تکلیف نبود.»

بعد از انتخابات ۸۸ او مسیر دیگری در پیش گرفت و به صف معترضان پیوست تا جایی که تا مرداد سال ۹۶ مجموعا هفت بار بازداشت شد و دو بار دست به اعتصاب غذا زد. آیت‌الله خزعلی در واکنش به حرف‌های پسرش مهدی از او اعلام برائت کرد و در این برائت نامه نوشت: «مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده. درست در خط مقابل قرار گرفته.هر چه نصیحت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند. با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمود دست نگه دار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌کنم و حرف‌های نامناسب او را برنمی‌تابم.

ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می‌کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته‌است برگردد وگرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئیس‌جمهور و مسلمین عزیز را از شر او مصون و محفوظ بفرماید.» انسیه خزعلی، یکی از دختران خانواده در مورد این اختلاف گفته بود: «خطا‌های برادر دیگرم حقیقتا پدرم را زجر داد. با اینکه سعی می‌کردند به روی خودشان نیاورند، ولی ما خیلی خوب رنج پدر را لمس می‌کردیم. سرانجام هنگامی‌که از رفتار برادرم برائت جستند، به شوخی می‌گفتند: «تا به حال پدر شهید بودم، حالا شده‌ام پدر طرید!»

مهدی هم در مقابل در چند گفت و گو و مطلب در وبلاگ شخصی‌اش حرف‌های ناخوشایندی درباره پدر، خواهر و شوهر خواهرش زد و حتی خواهرانش را دلیل بازداشت‌های آخرش اعلام کرد. او در یک فایل ویدئویی اعلام کرد که خواهرش در یک خانه مصادره‌ای میلیاردی زندگی می‌کند و خانه پدرش حوالی دانشگاه تهران هم متعلق به یکی از فرزندان شاه بوده است. روزنامه جوان از محسن خزعلی یکی دیگر از پسران خانواده، درباره این اتهام‌ها پرسید و محسن خزعلی گفت که این حرف ناشی می‌شود از اینکه برادرش نه فقه می‌داند و نه حقوق! او گفته بود که خاندان پهلوی اموال ایران را چپاول کردند و بردند.

سهام عمده چند مؤسسه مالی بزرگ در اروپا و آمریکا، متعلق به فرح دیبا است، اینها که ارث پدری اینها نیست. پس این اموال متعلق به خاندان پهلوی نبوده و در زمره اموال عمومی است. پس از انقلاب، بستگان ما به قیمت آزاد این ملک را خریدند، در این فرایند نه سوءاستفاده‌ای بوده و نه اعمال نفوذی. با همه این شکاف‌ها بین اعضای خانواده و سوگیری‌های مهدی و بازداشت‌های چندباره، او آخرین بار در صفوف اول نماز بر پیکر شهید سردار سلیمانی دیده شد.

کبری و جنجال غربالگری
کبری خزعلی ۶۵ساله یکی از دختران خبرساز مرحوم آیت‌الله خزعلی است. او که سال‌هاست رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی است دکترای علوم قرآن و حدیث دارد و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران هم هست. کبری خزعلی چند بار بابت اظهارنظرهایش درباره خانواده و افزایش جمعیت مشهور شده است مخصوصا وقتی که در توئیتی به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت بابت برداشته شدن غربالگری در دوران بارداری تبریک گفته بود و در آخر هم تاکید کرده بود که حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به انجام آزمایش غربالگری نیست.

خزعلی به دلیل فشارهای زیادی که به او وارد شد این توئیت را پاک کرد اما قبلا گفته بود در دنیا برای این آزمایش یک استاندارد علمی دارند و برای آن باید سن ۴۰ ـ ۴۵ سال به بالا و شرایطی خاص در خانواده وجود داشته باشد که به غربالگری توصیه شوند و سپس به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که با توجه به شرایط تصمیمی بگیرند اما در کشور ما در تمامی سنین حتی در ۱۸‌سالگی این آزمایش به طور اجباری وجود دارد و حتی پزشک را بابت شناختن یا عدم شناختن بیماری در غربالگری محاکمه می‌کنند.

کبری خزعلی یک بار هم بعد از قتل رومینا اشرفی دختری که به دست پدرش سر بریده شد، توئیت کرد که گناه این کار بر گردن مسئولانی است که با آموزش‌های غلط بر اساس سند ۲۰۳۰ کودکان را دچار بلوغ زودرس می‌کنند و اگر جوان بخواهد ازدواج کند به او برچسب کودک همسر می‌زنند تا پدر قاتل فرزند خود شود. او از دورکاری مادران حمایت می‌کند و دستاورد فمنیسم را کالایی‌شدن زن می‌داند و معتقد است که به طور طبیعی خانواده تمایل به داشتن دو تا سه فرزند دارد اما آموزه‌های فمنیستی زنان را از رسالت مادری دور کرده است. خیلی‌ها به واسطه همین اظهارنظرهای همیشگی در حوزه زنان، انتظار داشتند که سمت معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به کبری برسد اما خواهرش انسیه برای این پست انتخاب شد.

خانم معاون
انسیه خزعلی ۵۸ساله هم حرف‌های پر سر و صدایی داشته از جمله همان حمله به مهدی برادرش اما به اندازه خواهر بزرگ‌تر و مهدی خبرساز نبوده. او که حالا معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم است، ریاست دانشگاه الزهرا را از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ برعهده داشته و تا قبل از انتخاب شدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور، رئیس پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی بوده است. او استاد تمام گروه ادبیات عرب این دانشگاه هم هست. انسیه در مصاحبه‌ای با سایت خبری‌تحلیلی «نماینده نیوز» که در تاریخ ۱۷خرداد۱۳۹۶ منتشر شده است، از سیر تا پیاز زندگی شخصی خود را تعریف کرده و گفته است که به‌‌رغم این‌که در ۱۶سالگی و وقتی دانش‌آموز دبیرستان بوده ازدواج کرده و همسرش هم از او توقع حرف‌شنوی داشته.

چون در زمان عقد شرط تحصیل و فعالیت اجتماعی را مطرح کرده بوده، همسرش مانع تحصیل او نشده است البته وقتی فرزندانش کوچک بودند، همسرش برای او تعیین کرده بوده که فقط ۱۵ ساعت در هفته بیرون از خانه باشد و او هم خودش رعایت می‌کرده است. با این‌حال، برخلاف رسم معمول در ایران، انسیه خزعلی، در همین مصاحبه اذعان کرده است که چون امام خمینی روزی در جمع آن‌ها گفته بوده که زنان می‌توانند حق طلاق را حین عقد از مرد بگیرند، او هم از پدرش خواسته که از همسر آینده‌اش حق طلاق را بگیرد و پدرش هم این کار را کرده است.

پسر خزعلی در کنار حبیب
به محض اینکه اسم انسیه خزعلی به عنوان معاون زنان و خانواده رئیسی مطرح شد سایت‌ها و صفحات اینستاگرامی با تیترهایی مثل « برادر معاون رئیسی با حبیب خواننده معروف آهنگ مشترک دارد» تصاویر ویدئو کلیپ مشترک پسر ۳۹ ساله خانواده خزعلی را با حبیب منتشر کردند. محمد‌حسین خزعلی با نام هنری سمیر زند اصطلاحا ته تغاری خانواده است که به عنوان یک خزعلی ظاهر متفاوتی هم دارد. او ۹ سال پیش وقتی حبیب به ایران آمده بود و سودای دریافت مجوز برای برگزاری کنسرت داشت یک ویدئوکلیپ مشترک با او منتشر کرد.

ویدئوکلیپی که از نظر کیفیت اصلا دندانگیر نبود اما به هر حال اسم سمیر زند را سر زبان‌ها انداخت مخصوصا وقتی که همسر حبیب اعلام کرد این همکاری یک نوع کلاهبرداری از شوهرش بوده است و به وعده‌های داده شده به او عمل نشده. البته پای او یک بار دیگر هم به رسانه‌ها باز شده بود وقتی که او در گفت‌وگویی ویدئویی از فشارها برای اعلام برائت از برادرش مهدی خزعلی خبر داد و گفت که متن منتشر شده در بعضی سایت‌ها درباره برائت او از مهدی خزعلی، ساختگی است. او در حال حاضر، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مؤسسه فرهنگی هنری اریکه سمر است.

محمدحسین خزعلی با نام هنری سمیر زند، متولد ۱۳۶۱ (آخرین فرزند ابوالقاسم خزعلی) خواننده پاپ ایرانی است. او موزیک‌ویدئویی به همراه حبیب محبیان منتشر کرده بود که عناصری متفاوت داشت. او در گفت‌وگویی ویدئویی از فشارها برای اعلام برائت از برادرش مهدی خزعلی خبر داد و گفت که متن منتشرشده در بعضی سایت‌ها درباره برائت او از مهدی خزعلی، ساختگی است. او مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره مؤسسه فرهنگی-هنری اریکه سمر است. مهدی خزعلی، صاحب انتشارات حیان که این‌روزها بابت اظهارنظرهایش مدام در بازداشت بوده. کبری خزعلی که رئیس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. انسیه خزعلی که مدتی رئیس دانشگاه الزهرا بود و محمدحسین معروف به سمیر زند، خواننده پاپ.

کدخبر: ۴۱۲۵۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر