کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۲۳۹
تاریخ خبر:

جشن کرونایی در مشهد؛ چه کسی مجوز داد؟

دقیقا در روزهایی که ویروس کرونا با قدرتی بی‌سابقه در حال تازیدن در تمام دنیا است و آمار کشته‌ها در ایران از مرز ۳۰۰ نفر در روز گذشته، جشنی در مشهد و داشتن یا نداشتن مجوز برای برگزاری آن، محل واکنش‌ها و انتقادات متعدد شد.

اعتمادآنلاین: روز گذشته، ۵ آبان ماه، شهر مشهد میزبان جشنی مذهبی با نام جشن بیعت شد و همین مراسم در روزهای اوج گیری شدید ویروس کرونا در کشور، باعث ایجاد واکنش‌های زیادی از سوی مردم و مسئولان شد.

در بخشی از اعلان های این مراسم در فضای مجازی ذکر شده بود: "آماده‌ایم با حضور باشکوه در اجتماع مردمی عید بیعت با امام عصر(عج)، یاری‌اش کنیم، با او تجدید بیعت نموده و همدل و هم صدا از او بخواهیم تا به نجات جهان برخیزد". سخنران مراسم علی رائفی پور بود و تعدادی از مداحان سرشناس کشور هم در آن حضور داشتند.

سازمان تبلیغات مشهد: مجوز شفاهی داشتیم
حجت‌الاسلام علی کریم‌پور، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد در گفتگویی توضیح داد که این جشن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده است: این جشن باشکوه عصر امروز در فضای باز و با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد و طی هماهنگی با مرکز بهداشت مشهد و به صورت شفاهی مجوز برگزاری آن اخذ شده است. تلاش ما در مراسم اینچنینی بر ۲ اصل برگزاری باشکوه مراسم و رعایت پروتکلهای بهداشتی در جهت مقابله با شیوع کرونا استوار است.

شهرداری مشهد: از لوگوی شهرداری سواستفاده شد
اما گویا این مجوز شفاهی مورد تایید مدیران شهری نبوده است. چرا که تنها چند ساعت بعد از برگزاری این مراسم، شهرداری مشهد در اطلاعیه ای اعلام کرد که از لوگوی شهرداری در پوستر این برنامه سو استفاده شده است: این نهاد در برگزاری جشن مردمی عید بیعت در ورزشگاه امام رضا (ع) هیچ نقشی نداشته و از لوگوی شهرداری سوء استفاده شده‌ است. از آنجا که این شهرداری در جریان برگزاری چنین مراسمی نبوده و نیست و برای استفاده از لوگوی سازمانی نیز هیچگونه هماهنگی‌ صورت نپذیرفته است، حق پیگرد قانونی سوء ‌استفاده‌کنندگان برای شهرداری مشهد محفوظ است.
بتول گندمی عضو شورای این شهر هم ارتباط این جشن با شهرداری را به طور کامل زیر سوال برد: این جشن ارتباطی با شهرداری مشهد نداشت و از لوگوی شهرداری مشهد در این جشن سواستفاده شده است. ما در شورای شهر از شهردار مشهد در این خصوص سئوال کردیم که ایشان گفتند که این مراسم بدون هماهنگی برگزار شده و شهرداری در خصوص این موضوع مجوزی صادر نکرده و کسی را هم دعوت نکرده است. نصب لوگو شهرداری مشهد در این جشن بدون هماهنگی و بی اجازه بوده است.

وزارت بهداشت: وزارت بهداشت مجوزی برای برگزاری مراسم صادر نکرد
نه تنها شهرداری و شورای شهر مشهد، که وزارت بهداشت برگزاری این مراسم را فاقد مجوز دانست. کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی رسانی وزارت بهداشت گفت: هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است.
همچنین مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری جشن بیعت و تجمع در شهر مشهد گفت: از مردم و مسئولین تعجب می کنم که بعد از این همه مدت چرا اجازه می دهند که چنین اتفاقاتی رخ دهد؟ گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمعات را داد. فقط می توان متاسف بود.
محرز با ابراز تاسف نسبت به برگزاری این مراسم گفت: فقط می توان بگویم که متاسفم!. کسانی که چنین تجمعی را در مشهد ایجاد کردند مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

گلایه‌های وزیر بهداشت تکرار می‌شود؟
دقیقا یک هفته پیش، ۲۹ مهر ماه وزیر بهداشت از نبود همکاری برای مدیریت کرونا ابراز گلایه تند و جدی کرده بود. سعید نمکی در بخشی از انتقاداتش گفته بود، اگر روزی قرار باشد که عدم توفیق در مدیریت اپیدمی را به حساب وزارت بهداشت بنویسند، دهانم باز خواهد شد و خواهم گفت که چه کسانی چه کردند. به عنوان وزیر بهداشت به تنهایی نمی توانم این وضعیت را جمع کنم.
او با مقایسه قدرت وزیر بهداشت در ایران و سایر کشورها گفته بود: کجای دنیا وزیر بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس می‌کنند. در کشورهایی که در جمع کردن اپیدمی توفیق حاصل کردند، وزیر بهداشت می‌نویسد و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند. اینجا وزیر بهداشت تمنا می کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند، اما کسی گوش نمی دهد. کدام یک از اتوبوس‌های ما منطبق با اصول پروتکل‌های بهداشتی است.؟ چند نفر را به خاطرماسک نزدن جریمه کردند؟
حالا و با برگزاری این مراسم شاید باید منتظر موج جدیدی از انتقادات وزیر بهداشت باشیم.

کدخبر: ۳۵۶۲۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    ????

  • _user_1563975021

    اصلا اینا مجوز بدن این همه آدم نباید بفه من که کرونا داره بیداد میکنه

  • _user_1603882695

    از قوه قضاییه مقتدر و عزیز انتظار است با عاملان به شدت برخورد کند تا درس عبرتی ب رای همه بشود . منتظر اقدام هستیم .. خوشحال می شویم نظر و اقدام وزیر محترم بهداشت را نیز بدانیم