کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۰۸۲
تاریخ خبر:

جشن تولد الویس پریسلی در گوگل

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | فضای غالب دهه ١٩۴٠ آمریکا و جوانان آن دوره فضایی تلخ و تیره با مضمون و درون‌مایه سرنوشت محتوم و گریزناپذیر انسان و تک‌افتادگی نوع بشر در جهان پوچ پساجنگ جهانی دوم بود. می‌توان تبلور این فضا را در گونه محبوب سینمایی آن؛ یعنی نوآر به خوبی مشاهده کرد. این نسل که نسل جنگ نام داشتند، در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ جای خود را به نسل جدیدی دادند که بسیار متفاوت بودند و از نظر نسل پیشین ولنگار و بی‌مبالات و الکی‌خوش نامیده می‌شدند.

نیازها و ضرورت‌های این نسل جدید سبب پوست‌اندازی در بسیاری از اجزای جامعه و کشور شد. الویس پریسلی یکی از چهره‌هایی است که موفقیت و برجسته شدن نامش را مدیون این شکاف نسلی و تغییر رویکرد و ذائقه مردم بود. نسل جدید ابتدا به او لقب «شاه راک اند رول» را دادند و بعدتر این لقب را خلاصه کردند و او را شاه نامیدند.

دوران باشکوه سلطنت این شاه طولانی نبود و الویس در ۴۲ سالگی طرفدارانش را تنها گذاشت و مرگ او را با خود برد، اما شاه همچنان شاه باقی ماند و نام او همچنان می‌درخشد. گواه این ادعا ترند شدن دوباره نام الویس در سالگرد تولد او، درست در بحبوحه اخبار جهش‌های مختلف ویروس کرونا و تلاطم‌های داخلی آمریکاست.

الویس در دوران فعالیت هنری خود ۳۶ فیلم بازی کرد و ۳۸ آلبوم موسیقی استودیویی به نام خود ثبت کرد. برخی تعداد قطعات خوانده‌شده توسط الویس را ۶۶۵ قطعه و برخی دیگر ۷۱۱ قطعه می‌دانند که این اختلاف ابتدا به علت در نظر گرفتن آثار بی‌کلامی است که الویس در آنها نوازندگی کرده و سپس به علت در نظر گرفتن تیزرهای تبلیغاتی است که الویس روی آنها ترانه‌ای خوانده است.

همچنین الویس در سال‌های آخر عمرش کنسرت‌های خود را با لیبل آلبوم جدید می‌فروخت و گاه پیش می‌آمد که در کنسرت‌هایش قطعه‌ای را با اجرایی متفاوت از اجرای آلبوم خود بخواند و برخی این دو اجرا را دو قطعه متفاوت در نظر گرفته‌اند.الویس تاکنون پرفروش‌ترین خواننده انفرادی تاریخ موسیقی با تخمین فروش ۶۵۰ میلیون تا یک میلیارد نسخه از آثارش در سراسر جهان بوده است. همچنین قطعات موسیقی او رکورددار حضور در فهرست‌های بیلبورد نیز هستند.

نام او ۱۱۵ بار در لیست ۴۰تایی‌ها و نیز ۱۵۲ بار در لیست بهترین ۱۰۰تایی‌های هفته بیلبورد درج شده است و او اکنون در لیست جامع بیلبورد به عنوان خواننده در رده سی‌وهشتم و هم‌رده با مدونا قرار گرفته است. البته در رده‌بندی آلبوم‌های بیلبورد الویس بی‌رقیب و بلامنازع است و ۱۲۹ بار نام آلبوم‌های او در رده‌بندی ۲۰۰ آلبوم برتر موسیقی بیلبورد قرار گرفته و اختلاف او با نفر دوم این رده‌بندی؛ یعنی فرانک سیناترا بسیار زیاد است.

آلبوم‌های سیناترا ۸۲ بار در رده‌بندی ۲۰۰ آلبوم برتر موسیقی بیلبورد قرار گرفته است. الویس تا پایان سال ۲۰۲۰ به طور رسمی حدود ۱۴۷ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش را فروخت و از این حیث رده سوم را پس از بیتل‌ها و گارث بروکس داراست.الویس از نخستین افرادی بود که به‌رغم مرد بودن به واسطه تیپ و چهره‌اش نیز مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از طرفداران الویس مخاطب موسیقی یا فیلم‌های او نبودند و تنها به واسطه زیبایی، او را دنبال می‌کردند.

جالب است بدانید علاوه‌بر زنان، الویس تعداد بی‌شماری طرفدار مرد داشت که او را جذاب و پرکشش توصیف می‌کردند. این توجه بی‌حدوحصر از جانب مردان و زنان به الویس سبب شد تا مجموعه کلوین‌کلاین که برند بزرگی در عرصه مد و پوشاک به شمار می‌رفت برای اولین‌بار در تبلیغات شهری از مدل‌های لباس مرد با چهره‌هایی نزدیک به الویس استفاده کند و جالب است بدانید استقبال از این ایده به حدی بود که مردم، اعم از زن و مرد، پوسترهای کلوین کلاین را از سطح شهر می‌دزدیدند و به خانه می‌بردند.

الویس در دوران فعالیت خود تعدادی از آثار کلاسیک را بازخوانی کرد. تعدادی از این آثار مانند قطعه «تو همیشه در یادم خواهی ماند» از قطعه اصلی معروف‌تر و بیشتر شنیده شدند، اما جالب است بدانید الویس تعدادی قطعه مانند «سگ شکاری» و «کفش‌های مخمل آبی» را هم بدون اشاره به اینکه بازخوانی بوده، بازخوانی کرده و این دروغ سال‌ها بعد برملا شده است.

همچنین الویس در ازای دریافت پول بعضی آثار محبوب ثروتمندان را برای آنها بازخوانی می‌کرد. «آیا امشب تنها و بی‌کسی؟» نمونه‌ای از همین آثار است. ماریا پارکر، همسر تام پارکر، مدیر و تهیه‌کننده الویس شیفته این قطعه بود و تام از الویس خواست تا این قطعه را برای ماریا بازخوانی کند. بارها و بارها شنیدن این قطعه با صدای الویس توسط ماریا سبب شد ماریا تا حدی به الویس دل ببندد که یک رابطه پنهانی با او را به دور از چشم شوهرش و پریسیلا پریسلی، همسر الویس آغاز کنند.

الویس که به‌خاطر پایبندی به اصول، اخلاق و نظم در دوران فعالیتش در ارتش مدال دریافت کرده بود، در دوران شهرتش جمع کوچکی از دوستان داشت که به مافیای ممفیس مشهور بودند و به شهادت نزدیکان الویس می‌توان این گروه را بی‌اخلاق‌ترین، لاابالی‌ترین و عیاش‌ترین گروه تاریخ نامید. ابتدا این‌گونه مطرح شد که الویس که به علت اضافه‌وزن شدید و دندان‌درد داروهای بسیاری مصرف می‌کرد بر اثر حساسیت به یکی از این داروها ایست قلبی کرده.

اما در ادامه شایعات بسیاری در مورد سوءمصرف مواد مخدر مطرح شد، چراکه برملا شد الویس در سال‌های آخر عمرش ۱۰ مخدر گوناگون را به همراه مافیای ممفیس مصرف می‌کرد. یکی از اعضای مافیای ممفیس درباره این شایعه و تاثیر این گروه بر مرگ زودهنگام الویس گفته: «اگر ما در کنار الویس نبودیم و جلوی او را نمی‌گرفتیم، سال‌ها زودتر بر اثر مصرف مخدر مرده بود!».

کدخبر: ۳۶۸۰۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر