کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۳۸۸
تاریخ خبر:

جشنواره جام‌جم برای کدام برنامه و سریال تراز؟

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | با انتصاب دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره «جام‌جم» عملا قرار است این جشنواره به جریان بیفتد تا اواخر سال ۱۳۹۹و بهترین‌ آثار تلویزیون در دو سال اخیر معرفی شوند. ششمین جشنواره جام‌جم درحالی برگزار می‌شود که در دو سال اخیر، جز چند نمونه‌ محدود، اثر قابل توجهی تولید نشده و در سال ۹۹ هم به دلیل شیوع ویروس کرونا عملا اثر قابل توجهی روی آنتن نرفته است. ضمن اینکه شرایط فعلی مناسب برگزاری چنین رویداد فرهنگی نیست. آیا برگزاری جشنواره جام جم در این شرایط درست است؟
هفت صبح بررسی می‌کند.

*** فقط مدیری و علیخانی؟
پنجمین جشنواره‌ جام‌جم، اسفند سال ۱۳۹۷ برگزار شد و چهره‌هایی مانند رضا رشیدپور (حالا خورشید)، محمدرضا گلزار(برنده باش)، عادل فردوسی‌پور (نود)، رامبد جوان (خندوانه)، سیروس مقدم(پایتخت۵)، احسان علیخانی (ماه عسل) و مهران مدیری (دورهمی) و عوامل سریال «بانوی عمارت» برترین جوایز را در بخش‌های مختلف به خودشان اختصاص دادند.

با نگاهی به فهرست برگزیدگان اصلی به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت ساخت برنامه و سریال در تلویزیون تا اسفند سال ۹۷ چندان هم خراب نبوده است. به‌هرحال چهره‌های مختلفی با برنامه‌های پرمخاطب و قابل قبول در تلویزیون حضور داشته‌اند. حالا در شرایط فعلی، کدام برنامه و شخص می‌تواند شایسته برگزیده شدن باشد؟

از این فهرست برگزیدگان، عادل فردوسی‌پور، محمدرضا گلزار و رامبد جوان که در این دوره برنامه‌ای روی آنتن نداشتند. رضا رشیدپور با برنامه «اتفاق» شکست خورد و حواشی «پایتخت۶» هنوز هم ادامه دارد و بعید است نامش در فهرست برگزیده‌ها قرار بگیرد. می‌ماند یک مهران مدیری و یک احسان علیخانی که گویا قرار است کل جوایز را درو کنند.

*** کدام بهترین‌ها؟
در بخش سریال‌های تلویزیونی هم از ابتدای سال ۱۳۹۸ اثر چندان شاخصی نداشته‌ایم. برخی سریال‌ها مانند دنگ و فنگ روزگار، از یادها رفته، بوی باران، به رنگ خاک، زیر همکف، سال‌های بیقراری، سرگذشت، دلدار، خانواده دکتر ماهان، آقای مدیر، آچمز، بانوی سردار و … که به دلیل کیفیت پایین اصلا امکان حضور در رقابت ندارند.

شاید بتوانیم چند نمونه انگشت شمار مانند نون.خ، فوق لیسانسه‌ها، بر سر دوراهی، برادرجان، پایتخت ۵ و زیرخاکی را جزو آثار به نسبت قابل قبول بنامیم اما نمی‌توانیم از بین آنها هم اثری درجه یک و بی‌عیب و نقص پیدا کنیم که شایسته‌ عنوان بهترین باشد. بنابراین در چنین شرایطی جشنواره نمی‌تواند محلی برای انتخاب بهترین‌ها باشد.

*** به همه جایزه بدهید و تمام
یکی از نکاتی که در جشنواره پنجم جام‌جم با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد‌ اعطای جایزه به برنامه‌های مختلف بود. انگار طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که علاوه بر برگزیدگان اصلی، حتما شرایطی فراهم شود که کسی دست خالی از این جشنواره بیرون نرود.

حالا با توجه به وضعیت برنامه‌ها و سریال‌ها در سال ۹۸ و ۹۹، گویا در جشنواره ششم هم قرار است چنین وضعیتی داشته باشیم. خب اگر قرار است به تمام برنامه‌ها و برنامه‌سازان جوایزی تعلق بگیرد چرا جشنواره برگزار می‌کنند؟ از همین ابتدا فهرستی تهیه کنند و از همه تقدیر به عمل آورند بدون اینکه نام جشنواره برایش درنظر بگیرند.

*** بودجه کلان برای جشنواره‌ بی‌دلیل
در حال حاضر وضعیت ساخت سریال و برنامه در تلویزیون هیچ خوب نیست. پروژه‌ها به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا مدت‌ها متوقف بوده‌اند و حالا هم به سختی پیش می‌روند. وضعیت بودجه برای ساخت سریال و برنامه چندان مناسب نیست و خیلی از تهیه‌کننده‌ها هنوز با عواملشان تسویه‌حساب نکرده‌اند. سریال حاضر و آماده پخش در دست شبکه‌ها نیست و مجبورند مدام سریال‌های تکراری روی آنتن بفرستند و …

در این شرایط، بهترین کار، گذاشتن بودجه در اختیار سریال‌ها و برنامه‌هاست چون طبیعتا بدون بودجه امکان تولید وجود ندارد و این وضعیت روز به روز بدتر می‌شود. حالا در این شرایط، هزینه کردن برای جشنواره جام جم چه الزامی دارد؟ وقتی برنامه‌ و سریال شاخصی تولید نشده و عامل تولید در مضیقه‌اند، لازم است بودجه‌ای برای یک جشنواره هدر شود؟

*** برگزاری جشنواره در شرایط بحرانی
از طرف دیگر شیوع ویروس کرونا بسیاری از مراسم و جشنواره‌های بزرگ دنیا را تعطیل کرده است. مدت‌هاست که مردم برای جشن گرفتن دورهم جمع نمی‌شوند و بسیاری از این مراسم به صورت آنلاین برگزار شده‌ است.

در این شرایط بحرانی، برگزاری جشن جام‌جم برای تولیداتی که هیچ‌کدامشان آثار درجه یکی نیستند واقعا عجیب است. حتی اگر جشنواره‌ای به صورت حضوری برگزار نشود و برگزیدگان به صورت آنلاین اعلام شوند باز هم جوایز نقدی برگزیدگان، دستمزد اعضای شورای سیاستگذاری، داوران و سایر دست‌اندرکاران درگیر برگزاری جشنواره هزینه گزافی روی دست صداوسیما می‌گذارد.

کدخبر: ۳۴۸۳۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر