کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۳۶۰
تاریخ خبر:

سرنوشت تلخ جانشینان ال‌‎جی و سامسونگ

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ال‌جی و سامسونگ تقریبا یک‌سال پیش با بازار ایران خداحافظی کردند و نماینده‌هایشان که پیش از این کار مونتاژ محصولات این دو برند را در ایران برعهده داشتند، از آبان ۹۸ برندهای سام و جی‌پلاس را جایگزین آنها کردند. قرار بود قطعات مستقیما از شرکت چینی که قطعات برندهای اروپایی لوازم خانگی را تولید می‌کند، تامین شوند. اما خبر خوشحال‌کننده‌ای که ما را به بازار لوازم خانگی امیدوار کرده ‌بود، چندان پایدار نماند.

حالا ۹ماه از جانشینی سام و جی‌پلاس می‌گذرد، ولی در بازار لوازم خانگی به‌سختی می‌توان رد و نشان محصولات آنها را پیدا کرد. جی‌پلاس حتی در فروشگاه اینترنتی خودش هم محصولات را ناموجود اعلام کرده و به مشتریانش می‌گوید، فعلا صبر کنند تا مشکل واردات قطعات حل شود. گروه سام هم عرضه محصولات را به فروشگاه اینترنتی خودش محدود کرده و صرفا تلویزیون و یخچال‌فریزر می‌فروشد و دست دیگر فروشنده‌های لوازم خانگی را خالی گذاشته.

در این شرایط فروشنده‌هایی که قبلا انبارشان را از محصولات این دو برند پر کرده بودند، قیمت‌ها را از دو تا هشت‌میلیون تومان بالا برده‌اند و شرایط تقریبا به همان دوران خروج ال‌جی و سامسونگ بازگشته است. آن زمان هم صرفا فروشگاه‌های کوچک ته‌مانده محصولات ال‎‌جی و سامسونگ موجود در انبارشان را به فروش گذاشته بودند.

*** ماجرای جانشینی برندهای کره‌ای لوازم خانگی
آبان‌ماه ۹۸ اولین زمزمه‌ها از جانشینی دو برند ایرانی به‌جای همتایان کره‌ای‌شان به گوش رسید. رابطه گلدیران به‌عنوان نماینده ال‌جی و گروه سام به‌عنوان نماینده سامسونگ در ایران، با شریک کره‌ای سرد شده بود و آنها به‌خاطر تحریم‌ها دیگر قطعه‌ای برای مونتاژ در اختیار ایرانی‌ها نمی‌گذاشتند. تقریبا همان زمان بود که برندهای سام و جی‌پلاس سر زبان‌ها افتاد.

قرار شد قطعات به‌جای کره، از چین برسند و بعد از مونتاژ در ایران توسط همان کسانی که مونتاژ محصولات ال‌جی و سامسونگ را برعهده داشتند، روانه بازار شوند. حالا حدود ۹ماه از دوره جانشینی سام و جی‌پلاس که قرار بود در نقش فرشته نجات بازار لوازم خانگی ظاهر شوند و جای خالی ال‌جی و سامسونگ را پر کنند، می‌گذرد. شرایط طوری رقم خورده که حالا همین دو برند ایرانی هم در بازار به‌سختی پیدا می‌شوند.

*** وضعیت محصولات جی‌پلاس در بازار لوازم خانگی
گلدیران‌پلاس به‌عنوان فروشگاه برند جی‌پلاس از بین لوازم خانگی صرفا تلویزیون می‌فروشد و خبری از یخچال‌فریزر و ماشین‌لباسشویی‌های این برند نیست. جاروبرقی و ماشین ظرفشویی هم که از ابتدا توسط برند جی‌پلاس به بازار عرضه نشده‌اند. رد و نشان محصولات جی‌پلاس را صرفا در فروشگاه‌های کوچک می‌توان پیدا کرد. قیمت‌هایشان به‌کلی با قیمت‌هایی که توسط خود برند جی‌پلاس اعلام می‌کند، متفاوت است.

ماشین لباسشویی هشت‌کیلوگرمی جی‌پلاس مدل J8250 از جمله محصولات پرفروش این برند است که در یکی از فروشگاه‌های کوچک لوازم خانگی با قیمت ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. این لباسشویی حدود دوماه پیش در فروشگاه‌های جی‌پلاس با قیمت شش‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شد. ماشین لباسشویی ۹کیلوگرمی جی‌پلاس مدل J9470 هم توسط گلدیران با قیمت هفت‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و از وقتی این محصول در فروشگاه‌های بزرگ ناموجود شده، کوچک‌ترها که هنوز لباسشویی ۹کیلوگرمی جی‌پلاس را در انبارشان دارند، آن را با قیمت ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان می‌فروشند. موارد مشابه در بین یخچال‌فریزر‌های جی‌پلاس هم پیدا می‌شود.

یخچال‌فریزر سایدبای‌ساید این برند مدل GSS-J906BG نمونه دیگری است که یکی‌دوماه پیش زمانی که هنوز توسط جی‌پلاس عرضه می‌شد، حدود ۱۳میلیون تومان قیمت داشت و حالا با ناموجود شدن آن در گلدیران‌پلاس، فروشگاه‌های کوچک این یخچال‌فریزر سایدبای‌ساید را ۲۱میلیون تومان می‌فروشند. مشتری‌های یخچال‌فریزر بالاپایین که دستشان از فروشگاه گلدیران‌پلاس کوتاه است، مجبورند سراغ فروشگاه‌های دیگر بروند که محصولاتشان تقریبا دومیلیون تومان گران‌تر از قیمت جی‌پلاس است.

یخچال‌فریزر GRF-J505 پیش از این در فروشگاه گلدیران‌پلاس با قیمت ۱۰میلیون تومان فروخته می‌شد و حالا اگر بتوانید آن را در بازار پیدا کنید، باید حدود ۱۳میلیون تومان برای آن هزینه کنید. تلویزیون‌های جی‌پلاس رنگ عوض کرده‌اند. آنهایی که قبلا در گلدیران‌پلاس فروخته می‌شدند، حالا عموما ناموجود شده و قیمتشان در دیگر فروشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است. از نمونه آن می‌توان به تلویزیون ۵۵اینچی ۵۵JU922S اشاره کرد که پیش از این در گلدیران‌پلاس با قیمت هفت‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و حالا در بازار حدود ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان تومان است.

جی‌پلاس مدل جدید تلویزیون ۵۵اینچی خود را با نام ۵۵KU722S روانه بازار کرده که ۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. این دو مدل از نظر مشخصات شباهت زیادی به یکدیگر دارند. درحال حاضر تلویزیون‌های ۵۰اینچی جی‌پلاس، چه مدل‌های قدیمی چه مدل‌های جدید در فروشگاه این برند ناموجود هستند و چاره‌ای جز خرید آنها با قیمت هشت‌میلیون تومان، یعنی حدود دومیلیون گران‌تر، از دیگر فروشگاه‌ها ندارند.

*** وضعیت محصولات سام در بازار لوازم خانگی
سام عموما سراغ لوازم آشپزخانه مثل پلوپز، چای‌ساز، آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت و… رفته و در کنار آنها دو مدل یخچال‌فریزر سایدبای‌ساید و بالاپایین، پنج‌مدل تلویزیون در ابعاد مختلف و یک مدل ماشین ظرفشویی روانه بازار کرده است. این برند ماشین لباسشویی ندارد. وقتی سراغ فروشگاه‌های سام در سطح شهر رفتیم، چندان خبری از محصولات آن نبود و از قرار معلوم گروه سام تصمیم گرفته محصولاتش را صرفا از طریق فروشگاه اینترنتی خودش یعنی سام‌هوم به بازار عرضه کند.

وضعیت موجودی کالا در این فروشگاه چندان قابل تعریف نیست و صرفا می‌توان سراغ تلویزیون و یخچال‌فریزر رفت. با اینکه تخصص سام در تولید لوازم آشپزخانه است. در دیگر فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی هم کلا نمی‌توان رد و نشان محصولات سام را پیدا کرد و فقط فروشگاه‌هایی که موجودی انبارشان از قبل پر بوده، محصولات این برند را آن‌هم با قیمتی بالاتر می‌فروشند.

مثلا یخچال‌فریزر دوقلوی سام مدل RR40-RZ40 در فروشگاه اینترنتی این برند ۱۵میلیون و ۴۰۰هزار تومان است و در بقیه فروشگاه‌ها با قیمت ۱۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. یخچال‌فریزر بالاپایین سام مدل RL500 هم در فروشگاه سام‌هوم ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان است، ولی در دیگر فروشگاه‌ها قیمت آن به ۱۷میلیون تومان هم می‌رسد.

تلویزیون‌های سام را به‌جز در فروشگاه‌ اینترنتی سام‌هوم، جای دیگری پیدا نخواهید کرد. تلویزیون ۳۲اینچی آن دومیلیون و ۶۴۰هزار تومان، ۴۳اینچی چهارمیلیون و ۹۵۰هزار تومان، ۵۰اینچی شش‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان، ۵۵اینچی هشت‌میلیون و ۸۹۰هزار تومان و ۵۸اینچی ۱۲میلیون تومان قیمت دارند. این تلویزیون‌ها نسبت به محصولات دیگر برندهای موجود در بازار، کمی ارزان‌تر هستند.

کدخبر: ۳۴۳۳۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر