کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۵۵
تاریخ خبر:

جزییات دور دوم ثبت نام وام ودیعه مسکن

روزنامه هفت صبح | ثبت‌نام دور جدید تسهیلات مستاجران ساعت ۱۲ظهر دیروز آغاز شد و طبق معمول حاشیه‌هایی هم داشت. با این حال وزارت راه و شهرسازی تصمیم دارد به‌ مستاجرانی که در دوره قبلی ثبت نام وام ودیعه مسکن جا مانده بودند یا مطلع نشده بودند، اجازه دهد تا ۳۰مهر شانس خود را برای دریافت وام امتحان کنند.

*** مهلت ثبت‌نام در دور دوم وام مستاجران
معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای جزئیات دور جدید ثبت‌نام وام ودیعه مسکن را که در ستاد ملی کرونا تصویب شده را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده آن دسته از متقاضیان طرح کمک ودیعه اجاره مسکن که موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، می‌توانند از ساعت ۱۲روز یکشنبه ۱۳مهرماه تا ساعت ۲۴ روز ۳۰مهرماه جهت ثبت‌نام در این طرح به‌بخش تکمیل ثبت‌نام تسهیلات کمک ودیعه به آدرس tem.mrud.ir مراجعه کنند.

*** شرط پرداخت اقساط وام مستاجران
تسهیلات ودیعه مسکن به‌عنوان کمکی برای پوشش بخشی از هزینه ودیعه مسکن مستاجران (پول پیش) از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در خرداد ماه امسال در نظر گرفته شد و به تصویب این ستاد رسید و به افرادی که مالک واحد مسکونی نباشند پرداخت می‌شود. طبق قانون، دریافت این تسهیلات منوط به دارا بودن شرایط مندرج در ماده ۱ آئین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی از جمله «نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد» است.

متقاضیان و افراد تحت تکفل آنها هم نباید از تاریخ یک فروردین ۱۳۸۴ مسکن یا زمین مسکونی ملکی داشته باشند. بنابراین در هر زمان که سابقه مالکیت این افراد محرز شود، به‌شکل اتومات از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف می‌شوند. حتی گفته شده اگر بعد دریافت تسهیلات چنین چیزی اثبات شود، فرد باید نسبت به جبران خسارات و استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جرایم مربوطه اقدام کند.

خوشبختانه نگرانی بابت قرمز شدن فرم ج متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن حل شده؛ این یعنی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، به معنای سابقه استفاده از تسهیلات مسکن نیست و دریافت‌کنندگان این تسهیلات همچنان می‌توانند از طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنند.

*** جزئیات پرداخت اقساط و نرخ سود
رقم تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۵۰میلیون تومان است. در هفت کلانشهر مشهد، کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه رقم قابل پرداخت ۳۰میلیون تومان و در سایر شهرهای کشور ۱۵میلیون تومان است. متقاضیان دریافت تسهیلات ۱۵میلیون تومانی نیازی به ارائه ضامن نداشته و با چک یا سفته می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

همچنین چک برگشتی مانعی برای دریافت این تسهیلات نیست. مشمولان دریافت تسهیلات ۳۰میلیونی با یک ضامن و ۵۰میلیون تومانی با دو ضامن دارای چک صیادی که داشتن چک برگشتی، مانعی بر سر راه دریافت این تسهیلات نیست، می‌توانند این وام را دریافت کنند.

نحوه بازپرداخت تسهیلات نیز به دو صورت بازگرداندن اصل وام به بانک عامل پس از گذشت یک سال و پرداخت ماهانه معادل یک دوازدهم این تسهیلات به عنوان سود این تسهیلات یا بازپرداخت اصل و سود تسهیلات طی اقساط ۳۶ماهه با نرخ سود ۱۳درصد تعیین شده است. به‌این ترتیب مستاجران در تهران ماهانه ۵۴۰هزار تومان،‌ در کلانشهرها ۳۲۰هزار تومان و در سایر شهرها ۱۶۰هزار تومان اقساط ماهیانه پرداخت خواهند کرد.

روش دومی هم وجود دارد و در آن مستاجر می‌تواند درخواست دهد وام را برای سه سال در اختیار داشته باشد و در عوض اصل پول و سود آن را خرد خرد با بانک تسویه کند. در پایان این ۳۶ماه وامی که گرفته‌اید مال خودتان خواهد بود. در این حال نرخ سود ۱۲درصد محاسبه می‌شود. به‌این ترتیب مستاجران تهرانی که ۵۰میلیون تومان دریافت می‌کنند با احتساب سود وام باید ماهی یک میلیون و ۶۶۰هزار تومان قسط بدهند.

در پایان مراحل بازپرداخت وام ۵۰میلیون تومانی در مدت ۳۶ماه مستاجر حدود ۶۰میلیون تومان به بانک پس می‌دهد. به‌عبارت دیگر سود وام ۵۰میلیون تومانی برای مستاجران پایتخت حدود ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. در این روش، برای وام ۳۰میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه مستاجران ساکن در کلانشهرها ۹۹۶هزار و ۴۲۹تومان است. کل بازپرداخت این وام حدود ۳۶میلیون پس از پایان بازه سه‌ساله خواهد بود و آنها باید اصل وام را با شش میلیون تومان سود پس بدهند.

همچنین میزان اقساط ماهانه وام ۱۵میلیون تومانی در بازپرداخت ۳۶ماهه، طبق محاسبه‌ها ۴۹۸هزار و ۲۰۰تومان است. کل بازپرداخت این وام در پایان سه سال ۱۷میلیون و ۹۳۵هزار تومان محاسبه می‌شود. در دور اول ثبت‌نام با وجود ثبت تقاضای ۲.۲میلیون نفری، تنها ۳۵۵هزار نفر واجد شرایط دریافت این وام شناخته شدند. روند پرداخت وام به همان افراد مشمول هم با سرعتی پایین دنبال می‌شود که بانک‌ها و وزارتخانه‌ها تلاش کردند در روزهای اخیر مشکلات را حل کنند و پرداخت وام مستاجران را با سرعت بیشتری انجام دهند.

*** اختلال سایت در روز اول ثبت‌نام
در حالی که از ساعت ۱۲ظهر دیروز مرحله دوم طرح کمک ودیعه مسکن برای متقاضیانی که موفق به ثبت نام نشده‌اند آغاز شده بود، گزارش‌هایی درباره اختلال سایت منتشر شد. اتفاقی که رخ دادن آن در مواردی از این دست طبیعی شده است. به‌نظر می‌رسد علت اختلال، ترافیک و حجم زیاد مراجعه به سایت باشد و به‌همین دلیل در روزهای آینده و با کاهش میزان مراجعات این اختلال برطرف شود.

کدخبر: ۳۵۲۹۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر