کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۶۴۶
تاریخ خبر:

جزئیات کشتن ۱۶۰۰ قلاده سگ به ضرب گلوله در دماوند

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| دو روز پیش خبر کشتن ۱۶۰۰ قلاده سگ به ضرب گلوله در نقاهتگاه منطقه گندک در فضای مجازی منتشر شد. به گفته مسئولان این نقاهتگاه، ماموران شهرداری راه این نقاهتگاه را بستند و اقدام به تیراندازی به سوی سگ‌ها کردند. سعید محمودی، مدیر‌کل محیط زیست استان تهران بعد از این اتفاق اعلام کرد که محیط‌زیست مخالف این اقدام غیرانسانی است و اساسا قتل‌عام سگ‌های بدون‌صاحب با سلاح گرم، خارج از دستورالعمل‌های تعیین شده در وزارت کشور برای رسیدگی به حیوانات شهری است و اقدامی غیرقانونی و غیرکارشناسی به‌حساب می‌آید.

مرکز نقاهتگاه و عقیم‌سازی منطقه گندک دماوند که بهمن‌ماه ۱۳۹۸ با حضور مسئولان افتتاح شده بود، ۳ مرداد ماه در صفحه اینستاگرام خود خبر از کشته شدن ۱۶۰۰ سگ با گلوله از سوی شهرداری دماوند داد. این مرکز که تمامی فعالیت‌هایش در منطقه گندک براساس بخش‌نامه و شیوه‌نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام می‌شد، در تلاش بود تا با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و زیر نظر دوستداران حیوانات بتواند بستری برای اسکان و ارائه خدماتی مانند زنده‌گیری و انتقال به سایت جهت انگل‌زدایی، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و در پایان رهاسازی فراهم کند. با این حال به دلیل رهاسازی برخی سگ‌های عقیم نشده از مناطق دیگر در این منطقه جمعیت آن‌ها بیشتر شده و عامل نارضایتی و ناامنی شهروندان دماوند شده است.

در سال گذشته بیش از یک هزار و ۲۰۰ مورد سگ‌گزیدگی در دماوند گزارش شده که بیش از چهار میلیارد تومان فقط برای واکسن هزینه شده است. دوستداران محیط زیست و حیوانات برای جلوگیری هر‌چه بیشتر اتفاقات این مرکز و مراکزی دیگر مانند این نقاهتگاه را راه‌اندازی کردند تا اقدام به مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد کنند.

هزینه غذا و آب‌رسانی این نقاهتگاه‌ها هم به دست مردم و نهادهای مردمی تامین می‌شود.یک روز قبل از کشتن سگ‌های گندک به دست شهرداری، به گزارش یکی از خبرگزاری‌های داخلی، نقی میرزاکریمی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند گفته بود: «متاسفانه عده‌ای تحت‌عنوان حامی حیوانات از اجرای دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد ممانعت می‌کنند و با نظرات خودسرانه و غیرکارشناسی باعث افزایش سگ‌های ولگرد شده‌اند

. آیا می‌توانند عقاید خاص خود که بر‌خلاف قانون و دستورالعمل‌های مربوطه است مانند گرفتن پتو برای سگ‌های ولگرد، سفره انداختن برای آن‌ها، تشویق مردم به غذا دادن در کوچه و خیابان، جلوگیری از ساماندهی سگ‌ها توسط عوامل شهرداری و دهیاری‌ها و… را بر جامعه تحمیل کنند؟»

میرزاکریمی به عدم اجرای دستورالعمل سگ‌های ولگرد اشاره کرد و گفت: «در بند ز و ح دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌ها به صراحت تکلیف غربالگری سگ‌های مفید و غیر‌مفید مشخص شده و حتی سگ‌های مفید و اصیل هم نباید مجدد به بهانه این‌که عقیم‌سازی شده و با یک پلاک‌کوبی به سطح شهر برگردند.»

علیرضا رضا‌هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند با اشاره به این‌که درخصوص این معضل شهری بسیار جدی هستیم و به‌صورت مداوم از منطقه گندک بازدید می‌کنیم، گفت: «یکی از مشکلات موجود دراین خصوص، تعداد زیاد سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرستان است؛ متاسفانه شاهد هستیم از شهرها و استان‌های مجاور سگ‌های بلاصاحب را در منطقه دماوند رها می‌کنند.»

او در ادامه گفت: «زنده‌گیری سگ‌ها به‌طور جدی به همت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دستور کار قرار گرفته و همه نهادهای متولی دست به‌دست هم داده تا این مشکل را حل کنیم؛ مطالبه شهروندان را درک می‌کنیم و قطعا باید خدمات خوبی ارائه شود و ما نیز وظیفه داریم که این مهم را انجام دهیم.»

صبح ۳ مرداد شهرداری دماوند برای پاک کردن مسئله افزایش جمعیت سگ‌ها، مسیر نقاهتگاه سگ‌های گندک را بست و با شلیک گلوله منجر به مرگ آنان شد. عده‌ای در اعتراض به این اقدام صبح روز گذشته رو‌به‌روی فرمانداری دماوند تجمع کردند و در سکوت، فقط با در دست گرفتن پلاکارد، اعتراض خود را به مسئولان این شهر رساندند.

کدخبر: ۴۶۹۶۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر