کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۴۰۴
تاریخ خبر:

جزئیات محاکمه اکبر طبری و بیژن قاسم‌زاده

روزنامه هفت صبح | برگزاری جلسه دادگاه «اکبر طبری» یکی از مقاطع تاریخی در چرخه قوه قضائیه کشور محسوب می‌شود. پس از برگزاری دادگاه‌های علنی مفسدان اقتصادی در دو، سه‌سال گذشته و بازشدن پای افرادی مانند ریخته‌گران، رضوی، امامی، هدایتی، ایروانی و… به دادگاه، حالا محاکمه یکی از مهم‌ترین و البته در سایه‌ترین افراد متهمان اقتصادی آغاز شده است.«اکبر طبری» فردی که به‌نام هزاردستان شهرت داشت و گفته می‌شد در دوره‌های قبلی قوه قضائیه، نقش پررنگی در اتهام‌ها و فسادهای مالی داشته است.

تا روز گذشته که او به‌عنوان متهم بر صندلی دادگاه نشست، برخی افراد گمانه‌زنی می‌کردند که این فرد سابقا پرنفوذ هیچگاه رو‌به‌روی صندلی قاضی نخواهد نشست. این اتفاق اما افتاد و اکبر طبری که تا حالا کمتر عکسی از او منتشر شده، با دستکش و ماسک جلوی دوربین‌ها آمد و بر جایگاه خود نشست. فهرست اتهامات او به اندازه‌ای بلند و طولانی است که جلسه دادگاه روز گذشته فقط به شرح اتهامات او که در حدود ۲۰مورد است پرداخته و اسامی ‌۲۱متهم این پرونده نیز خوانده شد.

اسامی‌ای‌ که رد هرکدام در فسادهای اقتصادی دیده می‌شوند، چندنفرشان به خارج از کشور متواری هستند و یک‌نفر از آن‌ها نیز «بیژن قاسم‌زاده» است. همان بازپرس مشهوری که دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرد. این دادگاه دقیقا در روزی برگزار شد که «علی دیواندری» یکی از محکومین پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور به زندان معرفی شد… در این گزارش، اتفاقات مهم دادگاه روز گذشته را شرح می‌دهیم و سپس برخی از فعالیت‌های انجام شده توسط «اکبر طبری» و «بیژن قاسم‌زاده» را می‌خوانیم.

*** اتهامات طبری
همانطور که گفته شد در دادگاه روز گذشته، فهرست بلندی از اتهامات اکبر طبری اعلام شد. برخی از آن‌ها به این شرح است: «براساس کیفرخواست متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند‌نفری در ارتشا، با وصف سردستگی، اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰مترمربع در خیابان کریم‌خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷مترمربع واقع در قریه نجارکلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸مترمربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال‌زاده به مبلغ ۱۸۳میلیارد و ۲۳۳میلیون و ۳۰۰هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز‌آذری به میزان پنج‌قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه‌دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال‌زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان روما است.

دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کمد در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵۰میلیون ریال، پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در روما به فرهاد مشایخ، پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیازآذری به خانم حکیمه شیرمحمدی، جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری، اعمال نفوذ با سوءاستفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال‌زاده، اعمال نفوذ با سوءاستفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین، اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی ‌وریا مولانایی، تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری، گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید‌هادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی، از دیگر اتهامات وی است.»

*** روش کار طبری
در این دادگاه، رسول قهرمانی، نماینده دادستان چند مورد از فعالیت‌های اکبر طبری را شرح داد که آن‌ها را می‌خوانیم:

* یک: در پرونده حاضر متهم ردیف اول، فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰سال حضور در قوه قضائیه به‌رغم این‌که رابطه استخدامی‌ نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است. اکبر طبری با انبوهی از اتهامات هم خود به بیراهه رفته و هم راه اجرای عدالت را در مورد برخی از متهمان دانه‌درشت اقتصادی سد کرده است و با تشکیل گروه مجرمانه در معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه موجب شد تا دفتر وی به‌عنوان کانونی جهت مراجعه برخی از متهمان برای حل پرونده خود، تبدیل شود. آنچه در رفتار‌های مجرمانه اکبر طبری حائز اهمیت است، مراودات ناسالم و تبانی با صاحبان پول و ثروت است که با اعمال نفوذ در مراجع قضایی و دستگاه‌های اجرایی، حداکثر سوءاستفاده مالی و اداری را به دست آورده است.

* دو: دریافتی اکبر طبری مجموعه‌ای از وجوه نقد و ملک است و شگرد او برای دریافت ملک و وجوه رشوه با شیوه‌ای ماهرانه و به‌صورت واسطه‌ای بوده است.

* سه: دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی قابل توجه است. یکی از متهمان کلان اقتصادی که پرونده او با اعمال نفوذ بسته شد، مصطفی نیازآذری فرزند کیومرث است که به‌طور غیرقانونی از کشور متواری شد. او از عناصر اصلی ارتشاء در شبکه اکبر طبری است که با تشکیل ۱۰شرکت صوری در داخل و خارج از کشور، با نفوذ در بستر قضایی و بانکی کشور و با فاکتورسازی و ثبت سفارش‌های صوری، اقدام به خروج ارز از کشور نموده و به اموال نامشروع زیادی نیز دست پیدا کرده است.

در تاریخ ۲۷دی سال ۹۰، مصطفی نیازآذری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد؛ اما به‌رغم اقاریر صریح متهم با دخالت و اعمال نفوذ اکبر طبری، حکم برائت وی در برخی از عناوین اتهامی ‌صادر و در برخی عناوین اتهامی ‌دیگر نیز مسکوت ماند. همچنین بسیاری از مسئولان بانکی که در این پرونده و اقدامات مجرمانه نقش داشتند، با اعمال نفوذ اکبر طبری تبرئه شدند و درحال حاضر، این پرونده در دست رسیدگی قرار دارد.

* چهار: فرار مصطفی نیازآذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته که قریب به ۱۵هزار متر زمین و سه‌طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰میلیارد ریال در بابلسر است. اهدای ویلایی با این ارزش در قبال کارسازی پرونده وی بوده و سعی کرده اسناد نقل و انتقال آن نیز با پوشش‌هایی انجام گیرد که هیچ اسمی ‌از مصطفی نیازآذری و اکبر طبری وجود نداشته باشد.

بلکه با واسطه بهرام حیدری‌فر به همسر اکبر طبری منتقل شد که این اقدام با تبانی یکی از سردفتران تهران و با وکالت‌نامه جعلی صورت گرفت، به طوری که اکبر طبری به‌جای همسر خود اثر انگشت زد. این ویلا با نظر اکبر طبری و صرف هزینه‌ها از سوی مصطفی نیازآذری ساخته می‌شود. اکبر طبری به منظور این‌که در مراجعات خود به ویلای مذکور از سوی سرایدار شناسایی نشود، خود را حسین معرفی می‌نموده است.

* پنج: از دیگر مفسدان اقتصادی رسول دانیال‌زاده است که حمایت بی‌دریغ اکبر طبری از وی منتهی به صدور قرار منع تعقیب در برخی از پرونده‌های وی شده است. سه واحد لوکس مسکونی در ساختمان روما و سه واحد در ساختمان فلورا دریافتی اکبر طبری از رسول دانیال‌زاده بوده است.

* شش: فرهاد مشایخ(متهم دیگر پرونده) به مشارکت در تشکیل شبکه چندنفری ارتشاء، تحصیل مال به مبلغ بیش از ۸۰میلیارد وجه نقد، یک قطعه زمین واقع در نجارکلای لواسان و همچنین زمینی در کریم‌خان و تبدیل ۴۲میلیارد ریال به سهام شرکت سیمان، پولشویی در دو واحد در ساختمان روما، فراهم‌نمودن موجبات ارتشاء میان اکبر طبری و رسول دانیال‌زاده، پولشویی و فراهم‌نمودن موجبات تحقق ارتشاء میان غلامرضا منصوری و حسن نجفی و پولشویی درخصوص دو واحد آپارتمان در روما متهم است.

* هفت: رسول دانیال‌زاده با قرار وثیقه به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری از طریق واگذاری چند پلاک ثبتی به وی، پرداخت ۳۰میلیارد رشوه به حمید علیزاده، بازپرس وقت شعبه ۱۵ کارکنان دولت و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۱۸۳میلیارد و ۲۳۳میلیون و ۳۰۰هزار ریال متهم است.

*** چند حاشیه از دادگاه
* یک: از صحبت‌های نماینده دادستان مشخص می‌شود که حداقل سه‌نفر از متهمین این پرونده به خارج از کشور گریخته‌اند.

* دو: نام رسول ‌دانیال‌زاده در این دادگاه بارها و بارها شنیده شد. او یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور است که به نام سلطان فولاد مشهور بود و پس از فرار از کشور، سال گذشته به کشور بازگردانده
* سه: کانال باشگاه روزنامه‌نگاران نوشت: «غلامرضا منصوری که سال ۹۱ حکم بازداشت بیش از ۲۰روزنامه‌نگار را صادر کرد، با دریافت بیش از ۵۰۰هزار یورو از کشور فرار کرد. خبر متواری‌شدن او در دادگاه اکبر طبری اعلام شد.»

* چهار: کانال تلگرامی ‌منصوب به باشگاه فوتبال استقلال نوشت: «بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه، مردی که روز گذشته به‌عنوان یکی از متهمان اصلی پرونده فساد اکبر طبری در دادگاه حضور یافت و پیش از این با صدور دستور فیلتر تلگرام حاشیه‌ساز شده بود، در فصل ۹۶-۹۵ لیگ برتر در مراسم برترین‌های سال فوتبال ایران حاضر شده و حتی با حضور روی سن، جایزه مرد اخلاق را هم داده بود. حال این سوال به‌وجود می‌آید که این فرد که به‌عنوان متهم در چنین دادگاهی حاضر شده و سابقه ورزشی هم ندارد، با مجوز و ارتباط چه کسانی در مراسم برترین‌های فوتبال حاضر شده و حتی در اهدای جوایز نقش‌آفرینی کرده است؟»

*** اکبری طبری که بود؟
به نظر می‌رسد او در زمان آیات هاشمی شاهرودی و صادق آملی‌لاریجانی در قوه قضائیه حضور داشته است. بر اساس گزارشی که فارس در سال ۸۶ (دو سال قبل از پایان ریاست هاشمی‌شاهرودی بر دستگاه قضا) با عنوان «تغییرات گسترده در قضائیه» منتشر کرده، نام اکبر طبری به‌عنوان یکی از کسانی که احتمال برکناری‌اش وجود دارد، آمده است. فارس در این گزارش می‌نویسد: «اخبار تأییدشده حاکی است که طبری، مدیرکل امور مالی قوه قضائیه نیز به‌زودی تغییر می‌کند.»

با این حال، بعد از این گزارش، اطلاعات دیگری از برکناری یا ادامه فعالیت طبری در زمان ریاست هاشمی‌شاهرودی در دستگاه قضا وجود ندارد. طبری همچنین در طول سال‌های ریاست آملی‌لاریجانی بر دستگاه قضا، مدتی به‌عنوان مدیرکل امور مالی قوه قضائیه و معاون اجرایی حوزه ریاست، حضور داشته و طبق گزارش خبرگزاری فارس، سید ابراهیم رئیسی بعد از انتصاب خود به ریاست قوه قضائیه، در حکمی فرد جدیدی را جایگزین طبری در معاونت اجرایی حوزه ریاست می‌کند.

خبرگزاری اصولگرای «دانشجو» نیز روز گذشته نوشت: «در حالی که دفتر آیت الله آملی لاریجانی اتهامات علیه معاون اجرایی پیشین قوه قضائیه را تکذیب کرده بود، رسانه‌ها خبر از بازداشت اکبر طبری دادند اما آن زمان که خبر منتشر شد هنوز اتهام طبری روشن نبود اما پیش‌تر علیرضا زاکانی ادعا‌هایی مالی درباره او مطرح کرده بود. البته خبر بازداشت طبری توسط نوروزی نماینده مجلس اعلام شد. همچنین چندی پیش علیرضا زاکانی در گفت‌وگویی درباره عملکرد چند ماه ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه گفته بود: «کسی که دو رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه قضائیه و زد و بند شده را باید کنار گذاشت.

این اقدام مناسب است ولی اینکه رها کنند و محاکمه نکنند، خیلی غلط است و محاکمه چنین عنصری که همه از او و اشکالاتش اطلاع دارند، برای سلامت قوه قضائیه بسیار مفید و حیاتی است.» این پرسش باقی بود تا اینکه در مناظره زاکانی و تاج زاده هویت این فرد افشا شد. در آن مناظره تاج‌زاده خطاب به زاکانی گفت: «آنقدر فساد افزایش پیدا کرده که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد و فقط می‌گوید یک نفر هست دو رئیس قوه قضائیه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود.» در واکنش به این سخنان، زاکانی نام این فرد را «اکبر طبری» اعلام می‌کند… »

*** بیژن قاسم‌زاده که بود؟
نام او به طور رسمی برای اولین بار در سال ۱۳۹۱ در خبرگزاری میزان منتشر شد و این خبرگزاری، گفت‌وگوی طولانی با او داشت و به معرفی قاسم‌زاده و شعبه جدیدی که برای بررسی جرائم ورزشی منتشر شده پرداخت. بیژن قاسم‌زاده در آن زمان اولین بازپرس شعبه ویژه ورزش دادسرای کارکنان دولت بود. او که قبلا کشتی‌گیر بوده درباره سوابق ورزشی خود در آن مصاحبه گفته بود: «بنده سال‌های زیادی در عرصه ورزش هم به عنوان ورزشکار، قهرمانی‌های متعدد استانی و کشوری و بین‌المللی را تجربه کردم و هم مسئولیت‌هایی که در ورزش عهده‌دار بودم به من کمک کرده تا زوایای سطوح مختلف ورزش و آسیب‌هایی را که ورزش تهدید می‌کند بشناسم و این شناخت قطعا در تصمیم‌گیری در پرونده‌های قضایی موثر خواهد بود.»

بیژن قاسم‌زاده در سال ۹۴ همچنان رئیس دادسرای ورزش و دادسرای کارکنان دولت بود که با پرونده «سوشا مکانی» بازیکن وقت پرسپولیس نامش بر سر زبان‌ها افتاد. سوشا مکانی به دلیل انتشار عکس‌های خصوصی‌اش بازداشت شد و ریش سفیدی اهالی فوتبال(علی پروین، علی دایی و…) نیز نزد قاسم‌زاده تاثیری نگذاشت. قاسم‌زاده در آن زمان گفت: «ورزشکاری که به رده ملی می‌رسد، دیگر متعلق به خودش نیست و به میلیون‌ها نفر تعلق دارد. ما از ورزشکاران انتظار داریم رفتارهای پهلوانی انجام بدهند، خدا شاهد است خود ما با توجه به نقشی که داریم حتی به عروسی نزدیک‌ترین دوستان خودمان هم نمی‌رویم.»

در سال ۹۵، در یک پرونده جنجالی دیگرکه امیر تتلو بازداشت شد، نام بیژن قاسم‌زاده شنیده شد. تتلو در یک فایل صوتی به قاسم‌زاده که بازپرس او بود توهین کرده و به همین دلیل بازداشت شد. مدتی بعد، بیژن قاسم‌زاده در نامه‌ای به تتلو «از مهربانی و ایثار و گذشت» گفت و اعلام رضایت کرد. نام بیژن قاسم‌زاده در پرونده‌های بقایی و مشایی نیز شنیده شد. اردیبهشت سال ۱۳۹۷ نیز او حکم فیلترینگ تلگرام را صادر کرد. کانال تلگرامی «مکتوبات» ادعا کرده خواهرزاده‌های او صاحب تیم لیگ برتری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای «خونه به خونه» هستند.

کدخبر: ۳۳۲۴۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر