کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۰۷۸
تاریخ خبر:

جزئیات عملیات پهپادی علیه آرامکو

روزنامه هفت صبح | صبح روز شنبه منابع خبری عربستان سعودی از وقوع انفجاری مهیب و آتش‌سوزی در تاسیسات نفتی آرامکو در شرق این کشور خبر دادند. ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شعله‌های عظیمی را در افق این منطقه به همراه صدای شلیک گلوله نشان می‌دادند.

تا ساعت‌ها بعد رسانه‌های رسمی سعودی و مقامات این کشور در مورد این اتفاق واکنشی نشان ندادند. بعد از ساعتی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی از حمله پهپادی به مجموعه پالایشگاهی بزرگ بقیق و میدان نفتی حقل خریص متعلق به شرکت آرامکو در این کشور خبر داد. براساس بیانیه این مقام حکومتی عربستان، آتش در پالایشگاه مهار شده اما اشاره‌ای به عاملان این حمله پهپادی نشده بود.

سپس سخنگوی شبه‌نظامیان جنبش انصارالله (حوثی‌ها) یمن اعلام کرد ‌ این گروه مسئول این حملات بوده و با ۱۰ پهپاد این حملات را انجام داده‌اند. کمیته‌های مردمی یمن با ۱۰ پهپاد میدان و پالایشگاه نفتی الشیبه وابسته به شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) واقع در شرق این کشور را هدف حمله قرار دادند. میدان و پالایشگاه مزبور بزرگ‌ترین مخزن نفتی عربستان با ظرفیت یک میلیارد بشکه نفت است.

*** جزئیات ماجرا چه بود؟
به گفته سخنگوی نیروهای حوثی این حملات با «همکاری برخی در داخل خاک عربستان» انجام گرفته است. در ساعت ابتدایی بامداد ‌شنبه ۱۴ سپتامبر‌‌ انفجار مهیبی در پالایشگاه بقیق و پس از آن در میدان نفتی حقل‌خریص به‌وقوع پیوست. بنابر اعلام رسانه‌های عربستان، از ساعت چهار صبح به وقت محلی تیم امنیتی شرکت آرامکو تلاش خود برای مهار آتش‌سوزی در هر دو محل حادثه دیده را آغاز کرد که در نهایت به گفته منابع رسمی سعودی هر دو تحت کنترل قرار گرفته است.

مجموعه پالایشگاهی بقیق و میدان نفتی حقل‌خریص در شرق عربستان سعودی واقع شده است.در تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، صدایی شبیه ‌ تیراندازی در اطراف این پالایشگاه هنگام وقوع انفجارها به گوش می‌رسید.یکی از ساکنان نزدیک این پالایشگاه به خبرگزاری رویترز گفته : «با صدای مهیب انفجار از خواب بیدار شدم و همه ترسیده بودند و صدای انفجارهای متعدد به گوش می‌رسید.»

ظهران، منطقه‌ای که در فاصله نه‌چندان دوری از محل وقوع حملات پهپادی روز شنبه واقع شده، بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاهی جهان را در خود جای داده و گفته می‌شود ‌ بیشترین صادرات نفت عربستان از این ناحیه انجام می‌شود.مجتمع نفتی بقیق هم یک پالایشگاه بزرگ است که توسط شرکت ملی نفت عربستان سعودی، آرامکو اداره می‌شود.

‌ آرامکو شرکت ملی نفت عربستان سعودی است که تحت تملک دولت مرکزی عربستان است و در عین حال که بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان است، با ارزش‌ترین شرکت جهان هم محسوب می‌شود و براساس آخرین گزارش‌ها ارزش سهام این شرکت بیش از دو هزار میلیارد دلار تخمین زده شده است. حال این شرکت صادرکننده نفتی عربی هدف حملات قرار گرفته ‌ و دیروز با بزرگ‌ترین انفجار در تاریخ تاسیسش مواجه شد.

به گزارش خبرآنلاین، این انفجارها نه‌تنها صنعت انرژی عربستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه بازار نفت جهانی را دگرگون خواهد کرد چرا که بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده نفت جهان هدف حملات قرار گرفته است. تنش‌ها در منطقه با قیمت نفت رابطه مستقیم دارند و هر چقدر تنش‌ها شدیدتر شود قیمت نفت بالاتر خواهد رفت و در این صورت در چند ساعت آینده باید منتظر افزایش قیمت نفت باشیم.

در ماه گذشته «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای المیادین با اشاره به حمله به حوزه نفتی الشیبه عربستان تاکید کرد ‌ اگر عربستان سعودی بر تداوم جنگ در یمن اصرار ورزد، ممکن است این جنگ با نابودی آن، پایان یابد.

عربستان سعودی ماه گذشته در واکنش به بزرگ‌ترین عملیات پهپادی یمنی‌ها گفت ‌ این عملیات یمنی‌ها باعث توقف فرآیند تولید میدان نفتی «الشیبه» نشده است و حال روز به روز حملات به تاسیسات آرامکو گسترده‌تر می‌شود و باید دید این بار پادشاه عربستان چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.

کدخبر: ۲۸۰۰۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر