کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۵۳۸
تاریخ خبر:

جزئیات ساخت‌ جاده‌ای که ایران را به عربستان وصل می‌کند

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | اول فکر می‌کردیم چیزی در حد یک حرف است ولی حالا مقامات رسمی کشور در حال صحبت از آن هستند.از پروژه‌ای بزرگ صحبت می‌کنیم به نام آزادراه مشهد - کربلا (یا نجف) - مکه. اولین‌بار یک هفته پیش خبر آمد که نخست‌وزیر عراق (در همین اثنای مذاکرات اخیر ایران و عربستان) پیشنهاد کرده جاده بین‌المللی از مشهد تا مکه با عبور از کربلا (یا نجف) ساخته شود و دیروز خیرالله خادمی،معاون وزیر راه و شهرسازی با خبرگزاری فارس درباره جزئیات این پروژه صحبت کرده است.

یک: خادمی گفته: ما پیش از این و حدود سه ماه پیش، با وزیر وقت راه و شهرسازی (محمد اسلامی)، جلسه‌ای با معاون نخست‌وزیر عراق داشتیم و در آن جلسه درباره این پروژه مطالبی عنوان شد.پیشنهاد جدید نخست‌وزیر عراق مبنی بر ساخت آزادراه از مشهد تا مکه، با محوریت همین جلسه سه ماه پیش است و این پیشنهاد طرف عراقی مبنی بر اتصال مشهد به مکه، نشان می‌دهد که آنها ‌از پیشنهاد سه ماه پیشِ ما، ‌استقبال کرده‌اند.

دو: ظاهرا در طرف ایران، بخش مهمی از این آزادراه ساخته شده. معاون وزیر راه گفته: ما در کشور خودمان، طرح آزادراه حرم تا حرم را داریم یعنی از مشهد مقدس تا شهر قم،در ادامه مسیر هم آزادراه قم-پل زال (از توابع اندیشمک در استان خوزستان) را داریم.

سه: در ادامه مسیر، از پل زال تا مرز ایران که در استان ایلام خواهد بود که ایران باید این بخش را هم بسازد و بابت تأمین مالی ساخت این آزادراه برخی بانک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

چهار: فارغ از بخش داخلی این پروژه، ایران جلساتی داشته با طرف عراقی و قرار شده این مسیر آزادراهی در ادامه با عبور از مرز ایران و عراق، به نجف اشرف هم متصل شود و حتی نقشه پیشنهادی هم ارائه شده است. البته قرار است که این بخش را خود عراقی‌ها بسازند. طرف عراقی‌ از ساخت این آزادراه استقبال کرده و (ظاهرا در جریان مذاکرات اخیر) بر همین مبنا پیشنهاد تکمیل مسیر را تا مکه داده‌اند.این پروژه نه فقط از نظر اقتصادی و حمل‌ونقل راحت‌تر بار و مسافر بلکه از نظر استراتژیک نیز اهمیت دارد.

بنابراین نباید فکر کرد که ساخت آن به همین سادگی است که معاون وزیر راه از آن صحبت کرده است. فعلا باید منتظر ماند و دید که آیا توافق ایران و عربستان عملی خواهد شد یا نه و بعد باید به تحولات سیاسی جدید عراق توجه کرد . از این روست که جمع شدن ایران و عراق و عربستان در چنین پروژه‌ای حتما جذاب و ایده‌آل است ولی واقعا فعلا این پروژه، فارغ از همه بحث‌های فنی آن، از نظر سیاسی چیزی در حد یک رویاست.

کدخبر: ۴۱۹۵۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر