کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۲۶۹
تاریخ خبر:

جزئیات دومین جلسه محاکمه متهمان ‌صندوق فرهنگیان

روزنامه هفت صبح | احتمالا به فصل پایانی محاکمات داغ متهمان اقتصادی رسیده‌ایم. سلسله دادگاه‌هایی که دو سال پیش شروع شد و چند محاکمه داغ و جنجالی را نیز در بطن خود داشت. آنقدر داغ که گروهی معتقد بودند شفافیت بیش از حد در انعکاس این دادگاه‌ها به کاهش اعتماد و سرمایه ملی میان مردم و حاکمیت بدل می‌شود هرچند در موضع مخالف کسانی هستند که این دادگاه‌ها و شیوه شفاف پرداختن به آنها را نوعی واکسیناسیون نظام قلمداد می‌کردند.

اما نفر اول فصل آخر این دادگاه‌ها محمد امامی است. دیروز نوشتیم که هنوز محاکمه شروع نشده و توپخانه‌های مختلف در حال آتشبار مواضع یکدیگر هستند‌! این را هم بگوییم که در شماره دیروز اسم امامی رابا کلمات مخفف منتشر کردیم اما امروز وقتی خبرگزاری قوه قضائیه عکس و نام متهم را بی‌دریغ و شفاف منتشر ساخته بود گفتیم شاید احتیاط دیروزمان بی‌خود بوده است. به هرحال سعی کردیم عکسی از متهم انتخاب کنیم که درمورد چهره‌اش زیاد آشکار کننده نباشد.

این هم مکافات روزنامه نگاری در مواجهه با دادگاه‌های جنجالی است که با آن سر و کار داریم و از پشت پرده‌های رسانه‌ای آن چیز چندانی نمی‌دانیم.۲۷ مرداد آخرین جلسه رسیدگی به پرونده‌ای که به پرونده متهمان بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان معروف شده برگزار شده بود. این پرونده چندین چهره مطرح و معروف دارد از جمله محمد امامی تهیه‌کننده پروژه‌های کلان سینمایی، سید‌هادی رضوی داماد شریعتمداری وزیر سابق راه، حسین هدایتی و احسان دلاویز.

دیروز صبح هم دومین جلسه دادگاه آنها برگزار شد که مبسوط‌تر از جلسه اول بود و در آن نماینده دادستان اتهامات متهم‌ها را با جزئیات تشریح کرد؛ اتهاماتی که بعضی از آنها به نقل محافل مجازی تبدیل شدند. بعضی از آنها را از زبان رسول قهرمانی، نماینده دادستان و به نقل از خبرگزاری میزان، ارگان رسمی قوه قضائیه مرور می‌کنیم.

اقدامات مجرمانه شبکه مرتبط با فساد در بانک سرمایه مشتمل بر اتهامات انتسابی ۳۴نفر از متهمان است با محوریت محمد امامی و امیر فرزان راد. آنها از طریق نفوذ در مدیران بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سهامدار عمده در بانک سرمایه نقشه‌های مجرمانه خود را در بستر بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به دو نهاد مزبور پیاده‌سازی کردند.

این افراد از مجرای پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران و کارکنان دو نهاد مزبور و کارشناسان رسمی دادگستری بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز از بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خارج کردند.

همچنین در مقام تسویه تسهیلات با سررسید گذشته در پوشش انجام معاملات به تهاتر املاک با توسل به حربه گران‌نمایی اقدام کردند که این اقدامات حول چهار موضوع از جمله اخذ تسهیلات کلان در قالب عقد مشارکت مدنی مجموعا مبلغ ۲۲۵میلیارد تومان بوده است.درباره تسهیلات اخذ شده توسط شرکت‌ها از طریق شرکت سرافرازان روشنفکر پیش‌فاکتور‌های صوری ارائه شده که مبنای قرارداد‌های مشارکت و نهایتا اخذ تسهیلات شده است.

همچنین اخذ ٢۶ فقره ضمانت‌نامه بانکی فاقد پشتوانه مجموعا به ارزش ۵۹۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که نامبردگان اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی از بانک سرمایه را در دستور کار خود قرار دادند و با تاسیس شرکت‌های کاغذی توسط اشخاصی با سمت مدیرعاملی موفق به اخذ ضمانت‌نامه‌ها با تبانی با بانک سرمایه شدند. متهم امامی بخشی از وجوه حاصل از فروش کالا‌ها را نیز در شرکت‌های خود به طرق مختلف واریز می‌کرده و با هدف عدم کشف منشأ پول اقدام کرده است.

همچنین فرآیند دریافت ضمانت‌ها توسط برخی شرکت‌ها به صورتی بوده که حتی اصول اولیه ضمانت‌نامه هم رعایت نمی‌شده و احراز هویت صورت می‌گرفته است. از جمله دلایل کاغذی بودن شرکت‌ها می‌توان به این اشاره کرد که تمامی شرکت‌ها در زمان‌های منتهی به پایان سال ۹۴ اقدام به افتتاح حساب و ارائه درخواست به شعبه اسکان بانک سرمایه کرده‌اند و هیات مدیره و موضوع شرکت خود را در یک زمان تغییر داده‌اند و افزایش سرمایه کردند.

*** معرفی کارتن‌خواب‌ها به عنوان مدیرعامل
از سوی دیگر افراد کارتن‌خواب و بی‌بضاعت به عنوان مدیرعامل شرکت‌ها انتخاب شده‌اند و با نفوذ در بدنه بانک سرمایه مبالغی به عنوان ضمانت‌نامه اخذ و از طریق ارائه به شرکت‌های دولتی مقادیر زیادی کالا دریافت شده است.

*** اتهام محمد امامی چیست؟
متهم ردیف اول محمد امامی، تهیه‌کننده فیلم و سریال متهم است به اینکه از طریق نفوذ در مدیران وقت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به نهاد‌های مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده است مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه یا قرارداد حق‌العمل کاری از نهاد‌های مزبور برای شبکه منسوب به خود دریافت کند.

نفوذ وی در این نهاد‌ها به اندازه‌ای بوده که در نصب و عزل مدیران ارشد نقش موثری داشته است و مجموعه بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و نهاد‌های وابسته به او در خلال سال‌های ۹۲ تا ۹۵ توسط شبکه وی مدیریت شده است. چارت سازمانی بانک سرمایه از سوی متهم امامی انجام شده است که نشان از نفوذ وی دارد.

محمد امامی، خرید خودرو و خرید اثاثیه منزل و تهیه بلیت سفر‌های خارجی خانواده غندالی (رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان) را از طریق شخصی انجام می‌داد. متهم محمد امامی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به برادر فاطمه شامانی (همسر غندالی) برای حق انتشار دو فیلم ساخته شده توسط شامانی پرداخت کرده است.

*** خرید خودرو برای فامیل و آشنا
امامی بخشی از وجوه تسهیلات دریافتی از بانک سرمایه را صرف خرید خودرو و املاک متعدد برای دوستان و آشنایان خود کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید خودروی آئودی برای پدرش احمد امامی و خرید خودروی اسپورتیج برای همسر اولش مهسا پیراسته و خرید خودروی هیوندا ۲۰۱۴ برای خواهرش سارا امامی اشاره کرد.

*** نقش متهم فراری پرونده
در خصوص اتهامات امیر رضا فرزان‌راد فرزند رضا، متواری به کشور آلمان، نامبرده به همراه امامی نقش رهبری و سردستگی گروه مجرمانه سازمان یافته را به منظور چپاول وجوه بانک سرمایه عهده‌دار بوده است.

*** تبدیل عواید مجرمانه به قیر
بسیاری از عواید مجرمانه از طریق محمد امامی در قالب محموله‌های قیر به دوبی ارسال شده و وجوه حاصل از فروش محموله‌های قیر توسط فرزان راد مورد تحصیل قرار می‌گرفته که برخی از عواید نامبرده شده تبدیل به املاک و خودرو‌های لوکس در کشور‌هایی نظیر آلمان و امارات شده است.

محمد امامی اغلب وجوه مجرمانه را نیز از طریق صرافی‌ها یا محموله‌های قیر به دوبی انتقال می‌داد و عواید مزبور توسط فرزان راد در دوبی تحصیل می‌شد و بر اساس درخواست محمد امامی، وجوه مزبور بعضا جهت پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه دوباره برای محمد امامی ارسال می‌شده است.

*** حذف مدیران ناهمسو
امامی از طریق نفوذ در غندالی، مدیران غیر همسو با سیاست‌های خود را حذف و جابه‌جا می‌کرد که از جمله این جابه‌جایی‌ها می‌توان به حذف احمد درخشنده از مدیریت عاملی بانک سرمایه و جابه‌جایی ریاست شعبه وقت گیشا بانک سرمایه اشاره کرد.

*** ردپای امامی در لواسان
در ادامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرهنگیان با هدف بازگرداندن پول خود، بدهی محمد امامی را به عنوان پول دستی محاسبه و قرارداد مضاربه با وی تنظیم می‌کند که مجددا این اموال بازگردانده نمی‌شود و در نهایت امامی زمینی را در لواسان که سال ۹۲، کمتر از ۵۰میلیارد تومان از بانک خریداری کرده بود در سال ۹۴ تقریبا به چهار برابر قیمت و بالغ بر ۲۰۰میلیارد تومان به خود بانک فروخته و کلیه بدهی‌های خود را تسویه می‌کند. اقدامات مذکور از طریق همراهی شهاب الدین غندالی انجام شده است.
محتوای مکالمات محمد امامی و فاطمه شامانی مبین این نکته است که محمد امامی اعمال نفوذ در غندالی را از طریق همسرش فاطمه شامانی صورت می‌داده است.

*** تشکیل جلسات سری در دوبی
متهمان دلاویز، امامی، فرزان راد و مهدی محمدی به همراه علی بخشایش و غندالی جلسات سری در دوبی داشتند و هماهنگی‌های لازم را جهت پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های منتسب به خود به عمل می‌آوردند. حسب مستندات موجود، متهم دلاویز نقش موثری در انتصاب علی رضا حیدرآبادی‌پور به مدیرعاملی بانک سرمایه ایفا نموده است و بابت ارائه‌ چنین خدماتی، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی پورشه به نام احسان دلاویز از طرف محمد امامی واریز می‌شود.

*** غارت ٢٠٠ میلیارد تومانی بانک رفاه
درباره ضمانت‌نامه‌هایی که در بانک سرمایه اتفاق افتاده باید گفت همین شبکه نزدیک ٢٠٠میلیارد تومان از بانک رفاه به غارت بردند و همان تیمی که بانک رفاه را تخلیه کردند به بانک سرمایه هدایت شدند لذا برخی آقایانی که اینجا هستند در بانک رفاه هم پرونده دارند.

درباره صندوق ذخیره فرهنگیان در ابتدا باید گفت که تیم رسانه‌ای که توسط امامی برای نشر اکاذیب و منحرف کردن جلسه دادگاه ایجاد شده است، ادعا کرده‌اند که امامی از صندوق ذخیره فرهنگیان پولی نبرده و از بانک سرمایه برده که آنجا هم اموال مردم است. در حالی که اموال مردم برای مردم است حال چه معلم باشند یا معلم نباشند، ثانیا بلکه آن‌ها از صندوق ذخیره فرهنگیان هم ۱۱۲ میلیارد تومان در قالب ضمانت‌نامه و تسهیلات پول برده‌اند و نکته بدتر این است که صندوق ذخیره فرهنگیان این ضمانت‌ها را با ضرر تسویه کرده به گونه‌ای که سهام ماشین‌سازی خود را به ضرر فروخته است.

*** پولشویی با استفاده از هنرمندان
نکته بعدی در پرونده امامی پولشویی است از این جهت که برخی اموال از طریق صرافی‌ها به خارج از کشور منتقل شده‌اند و بخشی از پول تنها وارد سینما شده و بخشی هم جدای از قرارداد سینما به حساب بخشی از هنرمندان شاخص رفته است؛ ما نمی‌خواهیم فعلاً اتهامی به هنرمندان وارد کنیم اگر آن‌ها علم داشته‌اند پول کثیف است که اتهام پولشویی متوجه آن‌هاست.

اما ما هنوز علمی را به دست نیاورده‌ایم. در انتهای دادگاه، قاضی مسعودی مقام اعلام کرد که جلسه بعدی رسیدگی به پرونده شنبه، ۱۹ مهر برگزار می‌شود. او از متهمان و وکلای آن‌ها خواست هر نوع ایرادی نسبت به پرونده دارند در زمان دفاع به بیان ایرادات خود بپردازند و از کارهای رسانه‌ای و پرداختن به حواشی خودداری کنند.

کدخبر: ۳۵۳۲۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر