کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۸۳۲
تاریخ خبر:

جزئیات تکان‌دهنده‌ از حادثه انفجار در اسلام‌قلعه

روزنامه هفت صبح | توضیحات جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری درباره حادثه انفجار و آتش‌سوزی در مرز دوغارون (اسلام قلعه افغانستان) را بخوانید.
حادثه در ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه با آتش گرفتن یک دستگاه تانکر گاز در پایانه مرزی اسلام قلعه شروع شد و به دلیل اینکه کامیون‌ها حامل فرآورده‌های نفتی و گازی بودند، آتش به‌سرعت سرایت کرد و باعث فاجعه در این پایانه مرزی شد. شدت این حادثه به‌قدری زیاد بوده است که تا ساعت‌ها این آتش‌سوزی ادامه داشته و موجب سرایت آتش به دیگر کامیون‌ها شده است.

با وقوع حادثه از همان ابتدا با همکاری تمامی دستگاه‌های مستقر در مرز، کامیون‌هایی که از مرز ایران خارج شده بودند و در حدفاصل دو مرز بودند، به‌سرعت به پایانه مرزی دوغارون بازگردانده شده و بلافاصله از محوطه خطر دور شدند. حدود دو هزار کامیون به داخل کشور بازگردانده شد و تا اواخر شب آتش‌سوزی ادامه داشت.
بلافاصله با وقوع حادثه با هماهنگی‌های انجام شده با کشور افغانستان و طی مشارکت مدیریت بحران، استانداری، سازمان راهداری و آتش‌نشانی کشورمان که به پایانه مرزی اسلام قلعه اعزام شده بودند، نسبت به اطفای آتش اقدام شد تا در نهایت آتش ساعت ۸ تا ۹ شب مهار شد.

با توجه به شرایط به وجود آمده، به شرکت‌های حمل‌ونقل و دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم که از صدور سند و اعزام کامیون به پایانه مرزی دوغارون خودداری کنند؛ چون این احتمال وجود دارد که تا هفته‌ها پایانه مرزی مرز اسلام قلعه بسته باشد.

اکنون به سایر مرزها اعلام شده که آمادگی کامل داشته باشند و به همین منظور احتمالاً ساعت کار در سایر پایانه‌ها افزایش پیدا کند؛ زیرا ممکن است که مرز دوغارون تا مدت‌ها بسته شود و به‌منظور جلوگیری از وقفه در تجارت، صادرات از مرزهای دیگر انجام شود.

حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کامیون پشت درهای مرزی متوقف شده‌اند. برخی از این کامیونداران افغان هستند و انتظار خارج شدن را دارند و منتظر هستند تا مرز باز شود. ما نیز منتظر هستیم تا یک خبر قطعی دریافت کنیم تا اگر وقفه طولانی شد، تردد از مرزهای دیگر صورت بگیرد.

سید روح‌الله لطیفی،سخنگوی گمرک ایران نیز در گفت‌وگو با مهر ضمن بیان اینکه تراکم بالای کامیون‌ها در مرز دوغارون و عدم امکان خروج آنها از محوطه باعث گستردگی آتش‌سوزی شد، گفت:گمرک ایران ۲۰۰۰ کامیون را از انفجار نجات داد.او با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از تلفات و خسارات سانحه وجود ندارد،گفت:

یک شرکت حمل و نقل که کار جابه‌جایی سوخت را انجام می‌داد اعلام کرد که ۳۰۰کامیون داشته و تمامی آنها سوخته است بنابراین امکان ارائه آمار دقیق فعلا وجود ندارد و اعلام نابود شدن حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون دقیق نبوده و بیشتر مبتنی‌بر حدس و گمان است.

‌پیش از این یونس قاضی‌زاده،رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات گفته بود که نزدیک به ۵۰۰ تانکر در پارکینک بوده که طعمه حریق شده است.به گفته او براساس آمار ابتدایی نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار به بازرگانان خسارت وارد شده است.

کدخبر: ۳۷۳۸۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر