کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۵۷۵
تاریخ خبر:

ماجرای تراژیک مرگ یک محیط‌بان در بندرلنگه

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | شب سه‌شنبه، یازدهم شهریور ماه باز یک محیط‌بان دیگر قربانی درگیری با شکارچیان غیرمجاز شد و جان خود را از دست داد اما قسمت تلخ ماجرا این است که خواهرزاده بدون آن که بداند با چه کسی در تاریکی رو در رو می‌شود، دایی خودش را به قتل می‌رساند و بعد از عذاب وجدان خودکشی می‌کند.

شب سه‌شنبه در درگیری محیط‌بانان با گروهی از شکارچیان غیرمجاز در حوالی منطقه ارمک بندر لنگه، محیط‌بان محمد حسن‌نژاد از ماموران اجرایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان بر اثر اصابت گلوله مستقیم به سینه‌اش به شهادت می‌رسد.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از جزئیات این حادثه گفت: طی درگیری‌ای که بین محیط‌بان حسن‌نژاد با شکارچیان در منطقه ارمک به وجود آمد، دو شکارچی به ضرب گلوله مستقیم به سینه محیط‌بان حسن‌نژاد، او را شهید کردند و سپس از محل حادثه متواری شدند. محمد حسن‌نژاد سابقه ۲۳سال خدمت در این حرفه پرمخاطره را داشت و دو سال به عنوان محیط‌بان نمونه کشور از فداکاری‌های او تقدیر شده بود.

اما نکته تلخ ماجرا این است که یکی از شکارچیان خواهرزاده محیط‌بان بود ولی طبق اخبار رسیده قاتل محیط‌بان محمد حسن‌نژاد در ارتفاعات بندرلنگه خودکشی کرده و جنازه‌اش به همراه دو قبضه سلاح کشف شده است. طبق گفته عوامل محلی، یکی از ضاربان فردی به نام عبدالرحیم صفری ۵۶ساله دستگیر و دیگری با استفاده از تاریکی با اسلحه فرار می‌کند.

فرد دستگیر شده اعتراف کرد: ضارب علی صفری ۲۶ساله است و از اسلحه ۲۷۰ استفاده کرده که متعلق به فرد دستگیر شده بوده است. این شخص خواهرزاده محیط‌بان حسن‌نژاد بوده است که ظاهرا بعد از اینکه متوجه می‌شود دایی خودش را هدف گلوله قرارداده، خودکشی می‌کند.این خبر تلخی ماجرا را دوچندان می‌کند.

قاتل محیط‌بان حسن‌نژاد شاید هیچ‌وقت باور نمی‌کرد که به روی دایی خودش شلیک کند و او را بکشد اما حادثه‌ای عجیب رخ داد و خواهرزاده رو در روی دایی‌اش بدون آن که بداند قرار گرفت. شکارچی غیرقانونی در مقابل یک محیط‌بان؛ محیط‌بانی که تا پای جان برای انجام وظیفه‌اش ایستاد و به شهادت رسید. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره می‌گوید: یکی از این ضاربان بلافاصله دستگیر و شکارچی دیگر نیز شناسایی اما متواری شد که خبر رسید این فرد با اسلحه خودکشی کرده است.

به گفته جمشید محبت‌خانی، ضاربی که خودکشی کرده خواهرزاده محیط‌بان شهید بوده اما در زمان درگیری نمی‌دانسته که محیط‌بان دایی اوست و وقتی متوجه می‌شود که دایی خود را کشته اقدام به خودکشی کرده است. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به قانون حمایت از محیط‌بانان تاکید کرد: سازمان محیط‌زیست با جدیت و طبق مقررات نیروهای مسلح، پیگیر حقوق مادی و معنوی برای خانواده آن شهید خواهد بود و شهید محسوب شدن این محیط‌بان دیگر مانند قبل زمان‌بر نخواهد بود.

تا به حال بیش از ۱۴۰محیط‌بان در راه دفاع از طبیعت بکر و گونه‌های جانوری جان خود را در مقابل شکارچیان سپر کرده‌اند. این موضوع یعنی ۵درصد از جمعیت سه هزار و ۵۰۰ نفری محیط‌بانان در کل کشور در این راه آسیب دیده‌اند. بسیاری از محیط‌بانان در تلاش برای دستگیری شکارچیان غیرمجاز هستند و دست به اسلحه شدن آخرین راه آن‌ها برای انجام وظایف مخاطره آمیزشان است.

شکارچیان اما ابایی از شلیک گلوله به سمت این خدمتگزاران محیط‌زیست ندارند. تا به حال ۱۴۲محیط‌بان به شهادت رسیده‌اند و بیش از ۱۷۰نفر از آن‌ها به علت اصابت تیر جانباز شده‌اند و این قصه تلخ همچنان ادامه دارد.

کدخبر: ۳۴۷۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر