کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۲۹۳
تاریخ خبر:

جزئیاتی عجیب از طرح ‌محمد بن‌سلمان علیه اردوغان

روزنامه هفت صبح | ایران با دعوای ترکیه و عربستان چه خواهد کرد؟
* یک: دیروز یک رسانه منطقه‌ای به نام میدل ایست آی مدعی شد به یک سند محرمانه از امارات دست پیدا کرده که در آن جزئیاتی از طرح عربستان علیه ترکیه بیان شده است.

* دو: این گزارش اطلاعاتی، یکی از چندین سری گزارش ماهانه است که توسط اندیشکده اماراتی «مرکز سیاست امارات» وابسته به دولت و سرویس‌های امنیتی امارات نگاشته شده و در آن فاش شده است که در ماه مه، در ریاض، دستوراتی برای اجرای یک طرح راهبردی به منظور مقابله با دولت ترکیه صادر شده است. نکته مهم این است که این سند وقتی تهیه شده که «ریاض به این نتیجه رسید که اردوغان در تلاش‌های خود برای سیاسی کردن و بین‌المللی کردن پرونده خاشقچی ناموفق عمل کرده و هم‌اکنون زمان مقابل به مثل رسیده است.»

* سه: طبق این گزارش، هدف این طرح راهبردی شامل این است: استفاده از «تمامی ابزار ممکن برای اعمال فشار به دولت اردوغان، تضعیف وی و درگیر کردن او با موضوعات داخلی به امید آنکه مخالفان او را از قدرت برکنار کنند و همچنین سرگرم کردن او به مقابله با بحران پشت بحران و سوق دادن وی به سمت ارتکاب اشتباهاتی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.»

* چهار: اما برای این کار قرار است چه اقداماتی صورت گیرد؟ «پادشاهی (عربستان) با هدف گرفتن اقتصاد ترکیه آغاز می‌کند و این فشار را به سمت پایان تدریجی سرمایه‌گذاری عربستان در ترکیه و کاهش تدریجی گردشگران سعودی که از ترکیه بازدید می‌کنند سوق می‌دهد و مکان‌های جایگزینی را برای شهروندان سعودی مشخص می‌کند و واردات کالاهای ترکیه به عربستان را کاهش می‌دهد و مهم‌تر از همه نقش منطقه‌ای ترکیه در موضوعات اسلامی را به حداقل می‌رساند.»

* پنج: اقدامات عربستان در راستای این سیاستگذاری نیز آغاز شده و مقامات سعودی در بخشی از اقدامات خود در مقابل ترکیه، ۸۰ کامیون ترکیه‌ای حامل محصولات نساجی و مواد شیمیایی را از ورود به عربستان از طریق بندر دوبی منع کرده‌اند. از طرف دیگر، یکی دیگر از مقامات ترکیه‌ای که خواست نامش فاش نشود به میدل ایست آی گفت، ۳۰۰ کانتینر حامل میوه و سبزیجات از ترکیه نیز در بندر «جده» متوقف شد. از سوی دیگر بر اساس آمار وزارت گردشگری ترکیه،‌ شمار گردشگران سعودی که به ترکیه سفر می‌کنند در شش ماه اول سال ۲۰۱۹، با کاهش ۱۵درصدی روبه‌رو بوده است.

* شش: حتی در این سند آمده که عدم دعوت از مثلث اردوغان در اجلاس اخیر سازمان همکاری اسلامی در جده نیز به همین دلیل بوده است. «طبق برنامه‌های پیشین، قرار بود که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز به این نشست دعوت نشوند که در نهایت ملک سلمان تصمیم گرفت تا اجازه حضور در نشست مکه را به امیر قطر بدهد اما دعوتنامه‌ای برای اردوغان فرستاده نشده است.»

حالا باید منتظر ماند و دید در شرایطی که عربستان در حال آماده شدن برای مذاکره یا حداقل کاهش تنش با ایران است؛ ایران در این میان چگونه بازی خواهد کرد؟

کدخبر: ۲۷۳۲۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر