کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۳۶۹
تاریخ خبر:

توقف جریمه میلیاردی اپراتورها به‌خاطر فیلتر کلاب‌هاوس

روزنامه هفت صبح | یک: دیوان عدالت اداری دستور به توقف موقت مصوبه دولت در مورد جریمه اپراتورها به دلیل اختلال در کلاب‌هاوس داد. این حکم در پاسخ به شکایت ایرانسل صادر شده و باید تاکید کنیم فقط به طور موقت جلوی اجرای مصوبه هیات وزیران را گرفته. مصوبه‌ای که می‌گفت هرگونه ایجاد اختلال در کلاب‌هاوس ۵۰ میلیارد تومان جریمه روزانه روی دست اپراتورها می‌گذارد و در مرحله بعد کاهش دوره زمانی و حتی لغو پروانه فعالیت هم به دنبال دارد.

این قصه از حدود سه هفته پیش شروع شد که برای اولین بار کلاب‌هاوس از سوی سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات دچار اختلال شد. ابتدا تصور این بود که دستور فیلترینگ یا اختلال در این شبکه اجتماعی از یک نهاد قانونی صادر شده اما به دلایلی که جلوتر توضیح می‌دهیم مشخص شد که اینطور نبوده.

خلاصه به محض ایجاد اختلال از اواسط فروردین‌ماه وزیر ارتباطات با آن مخالفت کرد. آذری‌جهرمی ابتدا در نامه‌ای به سه اپراتور دستور رفع این اختلال را صادر کرد و وقتی قضیه با امتناع اپراتورها مواجه شد، سازمان تنظیم مقررات هم شکایتی تنظیم کرد که به دادستانی کل کشور ابلاغ شد. این شکایت با استناد به ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی تنظیم شد که طبق آن هرگونه اختلال در ارتباطات کشور جرم تلقی می‌شود.

* دو: شکایت از اپراتورها هم راه به جایی نبرد و وزارت ارتباطات ۲۹ فروردین ماه در جلسه هیات وزیران مصوبه‌ای برای جریمه سنگین اپراتورهای خاطی گرفت. تصمیم نهایی از این قرار بود که اگر تا یک هفته اختلال‌ این شبکه حل نشود اپراتورهای متخلف جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی در انتظارشان است و در صورت ادامه این روند ۲ سال تعلیق یا کاهش پروانه فعالیت آن‌ها هم در نظر گرفته خواهد شد. این جریمه سنگین دومین ضربه کاری به اپراتورها بعد از مصوبه اخیر مجلس در مورد افزایش ۱۰درصدی مالیات اپراتورها بود که البته به شروع تاریخ پروانه فعالیت جدید آن‌ها موکول شده است.

به همین دلیل است که اپراتورها رفتند شکایت خود را به دیوان عدالت اداری ارائه کردند و در نتیجه تا بررسی‌های بیشتر مصوبه دولت به طور موقت متوقف شده. حالا چطور اپراتورها چنین امتیازی گرفتند؟ طبق ماده ۳۴ قانون دیوان عدالت اداری، در صورتی که شاکی ضمن شکایت مدعی شود که اجرای اقدامات یا تصمیمات آرای قطعی باعث ورود خسارتی می‌شود که جبران آن غیرممکن است، می‌تواند درخواست صدور دستور موقت ارائه بدهد. به نظر می‌رسد اپراتورها به استناد به همین ماده قانونی توانستند فعلا از پرداخت جریمه ۵۰ میلیارد تومانی به دولت فرار کنند.

* سه: حالا سوال اینجاست چه کسی دستور اختلال کلاب‌هاوس را صادر کرده که مقاومت وزارت ارتباطات به جایی نمی‌رسد؟ جمعه شب یکی از اتاق‌های این شبکه اجتماعی میزبان گروهی بود که در آن اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صحبت می‌کرد که اظهارات او بازتاب وسیعی هم داشت. در این گروه محمدجواد آذری جهرمی هم حضور داشت که در پاسخ به این سوال که چه وزارتخانه‌ای درخواست فیلترینگ کلاب‌هاوس را صادر کرده گفت: «وزارت اطلاعات در اسفند ماه در نامه‌ای به مرکز ملی فضای مجازی گفته بود باید در مورد کلاب‌هاوس مراقبت شود اما این درخواست به هیچ‌وجه درخواست فیلترینگ نبود.

این اختلال از سوی خود اپراتورها بوده و خلاف قانون اتفاق افتاده است. آنچه می‌دانم این است که دادستانی دستوری مبنی بر فیلتر این شبکه نداشته است.» آذری جهرمی در مورد پرداخت جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی هم توضیح داد:«شاید عده‌ای بگویند تا انتخابات این جرائم را می‌پردازند یا آنقدر پرداخت را طولانی می‌کنند که دولت بعدی این جریمه را ببخشد؛ اما وقتی جریمه‌ای صادر شود جزو حقوق دولت محسوب می‌شود و قابل بخشش نیست.»

گفتنی است پیش از این رگولاتوری هم اعلام کرده بود دستور اختلال یا فیلترینگ کلاب‌هاوس از سوی کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا مقام قضایی صادر نشده و خود اپراتورها با تغییر در DNS و IPها و اختلال منطقه‌ای باعث جلوگیری دسترسی کاربرانشان به کلاب هاوس شده‌اند. بنابراین همه نشانه‌ها ما را به این سمت هدایت می‌کند که ماجرای اختلال در کلاب‌هاوس از جای دیگری آب می‌خورد.

* چهار: اتفاق جالب و معناداری هم این وسط رخ داد: «روبیکا ویژگی گفت‌وگوی صوتی در قالب اتاق را راه‌اندازی کرد.» در توضیحات این خبر آمده که روبیکا به عنوان یک سوپر اپ اتاق‌های گفت‌و‌گوی صوتی را به سرویس‌های خود افزوده و عینا این عبارت هم ذکر شده: «همراه اول به‌عنوان یکی از سهامداران عمده روبیکا پیشنهاد داده اگر کاربران می‌خواهند از همه سرویس‌های ارتباطی مورد نظر به‌صورت یکجا بهره‌مند شوند و یا اگر در سر ایده‌های بزرگ تجاری می‌پرورانند، ضمن پیوستن به خانواده بزرگ روبیکا، از امکان جدید گفت‌وگوی صوتی این سوپر اپ که جزئیات بهره‌مندی از آن در لینک موجود است نیز استفاده کنند.»

پیش از این خبرهایی از ساخت نمونه مشابه داخلی کلاب‌هاوس هم مطرح شده بود از جمله امیرخوراکیان معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی که گفته بود ایجاد مشابه داخلی کلاب هاوس به راحتی مقدور است. در این مدت البته شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله توئیتر با سرویس اسپیس و تلگرام با امکان گفت‌وگوی صوتی در گروه‌ها به جنگ کلاب‌هاوس رفتند اما هیچ‌کدام تا الان موفقیت چندانی کسب نکردند. حتی اینستاگرام هم با ایجاد قابلیت جدیدی اعلام کرده که امکان غیرفعال کردن دوربین گوشی را هنگام لایو و گفت‌وگوی صوتی را به کاربران می‌دهد. این شبکه‌های اجتماعی البته شانس اختلال و فیلترینگ رقیب را نداشتند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۷۳۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر