کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۸۷۰
تاریخ خبر:

جریمه‌ اسنپ‌‌فود، فیلترینگ‌ گوگل‌‌پلی و...

روزنامه هفت صبح | یک: جریمه ۱۰۰ میلیونی برای اسنپ فود: رای شورای رقابت در خصوص شکایت چیلیوری از اسنپ فود اعلام و شرکت اسنپ فود، به پرداخت جریمه ۱۰۰‌میلیون تومانی محکوم شد. همچنین شورای ملی رقابت دستور به توقف رویه ضد رقابتی و اطلاع‌رسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر بازار داده است. اینطور که دیجیاتو گزارش داده جلسه بررسی شکایت چیلیوری از اسنپ فود، ۱۳ مهرماه برگزار شده بود و دیروز شورای ملی رقابت جزئیات تصمیم خود را منتشر کرده است. شورای ملی رقابت در همین رابطه اعلام کرده:

- بر اساس مستندات موجود و نمونه قراردادهای ارائه شده که شرکت مورد نظر اعلام کرده رستوران طرف قرارداد نمی‌تواند با هیچ نرم افزار(پلتفرم) مشابه دیگر متعلق به شرکت‌های رقیب همکاری کند و در صورت همکاری با شرکت‌های رقیب این امر موجب لغو قرارداد یا جریمه قابل توجه می‌گردد.

- با توجه به سهم بالای ۸۰ درصدی شرکت اسنپ فود در بازار عرضه اینترنتی غذا و پلتفرم‌های مرتبط با آن، این شرکت دارای وضعیت اقتصادی مسلط است و با توجه به موقعیت مسلط شرکت اسنپ فود در این بازار، انعقاد قرارداد انحصاری بین اسنپ فود و مراکز تهیه غذا و تأکید بر اینکه این مراکز با سایر پلتفرم‌های رقیب اسنپ فود قرارداد همکاری نداشته باشند سایر عرضه کنندگان غذا را در معرض حذف از بازار قرار خواهد داد.

- در شکایت ‌ چیلیوری از اسنپ فود، شورای ملی رقابت چند موضوع را مردود اعلام کرده یا آنها را نپذیرفته که از این قرار هستند: محدود کردن دسترسی اشخاص خارج از قرارداد، توافق یا تفاهم به بازار، تحمیل شرایط قراردادی غیرمنصفانه،‌ ارائه هدیه، جایزه، تخفیف یا امثال آن که موجب وارد شدن لطمه جدی به دیگران شود.

- با این حال شورای رقابت، این بخش‌ها از شکایت چیلیوری را پذیرفته است . وادار کردن اشخاص دیگر به استنکاف از معامله و یا محدود کردن معاملات آنها با رقیب، معامله با طرف مقابل با این شرط که طرف مذکور از انجام معامله با رقیب امتناع ورزد، ایجاد مانع به‌منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید یا حذف بنگاه‌ها یا شرکت‌های رقیب در یک فعالیت خاص. شورای ملی رقابت در نهایت دستور به توقف رویه ضد رقابتی و اطلاع‌رسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر بازار داده است. همچنین شورای رقابت، اسنپ فود را به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم کرده است.

* دو: انعقاد قرارداد همکاری بین تپسی و شهرداری
پس از ابلاغ دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در ابتدای مهر ماه، حالا قرارداد همکاری بین معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و تپ‌سی امضا شده است. به این ترتیب، تپ‌سی اولین شرکتی خواهد بود که به شکل رسمی فعالیت خود را زیر چتر شهرداری ادامه خواهد داد. بر اساس گزارشی که روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر کرده است، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پس از امضای این قرارداد با اشاره به ابلاغ رسمی دستورالعمل نظارت بر فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر از سوی وزیر کشور و وزیر صنعت، گفت:

«بر اساس این دستورالعمل، تاکسی‌های اینترنتی برای اولین‌بار ضوابط روشنی به لحاظ سن فرسودگی، میزان آلایندگی و ملاحظات ترافیکی خواهند داشت، به‌طوری‌که دوره تمدید معاینه فنی برای خودروهای پرتردد، مشابه خودروهای حمل‌ونقل عمومی خواهد بود و الزام رعایت سن فرسودگی نیز به‌تدریج و در طول چهار سال به وضعیت نظیر تاکسی‌ها خواهد رسید.» به گفته معاون شهردار تهران، علاوه بر شرایط عمومی راننده و خودرو همچون دارا بودن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر و همخوانی پلاک خودرو با استان محل خدمت، ثبت‌نام خودروهای پلاک «ت»(تاکسی‌ها) در شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی نیز منوط به رعایت ضوابط اعلامی از سوی سازمان تاکسیرانی شده است.

* سه: خبر جعلی دستور فیلترینگ گوگل پلی
در روزهای اخیر نامه‌ای منتسب به سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن دستور مسدود سازی پلی استور گوگل صادر شده است. این خبر به طور گسترده در بعضی سایت‌های معتبر هم حتی بازنشر شده اما در واقع این خبر از بیخ و بن جعلی است. بررسی نامه‌ای که به عنوان سند منتشر شده جعلی بودن آن را اثبات می‌کند.

اتفاقا این نامه خیلی هم ناشیانه جعل شده و مشخص نیست چطور بعضی سایت‌های تخصصی حوزه آی‌تی هم فریب خوردند. گوگل پلی در حقیقت فروشگاه ارائه نرم‌افزارهای اندرویدی است و با توجه به گستردگی کاربران اندروید و فعالیت توسعه دهندگان نرم افزاری و استارتاپ‌ها در کشور، در دسترس بودن اهمیت بالایی دارد. البته چند سال پیش هم خود گوگل پلی دسترسی کاربران از ایران را از بیرون مسدود کرده بود. حالا اینکه انگیزه طراحان این خبر جعلی جدید از این ماجرا چه بوده مشخص نیست.

کدخبر: ۲۸۵۸۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر