کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۸۴۹
تاریخ خبر:

جدایی خارجی‌ها، شکایت‌ها و البته کرونا!

روزنامه هفت صبح | سال ۹۸ برای فوتبال سال عجیبی بود. در این سال مربیان خارجی خوبی که به فوتبال ایران آمده بودند به دلیل مشابه رفتند و جای شان را به مربیان داخلی دادند. رفتن این مربیان خارجی و چند اتفاق دیگر، از مهم ترین اتفاقاتی بود که در سال ۹۸ در فوتبال ایران رخ داد.

*** یک دربی چیپ
اولین اتفاق مهم فوتبال ایران در سال ۱۳۹۸ برگزاری دربی برگشت در اوایل فروردین ماه بود. بازی در شرایطی برگزار می‌شد که استقلال می‌توانست با پیروزی بر پرسپولیس صدرنشین شود و تبدیل به مدعی جدی قهرمانی شود. برخلاف جریان بازی، پرسپولیس به گل برتری رسید اما نقطه عطف بازی از دست رفتن پنالتی استقلال بود. فرشید اسماعیلی پنالتی استقلال را با ضربه‌ای چیپ به بدترین شکل از دست داد و در نهایت پرسپولیس پیروز این بازی شد. بعد از این بازی رحمتی تا پایان فصل نیمکت‌نشین شد، چند استقلالی تنبیه و جریمه شدند و دو سه هفته بعد، وینفرد شفر از استقلال اخراج شد و آبی‌ها فصل را با فرهاد مجیدی در رده سوم جدول به پایان بردند.

*** آغاز ویلموتس
کار کارلوس کی‌روش با تیم ملی پس از حذف در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا تمام شده بود و فدراسیون چند ماه به دنبال انتخاب سرمربی جدید تیم ملی بود. بعد از مدت‌ها مذاکره با چند سرمربی و البته ادعای مذاکره با امثال مورینیو، کلینزمن و … سرانجام این مارک ویلموتس بلژیکی بود که به عنوان جانشین کارلوس کی‌روش انتخاب شد. انتخاب او با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. بعضی‌ها او را برای تیم ملی مربی مناسبی نمی‌دانستند و معتقد بودند کارنامه او برای تیمی مثل ایران زیاد پربار نیست اما فدراسیون معتقد بود با توجه به شرایط کشور، ویلموتس یکی از بهترین گزینه‌های ممکن بود.

*** پایان برانکو
برانکو پس از قهرمان کردن پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی به کشورش برگشت. شایعه شده بود که این آخرین فصل حضور او در پرسپولیس است. البته مسئولان باشگاه این موضوع را تکذیب می کردند و مدعی بودند با پرداخت مطالبات برانکو، او بازخواهد گشت اما اتفاقاتی رخ داد که در نهایت منجر به پایان همکاری او با پرسپولیس شد. با ادامه اختلافات و پرداخت نشدن مطالبات، برانکو از پرسپولیس شکایت کرد و به الاهلی عربستان پیوست و البته خیلی زود از این تیم اخراج شد. پرسپولیس هم گابریل کالدرون را به عنوان جانشین او انتخاب کرد ولی او هم فقط یک نیم‌فصل در پرسپولیس حضور داشت و در ادامه یحیی گل‌محمدی سرمربی این تیم شد.

*** فینال جام حذفی
پرسپولیس در یک بازی جنجالی سپاهان را در اصفهان شکست داد و به فینال جام حذفی رسید. داماش هم که از مدت‌ها قبل با شگفتی سازی فینالیست شده بود. در تصمیمی نه چندان کارشناسی شده، قرار شد بازی فینال در اهواز برگزار شود. روز فینال فرا رسید اما هر چه به ساعت برگزاری بازی نزدیک می‌شدیم بیشتر مشخص می‌شد که برگزاری فینال در اهواز اشتباه بود. اتفاقاتی که روی سکوهای تماشاگران رخ داد باعث شد بازی با تاخیری نزدیک به چهار ساعت آغاز شود و در نیمه شبِ روز بعد با برتری و قهرمانی پرسپولیس به پایان برسد. اتفاقات این بازی باعث شد تا سعید فتاحی و حیدر بهاروند تا مدتی از حضور در فوتبال محروم شوند.

*** ناکامی در آسیا
لیگ قهرمانان آسیا برای دو تیم پرسپولیس و استقلال خیلی زود و در همان مرحله گروهی به پایان رسید. پرسپولیس که به عنوان نایب‌قهرمان فصل قبل مدعی صعود بود در گروهی نه چندان سخت چهارم شد و با ناکامی این مسابقات را به پایان برد. استقلال هم که در فصل قبل تا مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرده بود، این بار در گروه مرگ متشکل از الهلال عربستان، العین امارات و السد قطر سوم شد و از صعود به مرحله بعد بازماند اما الهلال که در مرحله گروهی یک بار مغلوب استقلال شده بود در نهایت قهرمان این مسابقات شد. تنها ذوب‌آهن اصفهان بود که توانست از گروه خود صعود کند اما این تیم هم در مرحله بعد حذف شد.

*** ماموریت ناتمام استرا
آندره‌آ استراماچونی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد. او شروع خوبی نداشت اما به تدریج شرایط تغییر کرد و استقلال با این سرمربی جذاب ایتالیایی، هم زیبا بازی کرد و هم بالاخره پس از چند سال به صدر جدول لیگ برتر رسید اما مشکلات مالی باشگاه استقلال باعث شد تا استرا قراردادش را با این تیم فسخ کند و به کشورش برگردد. مذاکرات یک‌ماهه برای حل مشکل بی‌فایده بود و کار او هم قبل از پایان فصل تمام شد و مدتی بعد فرهاد مجیدی جانشین او در استقلال شد. استرا از استقلال به فیفا شکایت کرده است.

*** استعفای تاج
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران در سال ۱۳۹۸ به شدت تحت فشار بود. مشکلات مالی فدراسیون، نتایج ضعیف تیم های امید، فوتسال، جوانان و … باعث شده بود تا انتقادها از عملکرد فدراسیون تاج زیاد شود. او البته همچنان از موضع قدرت صحبت می‌کرد و خبری از کناره‌گیری نبود اما بیماری قلبی او باعث شد در دو نوبت در بیمارستان بستری شود و در نهایت مجبور به استعفا شود. در غیاب او فعلا حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون است اما درباره جانشینی تاج توسط او هنوز هم حرف و حدیث‌هایی وجود دارد. انتخابات فدراسیون فوتبال هم که قرار بود در ۲۵ اسفند برگزار شود با نظر فیفا به تعویق افتاده است.

*** دراگان در تیم ملی!
با پایان همکاری فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس، همه منتظر انتخاب جانشین او بودند. شرایط تیم ملی خطرناک بود و البته فدراسیون هم شرایط لازم برای جذب یک مربی خارجی خوب دیگر را نداشت. به همین دلیل مجبور شد به گزینه‌های ایرانی روی بیاورد. یحیی گل‌محمدی یکی از گزینه‌های فدراسیون، سرمربی پرسپولیس شد، علی دایی به دلایل غیرفوتبالی از لیست فدراسیون خط خورد، سپاهان اجازه حضور قلعه‌نویی را در تیم ملی نداد و در نهایت تعجب، دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شد. انتخاب او با انتقاد شدید مربیان ایرانی، کارشناسان و افکار عمومی مواجه شده است.

*** جنجال سپاهان-پرسپولیس
رقابت برای قهرمانی در لیگ نوزدهم تا چند هفته پیش به شدت نزدیک بود. پرسپولیس مدعی اول بود و سپاهان با قلعه نویی در تعقیب این تیم. جدال این دو تیم در اصفهان می توانست تکلیف قهرمانی را مشخص کند اما سپاهانی ها با برگزاری بازی بدون تماشاگر به دلیل شیوع کرونا مخالفت کردند و به دنبال لغو بازی بودند و در نهایت بازی برگزار نشد. با رای کمیته انضباطی بازی ۳برصفر به سود پرسپولیس اعلام شد اما سپاهانی ها به این رای معترضند! گفته می شود اگر رای کمیته استیناف هم همین باشد، ممکن است سپاهانی ها به دادگاه CAS شکایت کنند.

*** باخت به بحرین و عراق
تیم ملی با ویلموتس شروع خوبی داشت و به نظر می‌رسید فرم بازی‌های تیم ملی هم با او تغییر کرده است. اما بعد از دو پیروزی آسان مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج، ناگهان اوضاع تغییر کرد. تیم ملی در سومین بازی خود در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی مغلوب بحرین شد و یک ماه بعد مشکلات مالی فدراسیون باعث شد تا ویلموتس قهر کند. او فقط دو روز قبل از بازی با عراق حاضر شد برگردد اما تیم ملی به عراق هم باخت تا خطر نرسیدن به جام جهانی بیخ گوش‌مان باشد. مدتی بعد هم ویلموتس کناره‌گیری و به فیفا شکایت کرد و ممکن است ایران مجبور به پرداخت مبلغی بیش از هشت میلیون یورو به ویلموتس شود.

*** معضل کرونا
لیگ نوزدهم با تصمیم فدراسیون فوتبال و ظاهرا برای بهبود شرایط تیم‌ها و استادیوم‌ها و به روز شدن بلیت‌فروشی بازی‌ها با تاخیری یک ماهه آغاز شد. همین تاخیر برنامه بازی‌ها را به شدت فشرده کرد. بازی جام حذفی هم به دلایل مختلف به تاخیر افتاد و فدراسیون برای به پایان بردن فصل زمان نداشت و تقریبا به بن‌بست رسیده بود. اما شیوع ویروس کرونا در ایران فوتبال را به حالت تعلیق درآورد و فعلا که تا پایان فروردین بازی‌های لیگ برگزار نخواهد شد. حتی ممکن است لیگ نوزدهم نیمه کاره بماند و خبری از پایان آن نباشد.

کدخبر: ۳۱۴۸۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر