کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۲۵۰
تاریخ خبر:

جدال موافقان و مخالفان ‌افزایش کمیسیون مشاوران املاک

روزنامه هفت صبح | بعد از چهارسال زمزمه افزایش نرخ کمیسیون دفاتر املاک سر زبان‌ها افتاده. مخالفان می‌گویند خدمات بنگاه‌ها به اندازه کمیسیونی که دریافت می‌کنند نیست و موافقان معتقد هستند اگر کمیسیون پایین باشد تخلفات افزایش پیدا می‌کند؛ یکی از این تخلفات می‌تواند زد و بند مشاوران با فروشندگان باشد که افزایش قیمت مسکن را در پی دارد.

به گزارش ایسنا با وجود اینکه بعضا طرف‌های قرارداد از رقم نیم‌درصد حق‌الزحمه املاک ناراضی هستند، رئیس اتحادیه املاک معتقد است نرخ‌های کمیسیون در ایران یک‌ششم کشورهای توسعه‌یافته و حتی کشورهای منطقه است. مصطفی ‎قلی‌خسروی می‌گوید، روزانه ده‌ها‌ شکایت به اتحادیه می‌رسد که مردم از دریافت کمیسیون بالا توسط بعضی دفاتر املاک، ناراضی هستند.

اما انصافا باید ببینیم حق‌الزحمه‌ای که هم‌اکنون به مشاوران املاک می‌رسد و بعضا بین دو یا چند مشاور تقسیم می‌شود آیا کفاف زندگی آنها را می‌دهد؟ طبیعی است که اگر فضا را برای درآمد افراد تنگ کنیم، راه برای کارهای خلاف باز می‌شود. حدود چهارسال قبل بود که حق بنگاهی با اصلاحاتی مواجه شد.

اسفندماه ۹۴ بر اساس مصوبه کمیسیون نظارت شهرستان تهران، دفاتر املاک مجاز شدند برای معاملات املاک تا سقف ۵۰۰میلیون تومان، نیم‌درصد و بالاتر از ۵۰۰میلیون تومان، ۲۵صدم درصد از هر طرف معامله دریافت کنند. نرخ کمیسیون اجاره نیز یک‌چهارم اجاره ماهانه از هر طرف معامله تعیین شد. این ارقام هم‌اکنون همچنان ملاک تعیین کمیسیون مشاوران املاک است و تغییری در آن ایجاد نشده.

*** مخالفان افزایش کمیسیون چه می‌گویند؟
فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان در این‌باره می‌گوید دریافت کارمزد باید متناسب با خدمات باشد. بسته به خدماتی که از سوی عمده دفاتر صنف مشاوران املاک در ایران ارائه می‌شود، به‌ درستی تعریف نشده است. تنها کاری که مشاوران انجام می‌دهند، این است که ملکی را به یک شخص معرفی می‌کنند و یک قولنامه می‌نویسند.

یک میز و صندلی در یک واحد صنفی می‌گذارند و افرادی عمدتا فاقد تخصص لازم اقدام به عقد قرارداد می‌کنند؛ در حالی که مشاوران املاک به عنوان امین خریدار و فروشنده باید مبانی حقوقی این شغل را بدانند. کما این‌که در کشورهای توسعه‌یافته دفاتر املاک به مبانی حقوقی این شغل به شکل حرفه‌ای مسلط هستند.

به گفته پورحاجت، حجم زیادی از شکایت‌ها در محاکم قضایی به پرونده‌های حوزه املاک مربوط است. این مسئله ناشی از قراردادهایی است که در دفاتر املاک امضا می‌شود و عمدتا دوطرف معامله را به دردسر می‌اندازد. او معتقد است، کاری که در بسیاری از دفاتر املاک صورت می‌گیرد از طریق یک نرم‌افزار در موبایل‌ها قابل انجام است. اگر دفاتر املاک، کار را به صورت تخصصی دنبال کنند باید مسئولیت پیگیری بندهای قرارداد را بپذیرند؛ در حالی که عمدتا آنها از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند. پس نباید نرخ کمیسیون در ایران با کشورهای پیشرفته مقایسه شود.

*** موافقان افزایش کمیسیون چه می‌گویند؟
رئیس اتحادیه مشاوران املاک، دغدغه‌های صنف مشاوران املاک را بالاتر از سطح فعلی درآمد آنها می‌داند. مصطفی‌ قلی‌خسروی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی کشورهای منطقه مثل ترکیه، مشاوران املاک شش‌درصد مبلغ قرارداد را به‌ عنوان کارمزد از فروشنده دریافت می‌کنند، معتقد است مبلغ کمیسیون املاک در ایران، تناسبی با ارزش معامله ندارد.

پیشنهاد ما این است که این رقم از نیم‌درصد فعلی به یک‌درصد افزایش پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از تخلفات کاهش پیدا می‌کند.خسروی افزایش کمیسیون را در کاهش قیمت مسکن هم موثر می‌داند. او می‌گوید ممکن است یک بنگاهی خانه‌ای را بالاتر از رقم پیشنهادی مالک به فروش برساند و به مالک بگوید نیمی ‌از این رقم را به من بده. وقتی کمیسیون پایین باشد این‌گونه اتفاقات بعید نیست.

کدخبر: ۲۷۴۲۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر