کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۳۶۰
تاریخ خبر:

جدال سود و اقساط برای خرید اعتباری فرهنگیان

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌فرهنگیان بدون نیاز به ضامن و ارائه چک می‌توانند تا سقف ۱۵میلیون تومان کالای قسطی بخرند. شرایطش به‌این صورت است که باید تا دو سال اقساط آن را پرداخت کنند و این اقساط به‌صورت خودکار از حسابی که حقوق به آن واریز می‌شود، برداشت خواهد شد. برای این کار لازم است فرهنگیان به فروشگاه مورد نظر وکالت بدهند تا سر ماه خودش قسط کالای فروخته شده را برداشت کند.

خرید تا سقف ۱۵میلیون تومان نیازی به ضامن ندارد ولی اگر ضامن داشته باشید، می‌توانید تا سقف ۵۰میلیون تومان کالای قسطی بخرید. کارمزد در نظر گرفته شده در فروشگاه مخصوص فرهنگیان ماهانه ۱٫۵درصد است و برای کالاهای دیجیتال کارمزد دو درصدی در نظر گرفته شده. شاید در نگاه اول فکر کنید این نرخ‌ها معادل سالانه ۱۸ و ۲۴درصد است اما اگر در محاسباتتان از ماشین حساب وام استفاده کنید، می‌بینید فرهنگیان برای خرید اقساطی کالا سود سالانه ۳۱درصدی به فروشگاه پرداخت می‌کنند و این نرخ برای کالاهای دیجیتال مثل موبایل و لپ‌تاپ به ۴۱درصد می‌رسد!

موضوعی که به‌کل صرفه اقتصادی خرید اقساطی وسایل دیجیتال را از بین برده ولی با توجه به تورم سالانه ۴۳درصدی، شاید همچنان بتوان به خرید کالاهایی مثل لوازم خانگی، وسایل آشپزخانه و لوازم تحریر با نرخ سود ۳۱درصدی فکر کرد. البته وقتی قیمت کالاهای فروشگاه فرهنگیان را با دیگر فروشگاه‌های آنلاین مقایسه کردیم، متوجه شدیم عموما قیمت محصولات حدود ۱۰درصد بالاتر از بازار است و این مورد هم می‌تواند باعث شود کمی درباره صرفه اقتصادی خرید قسطی مخصوص فرهنگیان تردید کنیم.

‌شرایط خرید اقساطی برای فرهنگیان
فرهنگیان و کارمندان دولت می‌توانند از فروشگاهی که توسط اتحادیه تعاونی‌های مصرف فرهنگیان راه‌اندازی شده، به صورت قسطی و با شرایط خاص کالاهایی مثل لوازم خانگی، موبایل و وسایل آشپزخانه بخرند؛ آن هم بدون نیاز به پیش‌پرداخت! البته همچنان سود و ضامن به‌قوت خودش باقی است و بدون فیش حقوقی نمی‌توانید از این فروشگاه اتما خرید کنید. آنطور که اطلاعات فروشگاه اتما به نشانی etma.ir نشان می‌دهد، فرهنگیان برای خرید قسطی تا سقف ۱۵میلیون تومان، نیازی به ضامن ندارند، اما باید مدارک خود را به فروشگاه ارائه کنند.

این مدارک شامل آخرین فیش حقوقی، حکم کارگزینی، تصویر کارت‌ملی و شناسنامه است. همچنین باید فرمی پر کنید که در آن به فروشگاه وکالت می‌دهید تا به صورت خودکار اقساط خرید شما را از حقوقی که به حسابتان واریز می‌شود، کسر کند. این وکالتنامه حق برداشت پول از حساب‌‌های بانکی شما را در اختیار فروشگاه می‌گذارد و برای ارائه آن لازم است اعتماد کامل به اتحادیه تعاونی‌های مصرف فرهنگیان داشته باشید.

شرایط فروش اقساطی اتما به این صورت است که کل مبلغ مورد نیاز برای خرید کالا در قالب اقساط ۲۴ماهه تقسیم می‌شود. البته اگر بخواهید سود کمتری به فروشگاه پرداخت کنید، می‌توانید دوره بازپرداخت اقساط را کمتر کنید. چراکه فروشگاه اتما ماهانه ۱٫۵درصد سود می‌گیرد. همچنین کارمزد اقساط برخی کالاها مثل موبایل، لپ‌تاپ، لاستیک، کنسول بازی و تبلت ماهانه دو درصد است. اگر هر کدام از اقساط شما بیش از یک ماه پرداخت نشود، مشمول جریمه ۲٫۵درصدی خواهد شد. اگر در نیمه اول ماه خرید کنید، قسط اول همان ماه از حسابتان کم می‌شود و اگر در نیمه دوم خرید کنید، قسط اول از ماه بعد شروع خواهد شد. مبلغ اقساط کل کالاهای خریداری شده نباید بیشتر از یک‌سوم فیش حقوقی مشتری باشد.

همچنین اگر بخواهید بیش از ۱۵میلیون تومان کالا از فروشگاه اتما بخرید، نیاز به معرفی ضامن دارید. همان مدارکی که ارائه کرده‌اید، باید توسط ضامن هم ارائه شود. برای کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری، خرید کمتر از ۱۵میلیون تومان هم نیاز به ضامن دارد و صراف فرهنگیان می‌توانند تا سقف ۱۵میلیون بدون ضامن به صورت قسطی خرید کنند. کارمندان دولت همچنین در صورتی می‌توانند خرید قسطی داشته باشند که حقوقشان به حساب بانک ملی، صادرات یا تجارت واریز شود.

‌سود واقعی اقساط؛ سالانه ۳۱ تا ۴۱درصد
کارمزد ماهانه ۱٫۵درصدی شاید در نگاه اول وسوسه‌کننده باشد. چراکه وقتی آن را در عدد ۱۲ ماه ضرب کنیم، می‌بینیم نرخ سود در نظر گرفته شده توسط فروشگاه اتما می‌شود ۱۸درصد و این رقم برای خرید قسطی بدون ضامن کاملا ایده‌آل است، ولی مشکل اینجاست که محاسبات خرید اقساطی مشابه وام بانکی بوده و ریزه‌کاری‌های خاص خودش را دارد. برای مثال وقتی گفته می‌شود سود ماهانه ۱٫۵درصد است، این سود شامل سود مرکب شده و باعث می‌شود در نهایت نرخ سود سالانه آن رقم بالاتری باشد. برای اینکه بفهمیم اتما دقیقا نرخ سود را با چه شرایطی در نظر می‌گیرد، سراغ خرید یکی از کالاها رفتیم.

یک چرخ گوشت معمولی انتخاب کردیم که قیمت آن سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان است و آنطور که اطلاعات فروشگاه نشان می‌دهد، فرهنگیان می‌توانند آن را با کارمزد ماهانه ۱٫۵درصد و اقساط ۱۲ماهه بدون نیاز به پیش پرداخت بخرند. البته در صورت تمایل می‌توان بخشی از هزینه کالا را در قالب پیش‌پرداخت محاسبه کرد تا سود اقساط کمتر شود. اتما برای چنین محصولی اقساط ماهانه ۱۸۱هزار و ۲۷۰تومانی در نظر گرفت. وقتی این مبلغ را به ماشین حساب وام دادیم، متوجه شدیم خبری از سود ایده‌آل ۱۸درصدی نیست و در عمل اتما نرخ سود سالانه اقساط را ۳۱٫۵درصد در نظر می‌گیرد که تفاوت زیادی با تصوراتمان دارد.

شرایط برای کالاهای دیجیتال عجیب‌تر است. چراکه آنها به‌جای ۱٫۵درصد، دو درصد کارمزد ماهانه دارند. در نگاه اول کسانی که کارمزد ماهانه را مستقیما در تعداد ماه‌های سال ضرب می‌کنند، احتمالا فکر کنند نرخ سود درنظر گرفته شده برای کالاهای دیجیتال در فروشگاه اتما ۲۴درصد است اما شرایط این فروشگاه فرق می‌کند. برای مثال اگر بخواهید گوشی سامسونگ Galaxy M12 را به‌صورت نقدی از فروشگاه بخرید، قیمت آن چهار میلیون و ۱۶۹هزار تومان خواهد بود، ولی برای کسانی که می‌خواهند سراغ خرید قسطی بروند، اقساط ماهانه ۲۵۷هزار تومانی به مدت دو سال در نظر گرفته شده است. استفاده از ماشین حساب وام نشان می‌دهد ۲۴قسط ۲۵۷هزار تومانی تنها در حالتی قابل محاسبه است که نرخ سود سالانه ۴۰٫۸درصدی برای آن در نظر گرفته شده باشد. این رقم دقیقا معادل کارمزد ماهانه دو درصدی با سود مرکب است ولی می‌تواند شما را از خرید قسطی منصرف کند.

‌خرید قسطی در چه صورتی به صرفه خواهد بود؟
تورم سالانه ۴۳درصدی نشان می‌دهد بعد از دو سال قیمت هر چیز ممکن است دو برابر شود. همین موضوع باعث شده خرید قسطی حتی با کارمزد بالای ۲۰درصد بعضی مواقع بتواند گزینه خوبی باشد. برای مثال اگر یکی از لوازم خانه دچار مشکل شده و هزینه تعمیر آن بالاست، می‌توان روی فروشگاه اقساطی حساب باز کرد. حتی با وجود اینکه می‌دانیم فروشگاه اتما برای فروش اقساطی لوازم خانگی سود سالانه ۳۱٫۵درصدی در نظر می‌گیرد و این رقم خیلی بالاتر از نرخ سود معمول وام بانکی است، ولی همچنان می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

چراکه اگر در حال حاضر توانایی پرداخت مبلغ خرید یکی از لوازم خانه را نداشته باشید، دو سال بعد باید دو برابر بیشتر از قیمت فعلی برای آن پول بدهید. برای همین شاید بهتر باشد زیر بار نرخ سود ۳۱٫۵درصدی برویم تا اسیر تورم ۴۳درصدی نشویم. با همه این تفاسیر، همچنان خرید کالاهای دیجیتال به‌صورت قسطی و با کارمزد ماهانه دو درصد و سالانه ۴۰٫۸درصد نمی‌تواند چندان توجیه اقتصادی داشته باشد.

چراکه با این کار شما به مدت دو سال مجبور به پرداخت قسط برای کالایی می‌شود یک سال بعد دیگر جایگاه گذشته را ندارد و تکنولوژی‌های بالاتر جایگزین آن شده‌اند. به همین خاطر خرید کالای دیجیتال به‌صورت قسطی و با نرخ سود ۴۰٫۸درصدی شاید گزینه خوبی نباشد، ولی همچنان می‌توان در برخی حالت‌ها که خرید فوری یک کالا برایمان ضروری‌ است، روی خرید اقساطی با نرخ سود ۳۱٫۵درصدی حساب باز کرد.

‌مقایسه قیمت‌ها در فروشگاه اقساطی فرهنگیان
فروشگاه آنلاین اتحادیه تعاونی‌های مصرف فرهنگیان انواع کالای دیجیتال، لوازم خانگی، ابزار، بازی کودک، لباس و لوازم تحریر را به در بخش‌های مختلف به فروش گذاشته. مقایسه قیمت‌های در این فروشگاه با فروشگاه‌های دیگر نشان می‌دهد قیمت‌ها در بعضی موارد بالاتر از دیگر فروشگاه‌های آنلاین است. مثلا گوشی سامسونگ Galaxy A52 به‌عنوان یکی از گوشی‌های پرفروش این روزها در فروشگاه اتما با قیمت ۱۰میلیون و ۸۶۰هزار تومان به فروش گذاشته شده در حالی که در دیگر فروشگاه‌های آنلاین این موبایل با قیمت ۱۰میلیون و ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و در بازار می‌توان آن را با قیمت ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان پیدا کرد.

یا مثلا شیائومی Poco X3 Pro در این فروشگاه حدود شش میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده. همین گوشی در دیگر فروشگاه‌های آنلاین شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان و در بازار پنج میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد. موردی که نشان می‌دهد علاوه بر سود ۴۱درصدی در فروش اقساطی، قیمت پایه کالاهای دیجیتال در این فروشگاه تقریبا ۱۰درصد بالاتر از بازار است. مقایسه قیمت لوازم خانگی در فروشگاه اتما با دیگر فروشگاه‌های آنلاین نتیجه‌ای مشابه کالاهای دیجیتال دارد.

برای مثال یک یخچال فریزر ساید‌بای‌ساید در فروشگاه اتما با قیمت ۱۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش گذاشته شده و همین مدل یخچال فریزر در دیگر فروشگاه‌های آنلاین با قیمت حدود ۱۶میلیون و ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. یا یک مدل ماشین لباسشویی ۹ کیلوگرمی که قیمت آن در دیگر فروشگاه‌های آنلاین حدود ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان است، در فروشگاه فرهنگیان با قیمت ۱۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش گذاشته است. این تفاوت قیمت در دیگر لوازم خانگی هم کمابیش مشاهده می‌شود. البته خیلی از فروشگاه‌های آنلاین هستند که قیمت‌هایشان در مقایسه با بازار بالاتر است و سود مشخصی را از فروش آنلاین دریافت می‌کنند.

کدخبر: ۴۱۴۳۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر