کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۳۹۶
تاریخ خبر:

جدال رپرها بر‌ سر «یخ»

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | آخر هفته‌ای که گذشت روزها و ساعت‌های پرالتهاب و شاید تاریخ‌سازی برای رپ فارسی بود چون یک مجادله سنگین بین خواننده‌های نسل اول این سبک موسیقی شکل گرفت. قصه از اینجا شروع شد که گروه موسیقی زدبازی که هفت سال پیش عملا به فروپاشی رسیده بود و اعضای این گروه هرکدام جداگانه فعالیت می‌کردند با دو آهنگ جدید به مارکت موسیقی بازگشت.

خود همین اتفاق به تنهایی برای ترند شدن اسم این گروه در شبکه‌های اجتماعی کافی بود اما نکته مهم‌تر اینکه یکی از این دو تک آهنگ به نام «یخ» در حقیقت مضمون رجز‌خوانی برای هیچکس یکی دیگر از قدیمی‌های رپ فارسی داشت. هیچکس یا سروش.ل که اواخر دهه ۸۰ از ایران مهاجرت کرد اخیرا بعد از یک وقفه ۹ ساله آلبومی منتشر کرد که درونمایه پررنگ‌ اجتماعی و اعتراضی داشت و اصل بحث او با سایر رپرها هم عملا حول همین محور شکل گرفته.

یعنی موضوعی که شاید سال‌ها پیش باید بین این افراد به نتیجه مشخصی می‌رسید تازه سر باز کرده. آیا رپ فقط باید متعهد و اعتراضی باشد؟ سروش.ل و دوستانش از جمله اشکان.ف و علی.ق طرفدار این ایده هستند که رپ اساسا موسیقی اعتراض است و معتقدند رپر باید مستقل بماند.

از سوی مقابل هم اعضای گروه زدبازی مخالف این موضوع هستند و کُنشگری‌ و مواضع روشنفکرانه رپرهای دیگر را به وضوح در آهنگ‌هایشان مورد تمسخر قرار می‌دهند. چندی پیش که ماجرای هنجارشکنی‌های امیر تتلو در اینستاگرام پیش آمده بود و با تلاش‌های همین سروش.ل و همسرش صفحه تتلو مسدود شد، اعضای گروه زدبازی از جمله سهراب.م و علیرضا.ج از امیرتتلو جانبداری کردند.

خلاصه بحث اینکه دعوایی بین دهه شصتی‌های ‌ نسل‌اول رپ ‌فارسی شکل گرفته که نتیجه آن هرچه باشد شاید روی سمت و سوی رپ فارسی در سال‌های آینده هم تاثیر مستقیم داشته باشد. سروش.ل در پاسخ به ترک اصطلاحا دیس طرف مقابل فعلا به انتشار یک استوری بسنده کرده اما سامان.ر از اعضای هسته اولیه گروه زدبازی پاسخ تندی به او داده و حتی تعریضی به طرفداران هیچکس هم داشته.

بنابراین بعید نیست در روزهای آینده از اردوگاه طرف مقابل که با لیبل ملتفت فعالیت می‌کنند هم شاهد پاسخ تندتری باشیم. جالب اینکه سروش.ل با همراهی سامان.ر یکی از اولین همکاری‌های مشترک در تاریخ رپ فارسی را در سال‌های میانی دهه ۸۰ انجام دادند و در سال ۹۱ هم او در اولین آلبوم رسمی زدبازی به عنوان خواننده مهمان حضور داشت.

نکته آخر هم اینکه این دعواها را نباید با نزاع‌های رپرهای آمریکایی مقایسه کنیم چون بیشتر ماجرا به مباحثه‌های دیالکتیک شبیه است و باید امیدوار باشیم خروجی آن نتایج منطقی و محکمی داشته باشد. این نکته را هم یادمان نرود که به موازات یک ماجرا اختلافی هم درباره سایت‌های شرط‌بندی و گردش مالی مسموم این سایت‌ها بین دو گروه از رپرها وجود دارد که بعضی مثل هیچکس و یاس مخالف سفت و سخت این سایت‌ها هستند اما خیلی از رپرهای دیگر با سرشاخه‌های این سایت‌ها کلاهبرداری به عنوان اسپانسر همکاری می‌کنند که باعث نارضایتی‌هایی بین افکار عمومی شده است.

کدخبر: ۳۳۳۳۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر