کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۹۷۳
تاریخ خبر:

جایزه معماری دزین به ایران می‌رسد؟

روزنامه هفت صبح | «آپارتمانی مدرن با الهام از باغ‌های ایرانی»؛ این کوتاه‌ترین توضیحی است که می‌توان درباره پروژه معماری پردیس خانه ارائه داد. پروژه‌ای که چهارشنبه خبر نامزدی‌اش در بخش نهایی جایزه معماری «دزین» شنیده شد.

نیما کیوانی که همراه برادرش معماران اصلی این پروژه محسوب می‌شوند، درباره آن می‌گوید: «جایزه دزین جدا از اعتباری که در دنیای معماری برخوردار است یک تفاوت عمده هم با سایر جایزه‌‌ها دارد و آن این است که از شروط اصلی پروژه‌هایی که برای آن فرستاده می‌شود این است که در کنار داشتن فاکتورهای زیبایی شناسی، کاربردی هم باشد، یعنی سودمندی برای مردم و جواب دادن به یک مسئله‌ای که مسئله مردم است و جزو شرایط کار است. شرط دیگر این است که پروژه باید به مسئله محیط زیست هم توجه داشته باشد و از این نظر یک پروژه پایدار محسوب شود. این فاکتورها همگی در مورد پروژه «پردیس خانه» رعایت شده بود.»

او در مورد مشخصات این پروژه می‌گوید: «پردیس خانه در خیابان گلدان جردن تهران ساخته شده و در ساخت آن از باغ‌های ایرانی الهام گرفته‌ایم. باغ‌های طبقاتی با درخت‌های چندین ساله که هیچ کدام تزئینی و موقتی نیستند بلکه برای کاشت آنها کارکارشناسی جدی در حوزه کشاورزی و معماری شده است. باغی هم در سقف پروژه کار شده که در نوع خودش کم نظیر است.

در پشت بنا هم در حیاط یک گودال باغچه ساخته شده که این هم بنا را به باغ‌های ایرانی شبیه‌تر می‌کند. حتی پوسته چوبی که در این پروژه به کار رفته مدرن شده سروهای پاسارگاد است. به طور کلی در این پروژه بیش از هر چیز رد باغ‌های تخت شیراز و باغ‌های طبقاتی ایرانی را می‌بینید.» این اولین بار نیست که برادران کیوانی با الهام از سنت معماری و هنر ایرانی جوایز بین‌المللی می‌برند.

پروژه قبلی آنها با نام «ارسی خانه» در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین پروژه معماری مسکونی ایرانی انتخاب شد. پروژه‌ای که در آن پنجره‌های بنا شکل مدرن شده ارسی‌ها در معماری سنتی ایرانی بود. حالا هم به گفته نیما کیوانی، پروژه‌های دیگری از همین دست، در حال اجرا شدن هستند از جمله مهرخانه که در اندرزگو تهران اجرا می‌شود و کاشی خانه که قرار است مدل کاشی کاری‌های دوره ایلخانی را زنده کند.

جایزه دزین که سومین سال برگزاری‌اش را طی می‌کند به خاطر داشتن هیات ژوری‌اش در دنیای معماری شناخته شده است. داوران این مسابقه معماران برجسته‌ای مثل نورمن فاستر، دنیل لیبسکیند، فیلیپ استارک، سوفوجیموتو، دیوید ادجایه، ادیل دک و فرشید موسوی هستند که بعضی از آنها جایزه پریتزکر یا همان نوبل معماری را از آن خود کرده‌اند.

کدخبر: ۳۴۴۹۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر