کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۶۰۸۵
تاریخ خبر:

جانسون‌ در ‌بحران؛ آقای نخست‌وزیر استعفا می‌دهد؟

روزنامه هفت صبح | با وجود کناره‌گیری شماری از اعضای دولت بریتانیا و خواست برخی از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار برای استعفای بوریس جانسون از سمت نخست‌وزیری، وی بر ادامه کار تاکید کرده است. در جلسه روز چهارشنبه مجلس عوام، آقای جانسون نه تنها با حملات شدید رهبران و نمایندگان احزاب مخالف، بلکه انتقاد شماری از نمایندگان حزب حاکم از‌جمله بعضی از وزیران مستعفی مواجه شد.
انتقادکنندگان بوریس جانسون، رهبری او را به‌خاطر نادیده گرفتن معیارهای اخلاقی الزامی برای نخست‌وزیر شایسته ادامه کار در این سمت ندانسته و خواستار کناره‌گیری او شده‌اند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت در این جلسه متن استعفانامه خود را قرائت کرد که در آن، صداقت و صلاحیت بوریس جانسون برای رهبری حزب و کشور را مورد تردید قرار داده بود. در ماه‌های اخیر، آقای جانسون به‌خاطر انتشار گزارش‌هایی در مورد نادیده گرفتن مقررات قرنطینه کرونا در دفتر نخست وزیری و اخیرا، اتهام بی‌توجهی به گزارش‌های حاکی از رفتار نامناسب شخصی یکی از ناظران انضباط حزبی در مجلس عوام هدف انتقاد قرار داشته است.

نخست وزیر بریتانیا در جلسه تاکید کرد که در شرایط کنونی کشور، ادامه کار در مقام نخست‌وزیری را لازم می‌داند. در حال حاضر، بریتانیا با خطر رکود و تورم قیمت‌ها مواجه است که مشکلات ناشی از شیوع کرونا و جنگ اوکراین از عوامل آن معرفی شده است. وی گفت که دولت برنامه‌های مناسب را برای مقابله با این وضعیت دارد و مصمم به اجرای این برنامه است. نخست‌وزیر بریتانیا همچنین نقش دولت خود در تجهیز حمایت کشورهای غربی از اوکراین در جنگ با روسیه را یادآور شد و تاکید کرد که لازم است این سیاست را ادامه دهد.

روز سه‌شنبه، وزیر خزانه‌داری بریتانیا که مسئول اصلی سیاست اقتصادی است از سمت خود کناره‌گیری کرد و جانسون وزیر آموزش و پرورش را به این سمت منصوب کرد. روز چهارشنبه نیز برخی دیگر از مقامات دولتی کناره‌گیری کردند. برخی از مخالفان آقای جانسون این تحولات را «پایان» دوره زمامداری بوریس جانسون توصیف کرده بودند هر چند وی تاکید داشته است که با ترمیم کابینه و انتصاب افراد جدید به این سمت‌ها، بر کارآیی دولت افزوده می‌شود.

بوریس جانسون گفت: «هنگامی‌ که شرایط کشور دشوار است و مردم با فشارهای اقتصادی در داخل و بزرگترین جنگ در اروپا طی هشتاد سال اخیر مواجه هستند، این درست زمانی است که انتظار می‌رود دولت به کار خود ادامه دهد و کار را رها نکند.» او برخی از سیاست‌های مورد نظر خود را شرح داد.

یکی از نمایندگان حزب حاکم پرسید «آیا شرایطی هم وجود دارد که به‌خاطر آنها، نخست وزیر بالاخره آماده استعفا باشد؟» بوریس جانسون گفت که اگر شرایطی ایجاد که احساس کند دولت نمی‌تواند به ماموریتی که ملت در انتخابات برعهده او گذاشته عمل کند یا در سیاست خارجی، قادر به حمایت از اوکراین نیست، چنین خواهد کرد.

او با اشاره به اکثریت قابل توجه حزب حاکم در مجلس عوام گفت که به راه خود ادامه خواهد داد.ماه گذشته، در پی بحران ناشی از نقض مقررات کرونا در دفتر نخست‌وزیری، شماری از اعضای حزب محافظه‌کار در مجلس درخواستی را برای رای‌گیری در مورد شایستگی بوریس در مقام رهبری حزب تسلیم مقامات حزبی کردند. آقای جانسون توانست رای اعتماد اکثر نمایندگان حزبی را کسب کند.

طبق مقررات حزب محافظه‌کار، رای‌‌گیری مجدد در مورد صلاحیت رهبری حزب تا یک سال دیگر امکانپذیر نیست هرچند برخی از مخالفان بوریس جانسون خواستار تغییر در مقررات حزبی شده‌اند.آنچه باعث موج جدید فشار علیه بوریس جانسون شده طرح اتهام آزار جنسی علیه کریس پینچر، از محافظه‌کاران پارلمان بریتانیا که تا فوریه ۲۰۲۲ به عنوان وزیر دولت در امور مسکن فعالیت می‌کرد است.

رسانه‌ها می‌گویند بوریس جانسون با وجود اطلاع از این اتهام کریس پینچر را برای چنین مقام عالی در دولتش برگزیده است. خبر کناره‌گیری دو وزیر دولت پس از آن منتشر شد که بوریس جانسون در جریان یک نطق تلویزیونی، به دلیل انتخاب نامناسب کریس پینچر در دولت پیشین خود، عذرخواهی کرد.

کدخبر: ۴۶۶۰۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر