کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۸۶۹
تاریخ خبر:

جاسوسی رژیم صهیونیستی از کاخ سفید

روزنامه هفت صبح | مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا می‌گویند دولت نتانیاهو دست به شنود از این کشور زده اما اسرائیل این موضوع را رد می‌کند.پولتیکو ‌ به تازگی ادعا کرد که اسرائیل با جایگذاری دستگاه‌های استراق سمع در اطراف کاخ سفید و سازمان‌های بحرانی در واشنگتن، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و تیمش را شنود می‌کند.

در این خبر که بر اساس گفته‌های سه مسئول منتشر شده است، گفته شد ‌ دستگاه StingRay که در واشنگتن یافته شده‌‌، مشخص می‌کند ‌ تلفن‎های همراهی که در اطراف وجود دارد، متعلق به چه کسانی بوده و همه اطلاعات تماس با این تلفن‌ها را جمع‌آوری می‌کند. در این خبر همچنین گفته شده ‌ این دستگاه‌ها با هدف شنود ترامپ و تیم همراهش جایگذاری شده است.

در ادامه خبر با اشاره به اینکه ‌در این رابطه هیچ واکنشی از سوی حکومت ترامپ به اسرائیل نشان داده نشده است، گفته شد ‌ ترامپ بدون توجه به قوانین امنیتی کاخ سفید، با دوستان و رازدارانش، با تلفن‌های همراه معمولی صحبت می‌کند. یکی از مسئولان عالی‌رتبه قدیمی که با پولتیکو مصاحبه کرده، گفته بود ‌ در نتیجه بررسی‌های دفتر تحقیقات فدرال (FBI)، رد جاسوسان اسرائیلی یافته شده است.

این مقام اطلاعاتی سابق همچنین از دولت ‌ ترامپ انتقاد کرده که نه به صورت عمومی و نه به صورت محرمانه ماجرا را به روی دولت اسرائیل نیاورده‌اند: «من به یاد ندارم که هرگز به دنبال مقصر و پاسخگویی رفته باشند.» یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، به تازگی به پولتیکو گفته بود ‌ احتمالا این دستگاه‌ها برای شنود تلفن همراه آقای ترامپ در اطراف کاخ سفید جاسازی شده بودند.

*** نتانیاهو جاسوسی را تکذیب کرد
نوگا تارنوپولسکی خبرنگار لس‌آنجلس تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا اخبار منتشر شده مبنی براینکه اسرائیل طی دو سال گذشته اقدام به کار گذاشتن دستگاه‌های شنود در نزدیکی کاخ سفید و در اماکن بسیار حساس در مناطق مختلف واشنگتن کرده را رد کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر پولتیکو را تکذیب کرده.

اما انتشار خبر جاسوسی اسرائیل از آمریکا بار دیگر افکار عمومی را به سوی جاناتان پولارد سوق داد که در سال ۱۹۸۶ به جرم جاسوسی از ایالات متحده بازداشت شد. پولارد کارمند بخش اطلاعات نیروی دریایی آمریکا بود و اسرار نظامی شوروی، پاکستان، سوریه و لیبی که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا گردآوری کرده بودند را توسط یک نظامی اسرائیلی به دولت اسرائیل در ازای دریافت پول و هدایای گرانبها فاش کرد.

او موفق شده بود از جاناتان پولارد، تحلیلگر دولتی هزاران نسخه اطلاعات محرمانه را بگیرد و به اسرائیل بفرستد. در سال ۲۰۰۶ هم یک کارمند سابق پنتاگون به نام لارنس فرانکلین به جرم درز دادن اطلاعات طبقه‎بندی شده در ارتباط با سیاست آمریکا در قبال ایران به اسرائیل به ۱۳ سال زندان محکوم شد؛ هر چند کمی بعد محکومیت او به فقط ۱۰ ماه حبس خانگی تقلیل پیدا کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای که تنها دقایقی پس از انتشار این گزارش منتشر شد چنین موضوعی را «قاطعانه» تکذیب کرد و گفت اسرائیل سال‌هاست هر نوع جاسوسی از آمریکا را «مطلقا ممنوع کرده است.» اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد ‌ گزارش انتشاریافته «کذب» است.

برای اسرائیل «همکاری و شراکت اطلاعاتی با آمریکا که به صورتی گسترده در جریان است، بیشترین اهمیت را دارد.» دانی یاتوم، رئیس اسبق موساد، نیز گفت به موساد و تمامی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل قاطعانه دستور داده شده که هر نوع جاسوسی از آمریکا، چه در خاک آمریکا و چه هر جای دیگر جهان، مطلقا ممنوع است.

*** خونسردی ترامپ نسبت به خبر جاسوسی اسرائیلی‌ها
رئیس‌جمهوری آمریکا گفته ‌ باور ندارد اسرائیل از کشورش جاسوسی کرده باشد. این اظهار نظر از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از انتشار گزارشی مطرح شد که نشریه پولتیکو منتشر کرد.

کدخبر: ۲۷۹۸۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر