کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۵۰۸
تاریخ خبر:

 ثبت برند در سامانه مرکز مالکیت معنوی ۱۴۰۱

رپرتاژ آگهی | آیا تاکنون در زمینه ثبت برند آنلاین اقدامی انجام داده اید؟

یکی از اساسی ترین و ابتدایی ترین اقدامات در زمینه بهبود عملکرد فعالیت هر شرکت، ثبت برند آن می باشد.

ثبت برند دارای شرایط مختلفی می باشد و این شرایط در کشور های مختلف و برای شرکت های متفاوت، متغیر خواهد بود. کسب و کارها به منظور بهبود انجام فعالیت ثبت برند لازم است پیش از هر کاری نسبت به تمامی مراحل و شرایط آن اطلاعات کسب نمایند و با اشراف کامل به تمامی الزامات، نسبت به ثبت برند اقدام نمایند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه ثبت برند ، مراحل ثبت برند ، ضرورت ثبت برند و… بپردازیم. افرادی که به تازگی قصد تاسیس یا ثبت برند برای شرکت خود را دارند؛ از این مطلب می توانند به عنوان راهنمای ثبت برند در سامانه بهره مند شوند.

ثبت برند چرا ضروری است؟

چرا ثبت برند؟

ثبت برند فرایندی می باشد که طی آن با انجام دادن فرایندی خاص، اطلاعات شرکت و برند مربوطه در اختیار ارگان های دولتی قرار می گیرد و همین امر سبب می شود تمامی فعالیت های کسب و کار با پشتوانه قانونی انجام شود.

هم چنین از جمله دیگر مزایای ثبت برند این است که با ثبت برند تجاری ، تاریخ دقیق فعالیت برند ثبت شده به صورت قانونی مشخص می شود و همین امر سبب می شود افراد سودجو و کلاهبرداران از محصولات و منافع برند به صورت غیرقانونی سو استفاده نکنند.

ثبت برند سبب تفکیک تولیدات شرکت از سایرین می شود و همین امر سبب می شود افراد به راحتی با محصولات شرکت آشنا شوند و این موضوع باعث بهبود سابقه فعالیت شرکت می گردد. با توجه به تمامی این موضوعات افراد نباید از ثبت برند غافل شوند.

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند در سامانه اداره مالکیت معنوی

ثبت برند هم مانند تمامی فرآیند های دیگر دارای مراحل خاصی می باشد و افراد باید پیش از اقدام نسبت به ثبت برند، با تمامی مراحل آن آشنا و با آگاهی کامل نسبت به آن اقدام نمایند تا از اتلاف وقت و هزینه اضافی پیشگیری شود.

مراحل ثبت برند به شرح زیر می باشد:

مرحله ۱) کسب مشاوره نسبت به فرایند ثبت برند

همانطور که اشاره شد یکی از اصول اساسی به منظور انجام هر فرآیندی، کسب آگاهی نسبت به آن می باشد. با توجه به اهمیت و حساسیت ثبت برند ، لازم است که پیش از انجام هر مرحله از این فرآیند،‌ نسبت به آن اطلاعات دریافت نمایید تا فرآیند نامبرده به صورت صحیح و کامل انجام شود.

یکی از راه های دریافت اطلاعات در زمینه ثبت برند، کسب مشاوره از شرکت های مربوطه می باشد. شرکت های مخصوصی جهت ارائه مشاوره و انجام فرایند ثبت برند تجاری در حال فعالیت می باشند که افراد با صرف هزینه ای جزئی می توانند انجام تمامی این مراحل را با خیالی آسوده به شرکت مربوطه بسپارند.

دریافت مشاوره نسبت به فرایند ثبت برند سبب می شود مراحل آن با کیفیتی بهتر انجام شود و از انجام دوباره آن پیشگیری شود. از طرفی از صرف زمان و هزینه بالاتر در آنجا این فرآیند پیشگیری می شود.

نکته مهمی که در مرحله اول باید توجه داشت این است که برای انتخاب نام برند، از اسامی خارجی و لاتین که ریشه فارسی ندارند نمی توان استفاده کرد مگر درصورتی که صاحب برند مراحل اخذ کارت بازرگانی را طی کرده باشد.

مرحله ۲) فرآیند استعلام برند

برند یک شرکت و کالا در واقع مانند شناسنامه آن عمل می کند و افراد با استفاده از برند ثبت شده، به تفکیک و شناسایی اجناس می پردازند. با توجه به این موضوع باید دقت شود پیش از هر کاری، باید نسبت به استعلام برند اقدام شود.

پس از انتخاب برندی مناسب و متناسب با قوانین کشور، باید نسبت به استعلام برند مربوطه اقدام شود تا از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل شود. هر شرکتی نسبت به برند ثبت شده خود حقوق قانونی خود را دارد و با در نظر گرفتن همین موضوع، فرایند استعلام برند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

استعلام برند دارای شرایط و مراحل خاصی می باشد که باید به طور کامل انجام شود و شامل موارد زیر می باشد:

  • انجام فرایند استعلام برند از دو طریق انجام می شود، راه اول مراجعه به سایت روزنامه قانونی کشور می‌ باشد و روش دوم مراجعه به سایت اداره مالکیت معنوی است.
  • پس از ورود به سایت های نامبرده و دریافت نام کاربری و رمز عبور لازم است به بخش مربوطه مراجعه شود.
  • در بخش آگهی های روزنامه قانونی کشور و برند های ثبت شده در اداره مالکیت معنوی، باید نام برند مورد نظر را جستجو نمایید و در صورتی که نام برند مورد نظر تکراری نباشد، می توان نسبت به ادامه فرایند ثبت برند اقدامات لازم انجام شود.

مرحله ۳) آماده سازی اسناد و مدارک مورد نیاز

به منظور ثبت برند مورد نظر، باید مدارک لازم تهیه شود تا انجام فرایند نامبرده به صورت صحیح انجام شود. کسب آگاهی نسبت به مدارک مورد نیاز سبب می شود تا با آماده نمودن این مدارک، پیش از هر انجام مراحل در زمان صرفه جویی شود. مدارک مورد نیاز به منظور ثبت برند شامل موارد زیر می باشد:

  • کپی و اصل مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • اسناد مربوط به مجوز های قانونی فعالیت شرکت
  • رونوشت چاپی برند منتخب و مورد تایید به صورت طراحی شده

مرحله ۴) دریافت نام کاربری در اداره مالکیت معنوی و ثبت امضا

به منظور ثبت برند می توان به صورت غیر حضوری به سایت اداره مالکیت معنوی مراجعه نمود. به منظور انجام فرایند ثبت برند در سایت نامبرده لازم است که نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدامات لازم انجام شود.

در این سامانه هر فرد تنها یک نام کاربری می تواند دریافت نماید و به منظور ورود به سامانه لازم است که اطلاعات شخصی و یک موبایل فعال به نام فرد در دسترس باشد. پس از مراجعه به سایت در بخش ثبت نام، نام کاربری و یک رمز عبور باید برای خودتان انتخاب نمایید. سپس باید تمامی اطلاعات شناسایی مربوطه را وارد نمایید.

پس از ثبت نام در سایت اداره مالکیت معنوی، لازم است که امضا فرد درخواست دهنده در اداره اسناد رسمی کشور ثبت شود و در ادارات مختلف به صورت مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

مرحله ۵) ثبت اظهارنامه درخواست ثبت برند

پس از ورود به سامانه مورد نظر باید درخواست خود مبنی بر ثبت برند را در قالب یک اظهارنامه در سایت ارائه نمایید و مدارک مورد نیاز را آپلود نمایید. باید دقت نمایید که در اظهارنامه ارائه شده به صورت دقیق تمامی موارد خواسته شده ذکر شود.

مرحله ۶) ارجاع و بررسی درخواست ثبت برند توسط اداره مالکیت معنوی

اظهارنامه درخواست ثبت برند به کارشناسان مربوطه در اداره مالکیت معنوی ارجاع داده می شود و افراد پس از بررسی تمامی موارد موجود، اگر اشکالی در درخواست موجود یافت نشد؛ اظهارنامه را تایید می نمایند و ادامه فرایند ثبت برند انجام خواهد شد.

مرحله ۷) مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی

پس از انجام تمامی مراحل غیرحضوری، لازم است که درخواست دهنده به اداره مرکز مالکیت معنوی مراجعه نماید. پس از پرداخت هزینه های مربوطه می‌ تواند رونوشت مکتوب مجوز ثبت برند را دریافت نماید. این مجوز به مدت ده سال معتبر می باشد.

نتیجه گیری

درست است که انجام فرایند ثبت از طریق ادارات قانونی و رسمی اجباری نمی باشد اما با توجه به تمامی موارد بیان شده و اهمیت موضوع، لازم است که انجام فرایند ثبت برند به صورت کامل انجام شود و از سوء استفاده دیگران جلوگیری کرد.

در صورتی که نیاز به راهنمایی یا مشاوره کامل تر برای ثبت برند کسب و کار خود دارید، میتوانید از مشاوره رایگان ما ( ۰۹۱۲۱۹۸۶۱۷۴ ) استفاده کنید.

مشاوره ثبت برند

کدخبر: ۴۶۹۵۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر