کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۵۴۶
تاریخ خبر:

تیک آبی اینستاگرام چقدر برای شما خرج بر‌می‌دارد؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی |‌ ۴۰۰ میلیون تومان، دو ساله. این مبلغ و زمانی است که یک متخصص اینستاگرامی به یکی از دوستان من اعلام کرده است تا با صرف آن‌ها بتواند به آرزوی هر کسی در این شبکه اجتماعی برسد: تیک آبی. علامتی که در کنار اسم فرد در این محیط قرار داده می‌شود و تایید می‌کند که این حساب کاربری متعلق به این شخص یا نهاد است و در حقیقت، اصالت این حساب کاربری را تایید می‌کند. اما این میزان پول و زمان برای چه کاری است؟ در واقع برای اینکه آن فرد تیک آبی را بگیرد باید چه کند؟

* یک: هر کسی که بخواهد در اینستاگرام، تیک آبی بگیرد باید چهار ویژگی داشته باشد: ۱٫ برای یک فرد یا نهاد واقعی باشد ۲٫ منحصر به فرد باشد ۳٫ پروفایل فرد کامل باشد ۴٫ اکانت مورد توجه باشد. اما نکته اصلی این است که در واقع بسیاری از ما سه ویژگی نخست را داریم یعنی یک فرد واقعی پشت حساب کاربری است، پروفایلمان کامل است یعنی اسم و عکس و بیوگرافی دارد و یک اکانت هم داریم اما مسئله اصلی همان شرط چهارم است یعنی مشهور بودن.

* دو: بنابراین اصلی‌ترین بخش ماجرا این است که شما واقعا برای اینستاگرام یا به طور کلی شرکت فیس‌بوک شناخته شده باشید. اینستاگرام برای اینکه ببیند شما شناخته‌شده هستید یا نه، به دو مسئله توجه می‌کند، چقدر حساب کاربری‌تان در اینستاگرام جست‌وجو شده و چقدر نام و اخبارتان در منابع خبری مختلف آمده است. بنابراین وقتی شما درخواست می‌کنید که حساب کاربری‌تان تیک آبی بگیرد، آن‌ها آمار و اخبارتان را می‌بینند و در این خصوص تصمیم می‌گیرند.

* سه: تعداد دنبال‌کننده برای اینستاگرام اهمیتی ندارد. دست کم در مقرراتش نگفته که مثلا حداقلی وجود دارد و به کمتر از آن میزان تیک آبی داده نمی‌شود اما به هر حال با همان شرط چهارم یعنی مشهور بودن، این شرط هم تامین می‌شود و لزوما فرد مشهور باید تعداد دنبال‌کننده قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

* چهار: فردی که به دوست من پیشنهاد داده که تیک آبی را با آن بودجه و صرف دو سال زمان بگیرد، تکنیک‌هایی برای مشهور کردن دوستم دارد. اولین تکنیک این است که این دوست من که می‌خواهد کمدین شود کلیپ‌هایی بسازد که خب ساخت. ‌این کلیپ‌ها با توجه به استاندارد این روزهای بقیه رقبا در اینستاگرام هزینه دارد. بعد از تولید کلیپ هم باید آن را در صفحات مختلف تبلیغ کرد تا فرد در محیط اینستاگرام به شهرت برسد و افراد زیادی صفحه او را دنبال کنند. شاید حتی قرار باشد که چنین تبلیغی در محیط تلگرام نیز صورت بگیرد.

* پنج: مشهور شدن البته به این سادگی‌ها نیست پس فردی که می‌خواهد تیک آبی را بگیرد، احتمالا به یک شهرت موقت نیز فکر خواهد کرد. شهرت موقت از چه راهی به دست می‌آید؟ بالابردن دروغین تعداد دنبال‌کننده. برای این کار باید به اصطلاح فالوئر یا دنبال‌کننده خرید. در حال حاضر فالوئر در اینستاگرام بین هر عدد ۹ تا ۱۵ تومان معامله می‌شود.

بنابراین اگر دوست من بخواهد ظرف یک ماه خود را به ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده برساند باید چیزی نزدیک به ۹ میلیون تومان برای دنبال‌کننده خود خرج کند. توجه داشته باشید که این فالوئرهای فیک، معمولا به مرور توسط اینستاگرام شناسایی و حذف می‌شوند و بنابراین باید به طور مکرر اقدام به خرید و ترمیم آمار خود کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد افرادی را که برای اولین بار به حساب کاربری‌تان مراجعه می‌کنند قانع کنید که در حساب شما بمانند و شما را دنبال کنند چراکه از نظر روانی احتمال دنبال کردن فردی که ۵هزار دنبال‌کننده دارد کمتر از کسی است که ۵۰هزار دنبال‌کننده دارد.

داشتن دنبال‌کننده یا فالوئر فیک البته ممکن است یک پوئن منفی برای شما به حساب بیاید اما صرفا در شرایطی که این فالوئرهای فیک بخش بزرگی از دنبال‌کنندگان شما باشند وگرنه افراد بسیار مشهور اینستاگرام که مدت‌هاست تیک آبی دارند هم در حال حاضر میلیون‌ها فیک دارند.

* شش: بخش دیگری از پول باید خرج شلوغ شدن صفحه شما شود. ممکن است فکر کنید که با حضور فالوئرها صفحه شما خود به خود شلوغ خواهد شد ولی اینطور نیست. داشتن Follower با داشتن Engagement یکی نیست. در اولی افراد فقط شما را دنبال می‌کنند ولی در دومی در صفحه شما مشارکت می‌کنند و همین باعث می‌شود که صفحه شما در جست‌وجوی اینستاگرام جزو گزینه‌های اول باشد و در Explore به کسانی که دنبالتان نمی‌کنند پیشنهاد شود. برای این کار باید پول خرج شود تا افراد در صفحه شما بیشتر کامنت بگذارند و برای چنین کاری یا باید افرادی را استخدام کنید که برای همه کامنت بگذارند یا اینکه مطالبی جنجالی را پست کنید که مخاطب را حساس کند.

* هفت: در راه گرفتن تیک آبی البته کمک افرادی که اینستاگرام آن‌ها را می‌شناسید هم به شما کمک می‌کند. فکر نکنید که با یک شرکت معتبر فناوری آن هم در آمریکا سر و کار دارید و پارتی بازی در اینجا وجود ندارد. اتفاقا اینطور نیست. روند بررسی درخواست‌ها به صورت دستی صورت می‌گیرد و ماجرا آنقدر بغرنج است که حتی خبر رسیده که برخی از کارمندان اینستاگرام مافیای تیک آبی درست کردند و پیش از این پول می‌گرفتند و به افراد تیک آبی می‌دادند. بنابراین اگر ظرفیتی در آن شرکت دارید فعال کنید (مثلا فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که در خارج از کشور ساکن هستند یک ابزار خوب هستند).

* هشت: و در نهایت اینکه باید کاری کنید که تیک آبی به بقیه ابعاد حضور شما در فضای مجازی بیاید. اگر مثلا یک وب سایت رسمی منظم داشته باشید یا اگر یک حساب کاربری فعال داشته باشید، احتمال اینکه تیک آبی به شما تعلق بگیرد بیشتر است بنابراین بخشی از آن پول هم باید خرج چنین مسائلی شود.

در این میان البته از مسائلی مثل برگزاری ایونت یا قرار با چهره‌های مشهور یا حتی آوردن این چهره‌ها در کلیپ‌ها که مستلزم هزینه است یا حتی نحوه آرایش و گریم صورت گذشتیم. خلاصه که آن بنده خدا مبلغ زیادی به دوست ما نگفته بود. اینستاگرام به یکی از غول‌های پنهان بیزینسی در ایران تبدیل شده و برای اینکه بتوانی سهم بیشتری از این کیک داشته باشی، به قول قدیمی‌ها باید سر کیسه را شل کنی.

کدخبر: ۲۸۴۵۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر