کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۵۵۸
تاریخ خبر:

تیپو؛ تیپ جدید ایتالیایی‌ها برای ۱۴۰۰!

روزنامه هفت صبح | تیپو سدان ارزان‌قیمت کلاسی پرطرفدار اما همچون خوان هفتم رستم برای برندهای خارجی در ایران است. فیات هم که سرآمد این حوزه است نیز در دهه ۸۰ شمسی با مدل سی‌ینا بختش را در بازار آزمود که به شکست آن از ریوی مونتاژی توسط سایپا منجر شد. جالب است بدانید که این خودرو همان نقشی که پراید در صنعت خودروی ایران ایفا کرد را در ترکیه بازی کرد.

*** از خودروی سال تا رقیب فولکس‌واگن
تیپو که به صورت همزمان در کلاس‌های سدان و هاچ‌بک حضور دارد، گزینه پارسیان‌خودرو برای حضور در بازار ایران است. تیپو برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ و به عنوان جانشین مدل براوو معرفی شد و یک‌ سال بعد توانست عنوان خودروی سال اروپا را از آن خود کند (عنوانی که در سال ۱۹۸۸ به پژو ۴۰۵ رسیده بود). تیپوی جدید که در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد، قصد تکرار این موفقیت را با پیگیری ایده خودروی بزرگ با بودجه اندک داشت. ایده‌ای که از کیا و هیوندای گرفته تا فولکس‌واگن و داچیا در آن محصولاتی را برای عرضه دارند.

*** با کدام پیشرانه وارد ایران می‌شود؟
تیپو در پنج پیشرانه بنزینی و دو پیشرانه دیزلی در بازارهای جهانی موجود است و در بازه قیمتی ۱۴ تا ۲۲ هزار یورویی عرضه می‌شود. محتمل‌ترین گزینه آن برای واردات، نمونه سدان با پیشرانه ۱٫۶ لیتری بنزینی است که توان تولید ۱۲۰ اسب بخار نیرو را دارد و با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. جالب است بدانید که میانگین مصرف سوخت آن تنها ۴٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

*** چه در چنته دارد؟
چرا خریداران در دیگر بازارها به سراغ تیپو می‌روند؟ مهم‌ترین مزیت آن را باید فرمان‌پذیری و سواری چابک دانست؛ جایی که تیپو برای نیسان پولسار، هیوندای آی ۳۰ و حتی آلفارومئو جولیتای مغرور حسابی کری می‌خواند. فیات با موتور کم‌استهلاک و شاسی محکم به عنوان سدانی برای خانواده‌ها در اروپا شناخته می‌شود.

برای کسانی که از طراحی شلوغ و تیز آسیایی به ستوه آمده‌اند نیز تیپو با طراحی اصیل اروپایی‌اش که شبیه خودروهای فولکس‌واگن و اشکودا است، گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسد. البته احتمال ورود نسخه اس دیزاین به بازار ایران کم است اما در دیگر کشورها تیپو را با کیت‌های شخصی‌سازی بیشترش نسبت به رقبایی همچون رنو مگان، فورد فوکوس و پژو ۳۰۸ می‌شناسند.

*** چرا نباید سراغش رفت؟
کابین قدیمی تیپو با داشبورد ساده و نمایشگر کوچک در کنسول وسط برای کسانی که به آن به عنوان سدانی اروپایی می‌نگرند خبری بد است. همچنین تیپو از سیستم تعلیق نرم رقبای فرانسوی‌اش بی‌بهره است و تکنولوژی به‌کاررفته در ساخت موتور آن مانند رقبای آلمانی پیشرفته و پربازده نیست.

*** چه آپشن‌هایی دارد؟
تیپو با شش عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل ایستایی در سراشیبی، سیستم ضدلغزش، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر و سیستم ایزوفیکس خودرویی ایمن است.

کدخبر: ۳۷۰۵۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر