کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۹۹۷۴
تاریخ خبر:

تیم کی‌روش سربلند مقابل گردن کلفت‌های دنیا

روزنامه هفت صبح | ‌ پیروزی بر اروگوئه، آن هم در حالی که تیم حریف تقریبا تمام ستاره‌هایش را در اختیار داشت، نتیجه خوبی برای کارلوس کی‎‌روش و شاگردانش بود. این پیروزی وقتی بیشتر جلوه می‌کند که بدانیم تیم سیزدهم آخرین رنکینگ فیفاست! یکی از انتقاداتی که به دراگان اسکوچیچ وارد بود، این بود که تیم ملی تحت هدایت او با وجود پیروزی‌های متوالی برابر رقبای آسیایی و صعود زودهنگام و آسان به جام جهانی، نتوانست برابر دو رقیبی که در رنکینگ فیفا پایین‌تر از رده 50 قرار داشتند پیروز شود.

در دوره اسکوچیچ، تیم ملی هرگز مقابل تیمی که در رده‌بندی فیفا جایگاه بالاتری نسبت به ایران داشته باشد بازی نکرد. تنها تیم‌هایی که در این مدت با رنک‌های بهتر از 50 مقابل ایران قرار گرفتند، کره جنوبی و الجزایر بودند. اولی یک بار با ایران مساوی کرد و یک بار هم این تیم را شکست داد و الجزایر هم 2 بر یک شاگردان اسکوچیچ را مغلوب کرد. اما بازی با تیم‌های رنک بالای فیفا در اولین بازی تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش در دوره جدید رخ داد. به همین بهانه نتایج تیم ملی را مقابل تیم‌هایی که رنکینگ بالاتری از ایران داشتند و دارند، البته تحت هدایت مرد پرتغالی مرور می‌کنیم.

دو پیروزی مقابل چشم‌بادامی‌های مغرور
در سال 2012 تیم ملی ایران درگیر رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2014 بود. شاگردان کی‌روش در اکتبر 2012 میزبان کره جنوبی بودند. در آن مقطع ایران در رده 58 جهان قرار داشت و کره تیم بیست و پنجم دنیا بود. آن بازی با وجود اخراج شدن مسعود شجاعی و 10 نفره شدن ایران در اوایل نیمه دوم، با یک گل به سود ایران به پایان رسید. در بازی برگشت هم که ژوئن 2013 برگزار شد و با پیروزی ایران به پایان رسید، کره تیم چهلم رنکینگ فیفا بود و ایران به رده شصت‌وششم سقوط کرده بود.

سربلند مقابل رقبای گردن کلفت 2014
ایران در جام جهانی 2014 در سید سوم قرار گرفت و سه تیمی که با این تیم همگروه بودند، در رده‌بندی فیفا بالاتر از ایران قرار داشتند. شاگردان کی‌روش در حالی مقابل آرژانتین قرار گرفتند که خودشان در رده 36 رنکینگ بودند و تیم حریف در رده پنجم! نتیجه هم با گل دقیقه 90 مسی به سود آرژانتین تمام شد. نیجریه هم که مقابل ایران با تساوی بدون گل متوقف شد تیم سی‌وسوم جهان بود. در نهایت بوسنی که موفق شد ایران را 3 بر یک مغلوب کند در رده شانزدهم رنکینگ فیفا قرار داشت.

دو بازی خوب مقابل شیلی و سوئد
کمتر از یک‌سال پس از جام جهانی، ایران در دو بازی دوستانه خوب مقابل تیم‌های ملی شیلی و سوئد به میدان رفت. در مارس 2015، شیلی تیم پانزدهم جهان بود و ایران در رده 42 رنکینگ قرار داشت. تقابل این دو تیم با دو گل جواد نکونام و وحید امیری به سود شاگردان کی‌روش تمام شد. چند روز بعد هم ایران با نتیجه 3 بر یک به سوئدی باخت که در آن مقطع تیم چهل و پنجم رده‌بندی فیفا بود. یعنی 3 رده پایین‌تر از ایران.

دو باخت قبل از جام جهانی 2018
در آخرین هفته‌های منتهی به جام جهانی 2018، تیم ملی ایران چند بازی خوب دوستانه برگزار کرد. آخرین رنکینگ ایران در این مقطع تیم 37 جهان بود و مقابل تونس که تیم بیست‌ویکم جهان بود با یک گل مغلوب شد. آخرین بازی تدارکاتی قبل از جام جهانی هم مقابل ترکیه‌ای برگزار شد که دو پله پایین‌تر از ایران قرار داشت و با پیروزی این تیم بر شاگردان کی‌روش به پایان رسید.

غرورانگیز در روسیه
در جام جهانی 2018 ایران در سید 3 قرار گرفت و با اسپانیا، پرتغال و مراکش همگروه شد. اولین حریف ما در جام جهانی مراکش بود که در آن مقطع تیم چهل‌ویکم رنکینگ فیفا بود. آن بازی با گل به خودی عزیز بوهدوز در دقیقه 90 به سود ایران به پایان رسید. ایران در دومین بازی خود به اسپانیا تیم دهم جهان به سختی و با یک گل باخت و در سومین بازی مقابل پرتغال تیم چهارم رنکینگ فیفا به تساوی یک - یک رسید و این در حالی بود که می‌توانست با گل شدن موقعیتی که طارمی در دقیقه 90 از دست داد، حتی به عنوان صدرنشین از این گروه صعود کند. این آخرین بازی تیم ملی ایران تحت هدایت کارلوس کی‌روش با تیم‌هایی بود که در رنکینگ فیفا جایگاه بهتری نسبت به ایران داشتند.

این هم از اروگوئه؛ نوبت سنگال است
عصر جمعه هم ایران در حالی که خودش در رده بیست و دوم رنکینگ فیفا قرار داشت، به مصاف اروگوئه‌ای رفت که در آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال در رده سیزدهم ایستاده بود! این بازی با تک گل مهدی طارمی به سود ایران تمام شد. بازی بعدی شاگردان کی‌روش سه‌شنبه شب مقابل سنگال برگزار خواهد شد.

تیمی که در حال حاضر تیم هجدهم رنکینگ فیفاست و چهار پله بالاتر از ایران قرار دارد. این تیم در یک‌سال گذشته، تیم ملی مصر را با هدایت کارلوس کی‌روش در یک قدمی رسیدن به جام جهانی و قهرمانی جام ملت‌های آسیا ناکام گذاشت و حالا مربی پرتغالی ایران علاوه بر انگیزه‌هایش برای کسب یک نتیجه خوب و نمایش خوب، یک انگیزه شخصی و انتقامجویانه هم دارد و می‌خواهد آن ناکامی‌ها را با تیم ملی ایران جبران کند.

کدخبر: ۴۷۹۹۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر