کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۰۳۴
تاریخ خبر:

تیغ فرکانس روی گلوی سرعت اینترنت

روزنامه هفت صبح| ادامه دعوای صداوسیما و وزارت ارتباطات بر سرفرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز.
* یک: اختلافات دامنه‌دار مجموعه وزارت ارتباطات و اپراتورها با سازمان صداوسیما بر سر فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ وارد فاز تازه‌ای شده؛ یکی اینکه صداوسیما مدعی شده که این فرکانس‌ها را ما به این دلیل تخلیه نمی‌کنیم که بعدا برای راه‌اندازی شبکه‌هاHD و ۴k نیاز داریم. ادعایی که تا الان مطرح نمی‌شد. دوم اینکه اگر فرکانس‌ها را تخلیه کنیم هم تا توسط اپراتورها تجهیزات و شرایط استفاده از آن را فراهم کنند چند سال طول می‌کشد و افزایش کیفیت اینترنت به این دوره قرنطینه مردم نمی‌رسد و کلا مشکل کمبود سرعت اینترنت کشور از جای دیگری است.

طرف مقابل هم به هر دو ادعا پاسخ داده. معاون رگولاتوری پرسیده شما اگر واقعا این فرکانس‌ها را لازم دارید چرا آن را در مزایده آی پی تی وی‌ها به حراج گذاشته بودید؟ و در عین حال یکی از اپراتورهای موبایل هم اعلام کرده اگر فرکانس باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ به اپراتورها تخصیص پیدا کند حداکثر ظرف مدت سه هفته مردم تحول در پوشش و سرعت اینترنت را خواهند دید. یک‌بار اتفاقاتی که در این چند روز رخ داده و همه دعواها را مرور کنیم و بعد برگردیم به این تحولات جدید.

* دو: از چند سال پیش وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات می‌گویند صداوسیما که بعد از توسعه شبکه‌های دیجیتال دیگر با فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ عملا کاری ندارد و این فرکانس‌ها خالی مانده. آن‌ها را به ما بدهید تا برای توسعه شبکه اینترنت در اختیار اپراتورها قرار بدهیم. باند ۷۰۰ مگاهرتز یکی از بهترین فرکانس‌ها برای انتقال داده است. هم قدرت انتشار بالایی دارد. هم به پوشش نقاطی مثل داخل آپارتمان ها کمک می‌کند و در عین حال برای توسعه نسل چهارم شبکه تلفن همراه هم مناسب است. در کشورهای دیگر حتی برای توسعه نسل پنجم اینترنت تلفن همراه فرکانس‌های کوچک‌تر را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهند.

سازمان صداوسیما اما زیر بار نمی‌رود و از سال ۹۷ حل و فصل این دعوا برعهده شورای عالی امنیت ملی گذاشته شده که هنوز نتیجه آن مشخص نیست. در این برهه فعلی که به علت شیوع کرونا مصرف اینترنت در کشور بالا رفته و مردم از کُندی سرعت اینترنت گلایه دارند، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفته اگر این فرکانس‌ها را به ما بدهند مشکل حل می‌شود. او اخیرا در لایو اینستاگرامی آزادسازی این فرکانس‌ها را به آزادسازی خرمشهر تشبیه کرده بود. گفته می‌شود وزارت ارتباطات پیشنهاد کرده که نصف درآمد حاصل از واگذاری فرکانس‌ها به اپراتورها را به صداوسیما بدهند اما باز صداوسیما قبول نکرده.

* سه: پیش‌تر توضیح دادیم یکی از دلایلی که صداوسیما برای مخالفت با واگذاری این فرکانس‌ها به اپراتورها مطرح می‌کند، این است که این فرکانس‌ها مورد استفاده قرار بگیرند به این دوره قرنطینه و افزایش سرعت اینترنت وصال در دوره فعلی نمی‌دهد. یکی از افرادی که از این دیدگاه دفاع کرد شخصی به نام محسن مشایخی است.

او در توئیتر نوشته: «حالا که تمام مشکلات کندی اینترنت افتاده سر این رنج فرکانسی ۷۰۰Mhz و حالا که وزیرجوان در این روزهای کرونایی وعده برطرف شدن مشکلات سرعت اینترنت مردم را با در اختیار گرفتن این رنج فرکانسی از سازمان صداوسیما به مردم میده به این پرسش اساسی پاسخ بده: اگر همین فردا صبح باند ۷۰۰Mhz عودت بشه و سریعا بین اپراتورها تقسیم کنه چقدر زمان می‌بره تا فضای فرکانسی اپراتورها روی فرکانس جدید تنظیم بشه و مردم که این روزها به‌خاطر ویروس منحوس کرونا در قرنطینه هستند از این واپسگیری فرکانسی بهره ببرند؟

البته این بازی فرکانس ۷۰۰Mhz مربوط به شبکه موبایل کشوره و ما هنوز نمی‌دونیم کندی اینترنت خانگی ADSL مردم کی قراره حل بشه!» عجیب اینکه این شخص به طور کاملا اتفاقی از دوستان نزدیک سجاد خواجه علیجانی است و هردو سرمایه‌گذار مسابقه برنده باش بودند. این دو نفر با اعضای خانواده‌شان در شرکتی به نام افکار ایرانیان هوشمند با هم شریک هستند.

* چهار: استدلال بعدی صداوسیمایی‌ها این بار از زبان معاون توسعه و فناوری صداوسیما مطرح شده. رضا علیدادی گفته اصلا ما خودمان این فرکانس‌ها را در آینده برای راه‌اندازی شبکه‌های HD و ۴k نیاز داریم. رضا علیدادی گفته: «روت کردن اینترنت خارجی در شبکه فرسوده ملی که هنر نیست. مردم عزیز باید بدانند این دعوایی که دوستان پرسر و صدا مطرح می‌کنند، دعوا برای پول گرفتن از آن‌هاست. این در حالی است که در دیگر کشورها شاهدیم با همین فرکانس‌ها، به ۲۷۰ میلیون تلفن هوشمند خدمات ارائه می‌دهند ولی در ایران نتوانسته‌اند به ۵۰ تا ۶۰ میلیون تلفن همراه و ۱۰درصد خط ثابت خدمات ارائه دهند.

در حال حاضر برنامه‌ریزی برای پخش شبکه‌های HD و ۴k در حال انجام است و به زودی برخی از پروژه‌هایی که اتمام یافته، افتتاح خواهند شد. با راه‌اندازی پروژه‌های HD و ۴k سازمان، حتی فرکانس‌های فعلی امکان پاسخگویی به خدمات موجود را ندارند. بنابراین با احتساب نیازهای فعلی و طرح‌های در دست اقدام به هیچ عنوان امکان تخلیه باند وجود ندارد و باید فرستنده‌های جدیدی در تمام باندها نصب و راه‌اندازی شود.»

* پنج: این اظهارات علیدادی با پاسخ نسرین محسنی معاون رگولاتوری مواجه شد. او با انتشار یک بیانیه گفته: «آیا موافقید توضیح دهید که به استناد همان جلسه شورای عالی امنیت ملی که مدعی بودید از این باندها استفاده می‌کنید و ما پیشنهاد اندازه‌گیری مشترک را دادیم و مقرر شد این کار انجام شود، چرا در اندازه‌گیری مشترک شرکت نکردید؟ بفرمایند در سال‌های اخیر چندصد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی یا صندوق توسعه‌ ملی برای توسعه فرستنده‌های دیجیتال و خالی کردن باند فرکانسی مزبور از مجلس دریافت کرده‌اند؟

اسناد مشروح مذاکرات نمایندگان صداوسیما در مجلس موجود است، حاضر هستید منتشر کنید؟ اگر به این باند فرکانسی به گفته‌ خودتان نیاز دارید، چرا در مزایده کذایی شرکت‌های IPTV، این فرکانس‌ها را به حراج گذاشتید؟ خیلی خوشحالیم که امروز شما به ضرورت توسعه پهن باند در کشور اذعان دارید، موضوعی که ۶ سال سازمان متبوع جنابعالی آن را رقیبی جدی برای خود می‌دانست و در توسعه آن همراهی نمی‌کرد… اگر اشتباهاتی که در روند خصوصی سازی مخابرات رخ داد، نبود حتما رشد توسعه پهن باند ثابت چشمگیرتر از آنچه تاکنون رخ داده است، بود.»

او در پایان معاون توسعه فناوری صداوسیما را دعوت به یک مناظره تلویزیونی کرد. از سوی مقابل هم یک عضو شورای عالی فضای مجازی طرف صداوسیما را گرفته و این بحث ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز خوراک رسانه‌ای توصیف کرده. رسول جلیلی مدعی شده که وزیر ارتباطات اگر درخواستی در این زمینه دارد باید در شورای عالی فضای مجازی مطرح کند. رضا تقی پور وزیر ارتباطات احمدی نژاد هم با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده و گفته مشکل اینترنت کشور ربطی به فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ ندارد. در نهایت گزارش را با این نقل قول شیرین از فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به پایان ببریم که از او پرسیدند برای حل این مشکل چه کار کنیم؟ پاسخ داده: «صداوسیما و دولت موضوع فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ را بین خودشان حل کنند.»

*** آیین‌نامه VPN قانونی تدوین شد
دبیر شورای عالی فضای مجازی از تدوین نهایی آئین‌نامه‌ واگذاری VPN قانونی توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر داد. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگویی با مهر اعلام کرد تدوین نهایی آئین‌نامه‌ واگذاری VPN قانونی توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انجام شده است و وزارت ارتباطات واجدان شرایط دریافت این سرویس را تعیین خواهد کرد. او همچنین گفت VPN قانونی و اپراتور ارائه‌دهنده‌ این خدمات، ارتباطی با مرکز ملی فضای مجازی ندارد و این موضوع در قالب تقسیم کار دادستانی و وزارت ارتباطات انجام می‌گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد هدف آئین‌نامه‌ واگذاری VPN قانونی گفت:«هدف از تدوین این آئین‌نامه آن است که VPN بنابر نیاز و اقتضائات به‌صورت قانونی به طبقات و اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و کسب‌وکارها تعلق بگیرد تا بتوانند برای نیازهای شغلی خود از آن استفاده کنند. در این راستا آئین‌نامه‌ای توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تدوین شد تا مشخص شود که VPN قانونی به چه افراد و مشاغلی تعلق می‌گیرد.» به گفته‌ فیروزآبادی آخرین جلسه‌ نهایی شدن آئین‌نامه‌ واگذاری VPN قانونی برگزار شده و آماده‌ ابلاغ است، بعد از ابلاغ شدن آئین‌نامه، این طرح اجرا شده و واگذاری VPN به واجدان شرایط آغاز خواهد شد.

فیروزآبادی در ادامه گفت: وزارت ارتباطات اجرای این آئین‌نامه را برعهده دارد. این وزارتخانه یا به‌صورت مستقیم مجوز واگذاری VPN قانونی را مدیریت می‌کند تا به اقشار واجد شرایط تعلق بگیرد یا صدور مجوز برای استفاده از VPN قانونی را به یک اپراتور واگذار می‌کند که مستلزم ایجاد یک اپراتور VPN در کشور است. به گفته‌ فیروزآبادی، روند اجرای طرح و زمان آن هنوز مشخص نیست. او در مورد سطح دسترسی متفاوت افراد به اینترنت گفت: «ما موافق تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت برای کاربران هستیم و در این رابطه پیشنهادی به کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ داده‌ایم.

این موضوع از قدیم مطرح شده بود اما اجرا نشد و امیدواریم باتوجه به اینکه اقتصاد VPN تبدیل به اقتصاد بزرگی شده و سازمان‌ها و افراد زیادی از آن بهره‌برداری می‌کنند، با مسئولیت دادستانی و وزارت ارتباطات بتوانیم اپراتورهای VPN رسمی در کشور شکل دهیم. به این معنی که VPN طبق یک مقررات و با نظم مشخصی از طریق اپراتورهای رسمی واگذار شود و واگذاری آن بنا بر مواردی باشد که در کشور نیاز است از آن استفاده شود.» فیروزآبادی در پایان اضافه کرد: سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و سفارتخانه‌ها به استفاده از VPN نیاز دارند. همچنین در بعضی حوزه‌ها و کسب‌وکارها به دلیل تحریم‌های آمریکا در سایت‌ها و اپلیکیشن مجبور به استفاده از VPN هستند به همین دلیل آئین‌نامه‌ای در حال تدوین است تا موضوع استفاده از VPN در کشور ساماندهی شود.

کدخبر: ۳۲۰۰۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر