کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۴۰۳
تاریخ خبر:

تک‌‎خال‌های مونتاژی بازار خودرو که بر‌سرشان دعواست!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر‌| قیمت‌ها در بازار خودرو از اول تابستان مدام روندی صعودی را به نمایش گذاشته است. اما بیش از خودروهای وارداتی که قبلا صعودهای نجومی‌شان را دیده بودیم، در حال حاضر این خودروهای مونتاژی غیرچینی هستند که بیشترین رشد قیمت را نشان می‌دهند. با توجه به آنکه بعید به‌نظر می‌رسد که واردات خودرو یا ورود گزینه‌های غیرچینی برای مونتاژ را در کوتاه‌مدت شاهد باشیم اگر به‌دنبال خرید این خودروها هستید تعلل جایز نیست که ممکن است با قیمت‌هایی به‌مراتب عجیب‌تر در آغاز پاییز روبه‌رو شوید. این خودروها الان تکراری به‌نظر می‌رسند و اکثرشان ویژگی‌های جالب خودروهای چینی گران‌قیمت روز را ندارند اما حداقل می‌توانید مطمئن باشید که استهلاک‌شان پایین است و خیلی زود در بازار کارکرده‌ها می‌توانید آنها را به پول نقد تبدیل کنید.

یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون / مزدا ۳ جدید- مدل ۹۸


یکی از محبوب‌ترین سدان‌ها در تمام سال‌های دهه ۹۰ شمسی در ایران مزدا ۳ جدید (یا مزدا ۳ نیو) است که اگرچه ظاهرش تند و تیزش دیگر شگفت‌انگیزی روزهای اول ورود در سال ۸۹ را ندارد اما از این حسن بهره‌مند است که همیشه می‌توانید به قدیمی‌نشدن آن افتخار کنید. این خودرو به سیستم تعلیق خشکش هم شهرت دارد که البته باز هم از نظر کسانی که مزدا ۳ نیو را به‌خاطر سواری اسپرتش می‌خرند یک امتیاز است. در حال حاضر مزدا ۳ نیوی صفر در بازار در تیپ ۴ آن که فول‌ترین نمونه است قابل خریداری است که یعنی نباید چندان دغدغه آپشن‌های خودرو را داشته باشید: سنسور عقب، دوربین عقب، نویگیشن و البته ۶ایربگ که ایمنی مزدا در تصادفات را تضمین می‌کنند. به‌رغم عملکرد عالی گیربکس ۵ دنده اتومات با تعویض سریع دنده‌ها شتاب این سدان ژاپنی اصلا خوب نیست.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۲۶۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۳۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۶ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

۸۹۵ میلیون / سیتروئن C3- مدل ۹۸


بعد از دو تجربه زانتیا (موفق) و C5 (ناموفق) ورود خودرویی در کلاس کراس از سیتروئن فرانسه عملی پرریسک در بازار ایران بود. اما C3 به‌خوبی توانست نظر مشتریان را جلب کند و حتی الان هم هواداران زیادی داشته باشد. بخش بزرگی از موفقیت این خودرو مدیون طراحی زیبا و جوان‌پسند آن با تریم دورنگ سفید- قرمز است که در طراحی کوییک آر از آن اقتباس شد که موفقیت‌آمیز هم بود. اما مجموعه فنی این کراس فرانسوی هم چیزی کم ندارد؛ از چابکی و شتاب خوب که ناشی از هماهنگی مثال‌زدنی پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو با گیربکس ۶ سرعته اتومات (با حالت اسپرت) است تا مانورپذیری و عملکرد خوب C3 در پیچ‌ها. البته نسبت به رقبای دیگر این خودرو به فضای کم کابین و گرانی قطعات شهرت دارد و اگر هم تصادف کنید حسابی تو خرج می‌افتید. با این حال کیفیت ساخت C3 بالاست و به‌ندرت نیاز به مراجعه به بازار لوازم یدکی پیدا خواهید کرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۳٫۹ متر
وزن: ۱۲۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۰۰ لیتر
‌قدرت موتور: ۱۶۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری توربو

‌۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون / سوزوکی گرندویتارا- مدل ۹۸


گرندویتارای فیس‌لیفت بهترین اجرای این شاسی‌بلند کهنه‌کار ژاپنی تا به امروز در ایران بوده است. به‌جز ظاهر آن که در قیاس با کراس‌اوورهای چینی روز حرف چندانی برای گفتن ندارد و شما را به دهه گذشته می‌برد، گرندویتارا شایستگی‌های فنی‌اش را حفظ کرده و کماکان مرد میدان آفرودسواری است! همچنین آپشن‌های آن نیز به سطح قابل قبولی رسیده‌اند. گرندویتارای فیس‌لیفت از آینه‌های برقی تاشو، تودوزی جدید با روکش چرمی و سانروف بهره می‌برد. از جمله سایر امکانات هم می‌توان به مواردی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر ۷ اینچی لمسی مرکزی به همراه ۲ عدد مانیتور پشت سری برای سرنشینان عقب، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین و سنسور دنده‌عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، ماساژور صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، استارتر دکمه‌ای و… اشاره کرد. با این حال اگر خیلی نگران هزینه بنزین خودرویتان هستید بهتر است دور ویتارا را خط بکشید چون یکی از پرمصرف‌ترین‌ها در بازه قیمتی خود است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۵۵۲ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۹۸ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

۸۳۰ میلیون / هیوندای i20- مدل ۹۷


زمانی که i20 مونتاژی وارد بازار شد به دلیل قیمت‌گذاری منطقی‌ و ظاهر مدرنش مورد استقبال خوب خریداران قرار گرفت. با این حال در آن زمان i20 به قدرت پایین و کمبود آپشن‌های ایمنی و رفاهی نیز معروف بود. اگر آپشن‌هایی که خودرویتان دارد را یک امتیاز و حق مسلم می‌دانید آخرین سری i20 که در سال ۹۷ به بازار آمد می‌تواند نظرتان را جلب کند چون نسخه آپشنال آن از کی‌لس، اتولایت، کنترل ایستایی در سربالایی، کروز کنترل، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، کول باکس، مالتی‌مدیای ۷ اینچی و نویگیشن بهره می‌برد. هیوندای i20 در نمونه وارداتی از مشکلاتی در زمینه گیربکس رنج می‌برد که در نسخه مونتاژی برطرف شده است. با این حال این خودرو اصلا به‌درد مسیرهای خارج از شهر نمی‌خورد و حتی مجبور خواهید بود که برای فشار وارد نشدن به پیشرانه قید کولر را بزنید!

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴ متر
وزن: ۱۰۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۲۶ لیتر
قدرت موتور: ۹۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر
نوع موتور: ۱٫۴ لیتری

۹۲۵ میلیون / کیا سراتو آپشنال- مدل ۹۸


اگر مزدا ۳ جدید به‌خاطر فضای کمی که برای ردیف دوم دارد گزینه خوبی برای خانواده‌ها نیست کیا سراتو با کابین جادار و صندلی‌های راحت در هر دو ردیف می‌تواند خودرویی برای استفاده طولانی‌مدت خانواده باشد. سایپا در نمونه آپشنال این خودرو که نسخه‌های صفر از آن هستند مواردی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا به همراه رهیاب ماهواره‌ای، سنسورها و دوربین دنده عقب، پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان، روکش‌های چرمی و چراغ‌های اتوماتیک را تعبیه کرده و از این نظر هم سراتو در وضعیت بهتری نسبت به مزدا ۳ نیو قرار دارد. هماهنگی عالی بین جعبه دنده اتوماتیک و پیشرانه ۲ لیتری سراتو در کنار وزن ۱۲۴۰ کیلوگرمی باعث شده تا این سدان کره‌ای رانندگی نرم و دقیقی داشته باشد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۲۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۲۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۵۴ اسب بخار
مصرف سوخت:۷٫۹ لیتر
نوع موتور:۲ لیتری

۹۷۰ میلیون / پژو ۲۰۰۸- مدل ۹۹


پژو ۲۰۰۸ خودرویی است که بعید به‌نظر می‌رسد از خریدش پشیمان شوید! اگر ۲۰۰۸ به سامانه چهار چرخ محرک مجهز بود که یک شاسی‌بلند کم‌نظیر در بازار می‌شد. از یک سو. پیشرانه آن به‌مراتب قوی‌تر از رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی است و استهلاک پایینی دارد و از طرف دیگر نیز از نظر سطح آپشن‌ها در برابر رقبای چینی کم نمی‌آورد. بازار فروش آن نیز همیشه گرم بوده و می‌توانید قطعاتش را در بیشتر شهرها پیدا کنید. با این حال فرم طراحی این خودرو به گونه‌ای است که آن دسته از خریداران که شاسی‌بلندی خوش‌قامت می‌خواهند را ناامید می‌کند. پژو در طراحی داخل مدل ۲۰۰۸ از فرم کاک‌پیت یا کابین خلبانی استفاده کرده که در نوع خود متمایز است اما تریم آن مثل خودروهای داخلی بی‌روح و کسل‎کننده است و متریالش هم کیفیت خوبی ندارد. پژو ۲۰۰۸ از نظر شتاب و هندلینگ از سیتروئن C3 شکست می‌خورد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۱ متر
وزن: ۱۲۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۱۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری توربو

۵۰۰ میلیون / رنو ساندرو اتومات- مدل ۹۹


ساندرو از پلتفرمی مشترک با تندر ۹۰ بهره می‌برد و مزیت‌های آن همچون پیشرانه عالی، کیفیت بالای قطعات و کابین جادار را به ارث برده است. با این حال ساندرو مزیت‌های اختصاصی خود را هم دارد که باعث شده تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌های مونتاژی بازار شود: طراحی به‌مراتب زیباتر از تندر ۹۰، فرمان‌پذیری و پایداری بهتر و همچنین گیربکسی با سرعت بالاتر تعویض. اگر سراغ رنو ساندروهایی که پس از سال ۹۶ تولید شدند بروید نیز می‌توانید آپشن‌هایی همچون کروزر کنترل، دوربین عقب، تریم چرم کابین، دزدگیر تصویری و… را نیز سفارش دهید. بزرگ‌ترین امتیاز ساندرو نسبت به رقبایی همچون پژو ۲۰۷ اتومات، دانگ فنگ H30 کراس، ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک و بایک سابرینا به سواری نرم و سیستم تعلیق دقیق این هاچ‌بک رومانیایی-فرانسوی برمی‌گردد. هیچ کدام از رقبا از نظر راحتی سواری به گرد پای ساندرو هم نمی‌رسند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴ متر
وزن: ۱۱۴۶ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۲۴۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۳ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون / هیوندای النترا- مدل ۹۷


النترای نسل قبل یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های هیوندای در ایران بود. همین امر باعث شد تا کرمان موتور النترا AD را برای مونتاژ در ایران انتخاب کند. دلایل زیادی وجود دارد که این خودرو از سوناتای کارکرده بهتر است. النترا با پیشرانه ۲ لیتری، کابین بزرگ‌تر، افزایش استحکام شاسی و البته آپشن‌های زیادش در کنار هزینه پایین نگهداری به‌مراتب گزینه‌ای بهتر از سوناتا YF کارکرده که به استهلاک بالا شهرت دارد است. سواری این خودرو از سواری سدان‌های مونتاژی یا میتسوبیشی لنسر به مراتب نرم‌تر است و شاید تنها بتوان تویوتا کرولا را از آن راحت‌تر دانست. از جمله آپشن‌های جذاب هیوندای النترا می‌توان به مواردی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، قابلیت انتخاب نوع رانندگی DMS، آینه‌های تاشونده اتوماتیک، گرمکن فرمان، روکش‌های چرمی صندلی‌ها و فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه یکپارچه IMS، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه اشاره کرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۳۳۱ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۹ لیتر
قدرت موتور: ۱۵۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۵ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

کدخبر: ۴۱۰۴۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر