کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۵۷۰
تاریخ خبر:

تو «هرمس» می‌خری و ما پول برق نداریم؛ ما مثل هم نیستیم!

روزنامه هفت صبح| میلیون‌ها نفر نگران هستند که آیا می‌توانند هزار دلار افزایش احتمالی قیمت سوخت در ادامه امسال را تحمل کنند یا نه ولی ظاهرا در همین روزها، در جهانی موازی، برخی‌ها هنوز به‌دنبال کیف‌های ۱۰ هزار دلاری «هرمس» هستند. کیف‌های برندی که ویکتوریا بکهام، مدل و همسر دیوید بکهام آن‌ها را خیلی دوست دارد و البته جیب آقای اکسل دوماس، مدیر هرمس را پر می‌کنند. البته این فقط وضعیتی نیست که هرمس دارد و شرکت‌های دیگری هم که محصولات گران‌قیمت تولید می‌کنند از افزایش درآمد و سود خود خبر می‌دهند. بی‌توجه کامل به بحران هزینه‌های زندگی که تقریبا دامن‌گیر همه شده است.

پول از کجا می‌آورند؟ بالشتکی از پس‌اندازهای ایجاد شده در طول همه‌گیری کووید-۱۹٫ آن‌ها همچنین بعد از دو سال محدودیت که برای خود و از ترس جانشان اعمال کرده بودند حالا دوباره به عرصه بازگشتند و می‌خواهند آن پول‌ها را خرج کنند. هرمس، برند لوکسی که در سال نزدیک به ۹ میلیارد یورو درآمد و دو نیم میلیارد سود دارد؛ روز جمعه گزارشی را منتشر کرد و گفت با افزایش شدید فروش در اروپا و ایالات متحده و افزایش مجدد فروش در چین در ماه ژوئن، می‌تواند حاشیه سود بی‌سابقه‌ای را برای سهامدارانش تضمین کند.

سهامداران البته زودتر این را فهمیده بودند و سهام این شرکت، در یک ماه اخیر ۲۲‌درصد سود داشته است. اکسل دوماس، رئیس هرمس گفته هیچ نشانی از کندی در فروش مشاهده نمی‌شود حتی با وجود اینکه این شرکت قیمت‌ها را در سال جاری ۴‌درصد افزایش داده است. آمارهای رشد هم چشمگیر است و به‌طور مثال میزان فروش در چین سی‌درصد افزایش داشته، درآمد کلی در سه ماه منتهی به ژوئن به ۲٫۷ میلیارد یورو (۲٫۷۶ میلیارد دلار) رسیده که بالاتر از حد انتظار است.

خودروساز فرانسوی، رنو، نیز می‌گوید که استراتژی این شرکت برای تمرکز بر فروش خودروهای کمتر اما سودآورتر نتیجه داده است و پیش‌بینی خود برای حاشیه سود سال را ارتقا داده است. حواستان باشد که خودروهای گران رنو می‌توانند حتی بیش از صد هزار دلار قیمت داشته باشند.

یک کارشناس بورس گفته در سایر برندهای لوکس مثل لویی ویتون یا فندی و کریستین دیور هم می‌شود چنین رشدی را دید.
همه این‌ها در حالی است که برای مثال، در بریتانیا، انتظار می‌رود سقف قیمت قبوض معمولی انرژی خانوارها از ۱۲۷۷ پوند (۱۵۵۲ دلار) در اوایل سال جاری به بیش از ۳۵۰۰ پوند تا اکتبر افزایش یابد، در حالی‌که هزینه غذا هم ۱۰‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. تورم منطقه یورو در ماه ژوئیه هم به بالاترین حد خود رسید و ممکن است هنوز هم چند ماه دیگر در این سطح یا حتی سطوح بالاتر باقی بماند.

با این حال خبرها حاکی از این است که مصرف‌کنندگان لوکس با آغاز فصل سفر، با توجه به فرهنگ غربی، به دنبال مشروبات الکلی گران‌قیمت‌تر هستند. (ناگفته پیداست که مصرف مشروبات الکلی در اسلام حرام و در ایران جرم است). نشانه‌های آغاز فصل سفر را البته می‌توان از سایر شاخص‌ها نیز فهمید.

مثلا شرکت IAG، مالک بریتیش ایرویز، روز جمعه برای اولین‌بار از زمان همه‌گیری به سود بازگشت، زیرا افراد بیشتری در ماه‌های بین آوریل و ژوئن، در اروپا پرواز کردند. فروش IAG، در سفرهایی که عمدتاً به خارج از بریتانیا، اسپانیا و ایالات متحده رزرو شده‌اند، بیش از چهار برابر شده و به ۹٫۳۵ میلیارد یورو (۹٫۵۵ میلیارد دلار) در نیمه اول سال رسیده است.

کدخبر: ۴۷۰۵۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر