کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۲۹۹
تاریخ خبر:

توهین ‌معلم‌ ‌به ‌وزیر ‌آموزش ‌و پرورش ‌چه ‌بود؟

روزنامه هفت صبح | نزدیک بود چند تصویر و پست تلگرامی که معلمی در یک سال گذشته منتشر کرده بود کار دست او بدهد و بابت آن ۴۵ ضربه شلاق بخورد، اما دست‌آخر شب دوشنبه، آخر وقت بخشیده شد. «رضا نهضت»، معلم عربی و فلسفه مدرسه علامه حلی، سال‌ ۱۳۹۶ کانال تلگرامی به نام «حرف حساب» تاسیس کرد که دو سال بعد با شکایت وزیر آموزش‌وپرورش و معاون او کانال توقیف شد. علیه این معلم دبیرستان ابتدا سه اتهام توهین، افترا و نشر اکاذیب مطرح شده بود که به‌جز توهین، بقیه اتهام‌ها از طرف دادستان رد شد. حالا اصلا توهین‌های معلم چه بوده است؟

مصداق اول توهین معلم از نظر دادگاه این بود که یک‌بار در کانال برای توصیف وزارت آموزش‌وپرورش از عبارت «فشل‌آباد آموزش ‌و پرورش» استفاده کرده بود. توهین دوم، استفاده از کلمه «بفهم» بود که مصداق بی‌احترامی به وزیر آموزش‌وپرورش عنوان شده بود. داستان آن هم این بود که کرونا گسترش یافته بود و وزیر مرتب جلساتی را با کارمندان برگزار می‌کرد. این معلم با شنیدن خبر برگزاری این جلسات در کانال خود نوشته بود که «آقای وزیر جان اطرافیان و جان خود شما در خطر است، بفهم!»

توهین سوم کمی از بقیه توهین‌ها پیچیده‌تر و مربوط ‌به عکسی از سریال پایتخت سه است. او می‌گوید تصویر معاون وزیر آموزش‌وپرورش را جای سر نقی معمولی گذاشته است. این صحنه همان سکانس شکست نقی معمولی در کشتی است که یک حوله روی سر خود انداخته. با این تفاوت که زیر گردن او در این عکس سیاه شده و پایین آن جملاتی با لهجه نقی معمولی درباره رتبه‌بندی معلمان نوشته شده است.

وزارت آموزش‌وپرورش اما به دادگاه اعلام می‌کند که این عکس با پوشاندن چادر بر سر الهیار ترکمن، معاون وزیر قصد تحقیر او را داشته، درحالی‌که آنچه در عکس آمده شباهتی به چادر ندارد.
مصداق دیگر توهین، عکسی است که نشان می‌دهد آقای حاجی‌میرزایی و الهیار ترکمن در حال حمل جنازه‌ای هستند که روی جنازه نوشته شده: رتبه‌بندی. باز هم منظور از این تصویر همان تشییع رتبه‌بندی معلمان بوده است. انتشار این تصویر هم به دلیل لغو رتبه‌بندی معلمان در اسفندماه بود که به دلیل افزایش حقوق انجام شد.

این معلم در مصاحبه با سایت رویداد۲۴ روایت کرده که در اولین جلسه دادگاه وقتی که قاضی از دو طرف می‌خواهد که با هم مصالحه کنند، نماینده‌های وزیر با قطعیت می‌گویند که حاجی‌میرزایی تاکید داشته که حتما باید با این فرد برخورد شود. بااین‌حال چند روز بعد از برگزاری دادگاه و منتشر شدن عکس حکم آن در رسانه‌ها، این معلم باسابقه، دست‌آخر دو شب پیش از سوی وزیر بخشیده شد.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش آخر وقت دو شب پیش در توئیتر خود نوشت که هیچ‌وقت قصد او مجازات قضایی نبوده، بلکه بیشتر قصد داشته که حقانیت این وزارتخانه را اثبات و رفتارهای نادرست برخی را در فضای مدنی و رسانه‌ای محقق کند. به همین خاطر از شکایت خود صرف‌نظر کرده است. با اینکه این معلم از سال ۱۳۹۶ کانالش را به راه انداخته و از ۵۰۰ عضو به پنج هزار ممبر رسیده بود، شکایتی از وزرای قبلی مانند بطحایی و فانی به دستش نرسیده بود.

*** جزئیاتی از زندگی معلم
همزمان با شکایت از این معلم دبیرستانی جزئیات بیشتری از زندگی او هم در شبکه‌های مجازی منتشر شد. او چندسال پیش، بعد از تصادف سختی که داشته با مشکلات زیادی در پای چپ خود روبه‌رو می‌شود؛ آنقدر شدید که دکترها پای چپش را قطع می‌کنند و امروز راه رفتن برای او سخت است. با وجود این وضعیت سلامتی، زمانی که از او شکایت می‌شود نه وکیلی می‌گیرد و نه بعد از صدور حکم اولیه درخواست تجدیدنظر می‌کند. خودش در گفت‌وگو با سایت رویداد ۲۴ گفته که برای کسی که نزدیک بوده پایش را از دست بدهد دیگر تحمل چند ضربه شلاق در مقابل آن دردها کار سختی نبوده است.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۴۲۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر