کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۴۶۵
تاریخ خبر:

توضیح احمد رهداری درباره میلیاردر شدن روحانیون

روزنامه هفت صبح | «من می‌خواهم امام قوم باشم، من می‌خواهم لشگر داشته باشم بزنم توی دهن آمریکا و خرج کنم، من با این شهریه می‌خواهم لشگر داشته باشم؟…. چهارده‌تا معصوم داریم هیچ‌کدوم فقیر نیستن بلکه پولدارترین‌های زمان خودشون هستن… تو قراره امام صادق باشی در این جامعه، با کدام پول؟… ما پیامبر گدا نداشتیم ما هم نباید گدا باشیم… کل خیابان صفاییه [قم] وقف است آن وقت مغازه‌دارها به حوزه سه هزار تومان اجاره می‌دادند، این رقم به زور شد ۳۰ هزار تومان…».

اینها حرف‌های یکی از روحانیون است که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده و برداشت‌های مختلفی هم از آن شده است. در این ویدئو که گویا مربوط به جلسه‌ای شبیه ‌ مناظره در خبرگزاری حوزه است، دو روحانی دیگر هم نشسته‌اند که انگار خیلی موافق حرف‌های گوینده جملات اول مطلب نیستند، اما ما صحبت‌های آنها را حداقل در این ویدئوی کوتاه نمی‌بینیم.

حالا می‌دانیم روحانی‌ای که این حرف‌ها را می‌زند، حجت‌الاسلام احمد رهداری، رئیس موسسه تحقیقات و مطالعات فتوح اندیشه است و هنوز هم روی حرف‌های خودش ایستاده، اما اصل حرف‌هایش نه فقط آن بخشی است که منتشر شده و دست‌به‌دست می‌چرخد. او به هفت‌صبح می‌گوید:

«ویدئو کامل نیست، از یک جایی به بعد بحث را نشان می‌دهد، درحالی‌که من در مقدمه حرف‌هایم توضیح داده‌ام که منظورم چیست. من ابتدای همین بحث توضیح داده‌ام که انتقاد اصلی‌ام به برداشت رایجی است که از اسلام در مورد انسان دیندار شده که تحت‌تاثیر گفتمان تصوف است و اعلام کرده‌ام که مسلمان اصیل نباید اینطور که تصوف می‌گوید باشد، ولی بعضی‌ها سعی کرده‌اند اینطور نشان بدهند که من خواهان دادن پول‌های آنچنانی به طلبه‌ها هستم و از زندگی اشرافی طرفداری می‌کنم.»

او خودش هم دقیقا نمی‌داند که چرا این ویدئو حالا پربازدید شده، چون به گفته خودش این جلسه یک‌سال‌ونیم پیش برگزار شده است. رهداری می‌گوید: «خیلی تعجب کرده‌ایم، حتی یکی از دوستان با من تماس گرفت و گفت ‌چه اتفاقی افتاده، آیا به تو پست و مسئولیتی پیشنهاد شده که دارند اینطور تخریبت می‌کنند؟ گفتم نه من هنوز هم مشغول درس و بحثم هستم و نمی‌دانم چرا حالا این ویدئو دیده می‌شود.» او در جواب اینکه آیا هنوز هم از حرف‌هایش دفاع می‌کند؟

می‌گوید: «بله، از کلیت حرف‌هایم کاملا دفاع می‌کنم. من در جایی از حرف‌هایم گفته‌ام که نصف اصفهان وقف است، اما معلوم نیست پول اینها کجا می‌رود. این حرف کاملا درست است و شاید موضوع فراتر از این حرف‌ها باشد، چون رئیس یکی از حوزه‌های اصفهان می‌گفت دو پارچه ده در تبریز وقف حوزه ماست و گفته می‌شود که واقف می‌خواسته زمینی در اصفهان برای حوزه وقف کند، اما نتوانسته زمین غیروقفی در کل شهر اصفهان پیدا کند.

اما اینها معلوم نیست چطور استفاده می‌شود. هر وقفی یک وقف‌نامه دارد و باید بر اساس همان استفاده شود اما آیا الان این اتفاق می‌افتد؟ در مورد معیشت روحانیون هم حرفم همان است. روحانی و اساسا یک مسلمان نباید فقیر باشد، یعنی نباید تبلیغ کنیم که فقر خوب است و اگر فقیر هستید عیبی ندارد و این تقدیر شما است و خیلی هم جایگاه بالایی دارید بلکه مسلمانان باید پولدارترین مردم جهان باشند.

اصلا تفاوت اسلام با مسیحیت همین است که در عین حال که به فکر آخرت مسلمان است، روی کیفیت زندگی دنیایی او هم تاکید می‌کند. البته من نمی‌گویم که پولدار باشیم و ماشین آنچنانی سوار شویم و در کاخ زندگی کنیم بلکه مثل پیشوایان دین‌مان باید در عین داشتن سرمایه زندگی خوب و استفاده از آن در راه اهداف اسلام زندگی ساده و زاهدانه داشته باشیم. ساده زندگی کنیم اما برای به دست آوردن ثروت هم تلاش کنیم این چه ایرادی دارد؟

اهل بیت ما میلیاردرهای زمان خودشان بوده‌اند اما زندگی ساده داشتند. ما هر کاری بخواهیم بکنیم نیاز به سرمایه دارد، با دست خالی نه می‌شود با دشمن جنگید نه می‌شود نیروهای خودی را تامین کرد. اصل حرف ما این بود که نباید فقر و فلاکت یک فضیلت محسوب شود و مردم و طلبه‌ها را به این سمت ببریم که حق‌تان را نگیرید، به فقر رضایت بدهید و در این صورت مومن واقعی هستید. این غلط است. حالا عده‌ای از حرف‌های ما برداشت دیگری کرده‌اند یا نظر دیگری دارند خب بحث می‌کنیم با هم، عده دیگری هم در شبکه‌های اجتماعی بی‌ادبی کرده‌اند که جواب دادن به آنها در شان من نیست.»

کدخبر: ۳۶۰۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر