کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۶۰۱
تاریخ خبر:

توافق آمریکا و طالبان روی ایجاد حکومت موقت

روزنامه هفت صبح | شبکه الجزیره روز شنبه دوم شهریور گزارش داد که نمایندگان آمریکا و طالبان روی ایجاد حکومت موقت برای یک دوره ۱۴ ماهه در افغانستان توافق کرده‌اند. هویت منابعی که این معلومات را در اختیار الجزیره گذاشته‌اند، فاش نشده است.الجزیره به نقل از این منابع گفته است که نمایند‌گان طالبان در پی این توافق از جانب آمریکا خواستار قطع حمایت این کشور از «حکومت کابل» در دوره حکومت موقت شده است. طالبان خواستار وزارت‌های کلیدی در دولت آینده شده‌اند.

این منابع گفته‌اند که توافق روی این موارد در گفت‌وگوهای آینده بین دو طرف نهایی خواهد شد. دور نهم گفت‌وگوهای نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد. این دور از گفت‌وگوهای دو طرف برای سه روز برنامه‌ریزی شده بود. تاکنون جزئیات این دور از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان به صورت رسمی اعلام نشده و این جدی‌ترین خبری است که تاکنون از خلال این مذاکرات به بیرون درز کرده است. با این حال نه مقامات آمریکایی و نه طالبان درباره گزارش روز شنبه الجزیره واکنشی نشان نداده‌اند.

*** انتخابات مهرماه کنسل شد
پیش از این حکومت افغانستان با ایجاد حکومت موقت اعلام مخالفت کرده بود. اشرف غنی و معاون دوم او سرور دانش بارها گفته‌اند که تشکیل حکومت موقت به معنای بازگشت افغانستان به نقطه صفر است. غنی انتخابات را خط سرخ خودش خوانده بود و اصرار به برگزاری آن در مورد مشخص شده یعنی در مهرماه امسال دارد، اما به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

پیش از این بسیاری از ناظران معتقد بودند که طالبان به این راحتی اجازه برگزاری انتخابات را نخواهد داد و دست کم از واشنگتن می‌خواهد موعد آن را تغییر دهد. اما طالبان از این هم فراتر رفته و خواهان ایجاد دولتی موقت به مدت ۱۴ ماه است. این یعنی حالا حالاها خبری از انتخابات در این کشور نخواهد بود. این اولین بار نیست که این موضوع مطرح شده. چهره‌های نزدیک به طالبان بارها گفته بودند که این گروه به دنبال یک دوره انتقالی است و حالا به نظر می‌رسد که به این خواسته قدیمی خود دست یافته‌اند.

به گزارش روزنامه هشت صبح چاپ کابل عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، هم در نشست انستیتوت صلح آمریکا در واشنگتن یک ماه پیش گفت که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید به صورت همه‌شمول برگزار شود. این امر نشان‌دهنده‌ آن است که حامیان طالبان و سخنگویان رسمی و غیر رسمی آنان طرف‌دار تأخیر انتخاباتند.

ترس‌های زیادی بابت آنچه این فرصت ممکن است بر سر افغانستان بیاورد وجود دارد. طالبان خواهان گرفتن مدارج کلیدی در دولت افغانستان هستند و این می‌تواند به معنای بازگشت این کشور به نیمه دوم دهه نود میلادی باشد. زمانی که طالبان روزگار را بر مردم این کشور تنگ کرده بود. از سمت دیگر برخی نگرانی‌ها بر سر این است که با حضور طالبان در دولت افغانستان خشم تندروها برانگیخته و طرفداران این گروه به گروه‌های تندتری مثل داعش بپیوندند و جنگ بار دیگر و اینبار جدی‌تر در افغانستان در بگیرد.

برخی هم به روی خوشی که طالبان به آمریکایی‌ها نشان داده بدبین‌اند و معتقدند این فرصتی است تا این گروه خود را به قدرت نزدیک کرده و بخش کوچکی از آن قدرت را به دست بگیرد و بخش‌های دیگر برای گرفتن تمامیت ارضی افغانستان بر زیر سلطه طالبان کماکان بجنگند و به خاطر دوستی‌هایی که در دولت دارند پیروز این جنگ‌ها هم باشند.

این احتمالات وقتی پررنگ‌تر می‌شود که این گروه در حال مذاکره هم دست از گرفتن ایالات افغانستان برنداشته و ‌صدها نفر از جلزیر افغانستان گریخته‌اند و عضو شورای ولایتی سمنگان و سه نفر دیگر از بغلان در روز گذشته توسط طالبان ربوده شده‌اند.اما به هرحال صلح هم طرفدارانی دارد. کسانی که از جنگ خسته‌اند و معتقدند که اگر طالبان دستی در حکومت داشته باشد دست از سر کشتار مردم بی‌گناه بر خواهد داشت.

کدخبر: ۲۷۶۶۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر