کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۴۶۱
تاریخ خبر:

توافقنامه آتش‌بس‌ در قره‌باغ‌‌ از رویا تا واقعیت

روزنامه هفت صبح | ‌یک: دوشنبه‌شب کرملین خبر از توافقی بر سر قره‌باغ میان ارمنستان و آذربایجان داد که ابتکارش به پای روسیه و ترکیه نوشته شد. «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان، بامداد سه‌شنبه اعلام کرد توافقنامه‌ای را با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کرده است. پاشینیان در بیانیه‌ای گفت: «توافقنامه‌ای را با رئیس‌جمهور روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کردم.»او اضافه کرد: «تصمیمی گرفتم که برای همه‌مان سخت است. آتش‌بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است.»

پاشینیان تصریح کرد: «این پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما اذعان نکنید که باخته‌اید، شکستی در کار نخواهد بود. ما هرگز اذعان نمی‌کنیم که باخته‌ایم و این آغاز عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود.»
وی گفت: «در برابر شهدای همه شما زانو می‌زنم. در برابر همه سربازان، افسران، ژنرال‌ها و نیروهای داوطلب که با جانشان از سرزمین مادری‌مان دفاع کردند، تعظیم می‌کنم.» گفته می‌شود که رئیس‌جمهور ارمنستان اطلاعی از این تصمیم نداشته است. به نظر می‌رسد ستاره بخت پاشینیان در این کشور در حال غروب است، چراکه ارمنی‌ها از توافقی که او با آذربایجان داشته، سخت خشمگینند.

* دو: در همین حال الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان امضای سند صلح بین کشورش و ارمنستان را دستاورد مهم برای باکو توصیف کرد.مفاد توافقنامه و استقرار صلح‌بانان روس به شرح زیر است:به دنبال حصول توافق جدید آتش‌بس در قره‌باغ، گزارش شده است که صلح‌بانان روسیه به منظور تحقق آتش‌بس بر اساس توافقنامه امضاشده بین مسکو، ایروان و باکو در امتداد خطوط حائل در منطقه قره‌باغ مستقر می‌شوند.

همچنین مقرهای دیده‌بانی روسیه در امتداد خطوط حائل در منطقه قره‌باغ و تا امتداد دالان لاچین (متصل‌کننده قره‌باغ به ارمنستان) مستقر می‌شوند.به منظور کنترل رعایت توافقنامه آتش‌بس بین طرف‌های مناقشه قره‌باغ، استقرار مقرهای دیده‌بانی در امتداد خطوط حائل در منطقه قره‌باغ تا دالان لاچین پیش‌بینی شده است.

همچنین در راستای اجرای مفاد این توافقنامه، تمامی عملیات‌های نظامی متوقف می‌شوند، سرزمین‌های تصرف شده در مناطق آغدم و گزاخ تا ۲۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ به جمهوری آذربایجان بازگردانده می‌شوند، مدت اقامت نیروهای حافظ صلح روسی در خاک ۵ سال است و یک مرکز صلح برای نظارت بر آتش‌بس ایجاد خواهد شد.

* سه: اعلام حصول توافق جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان گرچه امیدها را برای توقف کامل درگیری‌ها در قره‌باغ افزایش داده، اما از سوی دیگر موجب نگرانی در مورد بی‌ثباتی در جامعه ارمنستان شده است. شماری از ساکنان ایروان بامداد سه‌شنبه به نشانه اعتراض به برقراری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ، از زنجیر ماموران پلیس عبور کرده و وارد ساختمان دولت ارمنستان شدند.

پس از اینکه «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان از دستیابی به توافق برای آتش‌بس در قره‌باغ خبر داد، صدها نفر در میدان جمهوری (میدان اصلی ایروان) که ساختمان دولت در آن قرار دارد، تجمع کردند. ماموران پلیس از زور در مورد معترضان استفاده نکرده و سعی کردند آنها را آرام کنند. در این میان خبرگزاری آرمن‌پرس گزارش داد که نخست‌وزیر ارمنستان از نهادهای قانونی خواست معترضانی را که با خشونت وارد ساختمان‌های دولتی شدند و همچنین به رئیس پارلمان نیز حمله کردند، دستگیر کنند.

این خبرگزاری همچنین شایعات را مبنی بر اینکه پاشینیان به دنبال اعتراض‌ها در ایروان پس از امضای توافقنامه آتش‌بس با جمهوری آذربایجان، خاک ارمنستان را ترک کرده، رد کرد. پاشینیان نیز ضمن رد این شایعات گفت: البته که من در ارمنستان هستم. به طور کامل متعهد به ادامه انجام وظایفم به عنوان نخست‌وزیر این کشور هستم.همچنین گزارش شده است که مخالفان دولت ایروان در حال جمع‌آوری امضا با هدف درخواست از پارلمان ارمنستان در خروج از توافقنامه جدید آتش‌بس با جمهوری آذربایجان هستند.

کدخبر: ۳۵۸۴۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر