کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۱۲۴
تاریخ خبر:

توئیتست | چرا خوراکی گران است؟

روزنامه هفت صبح، آرش غفاری | دوستان جان سلام. از دوستانم پرسیدم با اینکه قاعدتا تولید انبوه می‌بایست با قیمت تمام شده و مصرف کننده کمتری صورت پذیرد چرا در ایران این مسئله بدین صورت نیست؟دوستان تخصصی‌تر به موضوع نگاه کردند و تقریبا جواب‌هایی که من هم به این پرسش می‌دادم در این جواب‌ها هست.پس ترجیح می‌دهم تعداد بیشتری از جواب‌های دوستان را با هم بخوانیم. تعدادی از جواب‌های منتخب:

Amir kalhori: ‏‎۱-قسمت اصلی ارتباط به صنایع نداره بلکه به ناپایداری شرایط اقتصادی و سیاسی مرتبط است. وقتی ناپایدار باشه ریسک و بالطبع حاشیه سود هم میره بالاتر.۲-عدم وجود سیستم‌های بهره‌وری عدم افزایش راندمان را ایجاد می‌کند و همین باعث افزایش هزینه بالاسری و در نتیجه هزینه تمام شده می‌شود.‏‎۳- زنجیره پخش هم با توجه به عوامل ۱ و ۲ اعلامی با افزایش هزینه و همچنین افزایش حاشیه سود مواجه می‌شوند.تقریبا با عوامل بالا یک محصول قیمت درب کارخانه‌اش را در ۳ ضرب می‌کنند تا قیمت مصرف کننده به صورت حدودی مشخص می‌شود.

علی معصومی: ‏‎در ایران به عوامل زیادی بستگی داره.اصلی‌ترینش هزینه‌های سربار تولید مثل پرسنل مازاد به دلیل عدم کارسنجی مجموعه. خط تولید فرسوده.چرخه معیوب تامین مواد اولیه و …
‌گل سنگ:‏‎علت اصلی بالا بودن نرخ بیکاری است … که باعث می‌شود‌ کسانی که محصولات خانگی تولید می‌کنند‌، با حاشیهء سود بسیار کم محصولاتشان را بفروشند تا کارشان را از دست ندهند …

Ehsan shad:‏‎سرمایه ثابت و گردش، سیستم لجستیک و حمل و نقل، هزینه بازاریابی و هزینه سیستم اداری اون سازمان باعث میشه تولید انبوه یک قیمت رقابتی با رقبای صنعتی داشته باشه نه محصولات خانگی.

M.danesh:‏‎تولید صنعتی قطعا ارزانتر از تولید خانگی است، مشکل آنجاست که توزیع محصول کم خانگی نیاز به توزیع گسترده و هزینه بالا ندارد اما تولید صنعتی با هزینه‌های بالای شبکه توزیع پخش‌ها و فروشگاه‌ها روبه‌روست، به نحوی که از قیمت مصرف کننده ۴۵ درصد سهم تولید و ۵۵ درصد سهم توزیع کنندگان است.

Cooltag.ir:‏‎مشاغل خانگی به صورت سیاه در ایران انجام میشه، حذف مالیات و بیمه، هزینه‌های رسمی تولید و خرید مواد اولیه قیمت رو ظاهرا پایین میاره. به‌علاوه در خیلی از اونها قیمت تمام شده درست محاسبه نمیشه و قیمت گذاری صحیح نیست و هزینه ریسک، اخذ گواهی، چرخه توزیع و ضمانت هم طبیعتا محاسبه نشده.

Mmonirzad:‏‎تیراژ تولید قاعدتا نقش عمده‌ای در پایین آوردن بالاسری و رسیدن به نقطه‌ سر به سر داره که یکی از مهمترین فاکتورهای صرفه تولید صنعتی از هر نوع برای کاهش قیمت و رقابت‌پذیری در بازاره ولی به دلایل مختلف از جمله عدم توسعه در بازار صادراتی این امر (کاهش قیمت) چندان موفق نیست.

Behzad golrokhian(ستون ادب):‏‎احتمالاً به‌خاطر حذفِ واسطه‌ها و هزینه‌های بسته‌بندی و…است.
‌دلفین: تولدت مبارک آبزی
‌Hadi: ‏‎رانت دارن نیازی به قیمت رقابتی نمی‌بینند. یک گروه هم اینقدر مشغول دادن سود وام‌ها به بانک‌ها هستند مجبورن گران بفروشن تا بتونن سود بانک‌ها رو بدن.

کدخبر: ۴۳۶۱۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر