کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۵۷۱
تاریخ خبر:

توئیتست هفته| غذا، شایعات و رسانه‌ها

روزنامه هفت صبح، آرش غفاری| ‌دوستان جان سلام. نشر اطلاعات غلط از بلایای عصر حاضر است. روزی نیست که از ما سوال نشود؟ فلانی این مطلب را که راجع به واکسن میگن درسته؟ این مطلب که راجع به مصرف نکردن لبنیات میگن رو شنیدی و قس علی هذا…
در دورانی هستیم که متاسفانه تکنولوژی‌های جدید با فرهنگ استفاده‌شان به‌صورت همگن و در یک راستا رشد نداشته‌اند. حداقل در جامعه ما به این صورته.

در دوران پاندمی وضع از آنچه بود هم بدتر شد.چون مردم ما تکیه خود را جهت کسب اطلاعات به شبکه‌های اجتماعی داده‌اند.بسیار محتمل است که دیگرانی با اطلاعات اندک خود و یا حتی غرض ورزی نسبت به ایجاد اطلاعات یا محتوای غلط در شبکه‌های اجتماعی اقدام نموده و از این راه کسب سود و از میان بردن صنعت و رقبا نمایند.

در این میان هم متاسفانه اعتماد مردم به شبکه ارتباطات ملی بسیار کم است زیرا این اطلاعات بسیار دیر و حتی بی‌دلیل نشر داده می‌شود.این نهادهای متولی ایجاد بستر صحیح اطلاعاتی در جامعه اگر درست به وظایف خود عمل کنند مردم مشوش به سمت اطلاعات غلط نمی‌روند.از دوستانم پرسیدم برای جلوگیری از نشر اطلاعات غلط ولو در گروه صنایع غذایی چه کاری از ما ساخته است؟چند توئیت منتخب را بخوانیم.

آدم اول: ‏‎با توجه به گستردگی مصرف کنندگان، لازمه از کانال‌های مورد اعتماد مصرف کننده اطلاع‌رسانی درست صورت بگیره، مثلا الان هزاران اینفلوئنسر حوزه سلامت داریم که پیام غلط می‌دن ولی کمتر پیش میاد کسی بیاد و اینها رو جمع آوری کنه و در همون مدیا به مردم بگه اینا به این دلیل غلطه.

Saramahmoodi: ‏‎عدم بازنشر مطالب منتشر شده در فضاهای مجازی نامعتبر و در صورت امکان پاسخ به ادعاها بر اساس منابع معتبر.
ولی مهمترین مسئله داشتن سواد رسانه‌ای کافی برای تشخیص منابع است که اگر اتفاق بیافتد نه فقط در مورد مواد غذایی که در مسائل دیگر هم قطعا مفید خواهد بود.
Zahra: ‏‎صداقت و شفاف سازی، اکثر صنایع سایت مرجع برای معرفى ندارند.خیلی‌ها هم در تبلیغات بزرگنمایی می‌کنند که به نظرم ایجاد شبهه میکنه.به‌جای این‌همه رنگ و لعاب فانتزی در تبلیغ سعی کنند اطلاعات مفید و درست‌تری ارائه دهند…

S.movahedi: ‏‎انتخاب یک رسانه (سایت، هفته نامه،وبلاگ، تلگرام، …) برای نشر اطلاعات (توسط متخصصین این حوزه)، معرفی گسترده این مرجع، توضیح اطلاعات اشتباه با دلیل، توصیف و ارایه اطلاعات درست.پ.ن. انتخاب رسانه مناسب که بیشترین درصد جامعه رو پوشش بده سخت‌ترین قسمتشه که باید به اهل فن سپرد.
Ebi: ‏‎باید یاد بگیریم هر کلیپ و مطلبی به دستمون رسید، زود نشر ندهیم. می شه وقت گذاشت و جست‌وجو کرد و اگر دیدیم درست نیست، یا اطمینانی به مطلب نیست، باز نشر نکنیم.دانشگاه شهید بهشتی که کار نظارتی انجام می‌دهد، یک کانال و خط به مردم اختصاص بدهند تا بتوان درستی این مطالب را باهاشون چک کرد.

علی معصومی: ‏‎اعتماد عمومی به نهادهای دولتی متولی و البته مقوله اعتماد عمومی صرفا مختص صنایع غذایی نیست و در تمام ارکان حکمرانی باعث تقویت و تحکیم رابطه دولت‌ها و ملت‌هاست.
Dara: ‏‎کلا نشر اطلاعات گمراه کننده که مضر حال جامعه باشه باید جرم انگاری بشه و مصادیق اون مرتبا در فضای مجازی اطلاع رسانی بشه.

Elham: ‏‎یک هجوم رسانه‌ای شامل شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی هر کدام از طریق ابزارهای خودشون و در نهایت ماهنامه‌های تخصصی به صورت صوتی.
Davood: ‏‎آقا،قبل از هر چی باید یک مرجع که مورد اعتماد مردم باشد و جنبه تبلیغ برای صنایع غذایی نداشته باشد ایجاد کرد بعد شروع به دادن اطلاعات درست کرد.
Rez2: ‏‎درخواست از صدا و سیما که به جای برنامه‌های بیخود در مورد این‌مسایل صحبت کنه و اطلاعات مردم را بالا ببره. تولید کلیپ و انیمیشن و پخش در ساعات تبلیغات.

مهدی شادکام: ‏‎به نظرم تهیه پادکست خوبه آرش جان، همه حوصله خوندن ندارن اما فایل صوتی رو راحت‌تر گوش می‌کنن، مهم انتقال اطلاعات صحیحه.
DR.SPINE (مهدی): ‏‎شوربختانه سرعت و گسترش داده‌های نادرست آن‌چنان زیاد است که جز پاک کردن صورت مسئله (خروج از گروه‌های مجازی حاوی این دست داده‌ها) راهی به ذهن ناقصم نمی‌رسد.
K : ‏‎‎به عنوان یک مهندس صنایع غذایی که سال‌ها در این صنعت کار کردم خدمت شما عرض کنم با وضعیت فعلی اقتصادی کشور تقریبا هیچ غذای کاملا سالمی در کشور تولید نمی‌شود و همه تولیدات با درجاتی از تقلب یا کم فروشی تولید می‌شوند در غیر این صورت اون واحد تولیدی به دلیل مشکلات فراوان تعطیل خواهد شد.

Shahak: ‏‎کارشناس‌هایی که در صنایع غذایی سمت دارند، با ذکر اسم و سمت و محل کارشون، با رسانه‌ها(رادیو، تلویزیون، روزنامه و خبرگزاری‌ها) گفت‌وگو کنند. حتی اگر لازم باشه خودشون سوالات رو پیشنهاد بدن به خبرنگار تا اطلاعات خوبی ارائه بشه.تبلیغات غذایی صدا و سیما با نظارت کارشناس صورت بگیره.
Alireza kaykha: ‏‎آگاه کردن مردم از اطلاعات چرتی که هر ابلهی تو هر سایت یا گروهی پخش میکنن…
Mr.javad: ‏‎انیمیشن کوتاه

بچه درخونگاه: ‏‎نشر اطلاعات غلط در بستری اتفاق میفته که اطلاعات صحیح،فکت‌ها، داکیومنت‌های بهداشتی ،مدارک ارزش غذایی‌، دراختیار عموم قرارنداشته باشدو اساسا ناشی از ضعف اطلاع رسانی یاعملکرد ضعیف سازمان در دیویژن ارتباط با مشتریان می‌باشد والبته عدم اهتمام جدی رسانه‌ها.
Hadif: ‏‎راه‌اندازی سایت مرجع حتما به نام شخص باشد که امضا‌‌دار باشه در ایران خیلی متداول هم هست. مثل سوهان حاج…
-برگزاری نظرسنجی پرطرفدارترین برندهای مورد استفاده از یک محصول مشخص توسط مراجعین
-انتشار نتایج آزمایشگاهی یا… سه برند پرطرفدار محصول منتخب مردم.
‏‎-ارسال پُست‌ها به اینستاگرام، توئیتر و سایر شبکه‌ها برای پوشش حداکثری
-درآمد بیزنس(پس از گذشتن دوران به اصطلاح خاک‌خوردن)ابتدا از طریق جذب آگهی سایت، شرکت‌های تولید‌کننده و…

Fatemeh mahdavi: ‏‎تولید محتوا خووووب و بازنشر پیج‌ها و مطالب درست و مفید
Mihammad56: ‏‎کار سختیه متاسفانه چون با وجود گوگل و تلگرام و امثالهم هر کس به زعم خودش یک کارشناس شده و هر خزعبلی را که می‌بینه بدون بررسی نشر میده، در هر زمینه‌ای .چه کار ما پزشکی چه رشته‌ها و مشاغل دیگه .
Sheyda: ‏‎تفکر نقادانه یا همون critical thinking

Behzad gokrokhian:(آقای آقایان) ‏‎موثرترین راه خروج از گروه‌های مجازی«خانواده» است.
بازاروف: ‏‎متاسفانه آقای غفاری تا خاله خان باجی‌ها و دکتر علفی‌ها و جادوگرها هستن و عوام مشتری اینهان، مقابله بسیار مشکل خواهد بود و چه بسا ناممکن باشه.
خرس خسته: ‏‎رسانه‌های معتبر به طور منظم در مورد این موضوع مطلب منتشر کنن مثلا قدیم‌ها حوادث یه صفحه مستقل تو روزنامه‌ها داشت البته مافیای این صنعت با باند بازی و رشوه و فشار نمیذاره.

Milad: ‏‎اطلاعات مهم غذایی هنگام فروش به‌صورت دیجیتال به خریدار ارائه گردد.همچین که پیامک برداشت پول واسه مشتری ارسال میشه، یه پیامک هم فوائد و مضرات و دیگر اطلاعات مفید در مورد اقلام خریداری شده ارسال گردد…
البته صدا و سیما هم « گنج حضور» پخش کنه!

کدخبر: ۴۱۹۵۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر