کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۲۲۳
تاریخ خبر:

توئیتست|‌ سود تولید‌کننده‌ پایین‌تر از سود واسطه؟ ‌

روزنامه هفت صبح، آرش غفاری | دوستان جان سلام‌. شاید به عرف زیاد شنیده باشید که «طرف کارخونه داره، وضعش توپه» ولی آیا در واقعیت هم به همین صورته؟متاسفانه در اکثر مواقع جواب منفیه. تولید کنندگان مخصوصا در صنایع غذایی ایران به جرات کمترین میزان سود از فروش محصولاتشون رو می‌برند. چرا؟جواب سوال در سیستم توزیع غیر حرفه‌ای و اصطلاحا پادشاهی سوپرمارکت‌هاست.در زمانه تحریم‌ها علی‌الخصوص با نوسان قیمت مواد اولیه و نایاب شدن برخی موارد خاص ازجمله ورق قوطی، درب‌های آسان بازشو یا مواد اولیه خارجی و غیره اصولا قیمت گذاری کاری بسیار مشکل و حتی در مواردی خاص غیر ممکن است.

از طرف دیگر قیمت گذاری دستوری کالا و خدمات در ایران عملا امکان رقابت در زمینه دستیابی به بازار هدف را از بین برده است. در صورتی که دولت‌ها و مسئولین امر فکری به حال سیستم توزیع و دلالی کالا نداشته باشند متاسفانه پیش‌بینی می‌شود وضع از این هم بدتر خواهد شد.از دوستانم پرسیدم به نظرشان چرا سود تولید کننده پایین‌تر از سود واسطه و توزیع است؟ برخی جواب‌ها را با هم بخوانیم.

* چای تلخ:‌‏‎چون سرمایه محدود دارند و سرمایه‌شون صرف تولید میشه. محصولاتشون مواد غذایی است و تاریخ مصرف داره و باید سریع به دست مصرف کننده برسه. تولید کننده فاقد سیستم منظم توزیع و فروشه چون نه وسیله حمل کالا را داره نه پول اجاره یا خرید فروشگاه. دستش زیر سنگ توزیع کننده و فروشنده است.
* Hamed shafaghi:‌‏‎چون برای حفظ و یا به‌دست آوردن سهم از بازار، مجبورند به توزیع کننده و فروشنده سهم بیشتری بدهند تا در رقابت با دیگر برندها جا نمونند، البته بعضی برندها به‌خاطر کیفیت خوبشان و جا افتادن در بازار از این مرحله عبور کرده‌اند.

* بچه درخونگاه:‌‏‎‎رقابت زیاد، فساد پذیری بیشتر و تاریخ مصرف.
* M.h jahanbakhshian D:‌‏‎‎۶ سال تو شهرک‌های صنعتی می‌چرخیدم کلی کارخونه محصول عالی بسته بندی خوب مزیت رقابتی قیمت خوب … ورشکسته شده بودن چون واحد فروش درست ندارن… هر شرکتی سیستم فروش و توزیع درست داره سود خوب میبره وگرنه باید بده دست دلال و پخش و هرچی خرده فروش گفت بگه چشم.
* گامبالو:‌‏‎چون تولید کننده رقیب زیاده و بازار داخلی هم محدود هست.تولید کننده به فکر صادرات نیست یا شرایط صادرات براش فراهم نیست. مجبوره برای فروش محصولش باج بده.

* Mahdokht salek:‌‏‎مواد غذایی اکثرا تاریخ انقضای نزدیک داره که ریسک کل هزینه محصول را به همراه داره.سرمایه در گردش صنایع غذایی بالاست و فروش باسود بیشتر و به صورت مدت‌دار ضرر داره.
* Shahram:‌‏‎با سلام کلا خرده فروشی بالاترین مارک آپ را دارد دلیل آن هم عمدتا Economy of scale هست.اعداد در غرب:حدود بیست درصد عمده و صد در صد خرده فروشی سود ناخالص.
* شهریور:‌‏‎فقط داخلی‌ها نیستند. همه جا هزینه توزیع بخش قابل توجهی از کل هزینه تولیده. اگر صرفه اقتصادی داشته باشه شبکه توزیع خودشون رو توسعه میدن و حاشیه سود پخش رو هم بر میدارن.

* و هومن:‌‏‎چون ممکن است شما کالای مرغوبی تولید بکنید اما مهم تر این است که بتوانید بفروشیدش!
چم چمن:‌‏‎‎غلبه فرهنگ دلالی، حتی تو مسکن مجموعه مهندسین دست اندرکار و مسئول کمتر از بنگاهی دستمزد می‌گیرند.
* Sara boroumand:‌‏‎ مافیای توزیع-توزیع در فروشگاه‌هایی که با زیرساخت کشور هماهنگ نیست و گرانی زمین و ساختمان باعث افزایش قیمت محصول تا ٨٠ درصد می‌شود. نبود و کمبود زیرساخت‌های لجستیک،کمبود پایانه‌های صادراتی و…
* Fatemeh__1990:‌‏‎فکر می‌کنم قیمت مصرف کننده روی بسته رو خیلی بالاتر از قیمت تمام شده و سود خودشان ثبت می‌کنند تا همه فروشندگان خرد برای سود بیشتر بخوان محصولات تولید کننده عرضه کنند.

* Sepehr:‌‏‎‎به عنوان یه فعال همین صنف باید بگم که چون توانایی تشکیل زنجیره‌ تامین رو خودمون نداریم و البته دلایل زیاده. کمبودنقدینگی.دلالی و ارج و قرب دادن بهش در امروز.مشکلات بانکی.رقابت ناسالم.حجم تولید.
* B.javad:‌‏‎خیلی عوامل ریز ریز کنار هم قرار می‌گیرند که تولید کننده رو در این شرایط قرار می‌دهند، البته تولید کننده تعداد بالایی از کالا رو باسود کم میفروشه که در مجموع سود خوبی می‌کنه در عوض فروشنده باید تعداد زیادی رو بخره اما دونه دونه بفروشه این وسط ریسک خرابی و کسادی بازار پای فروشنده است.

* شهراد:‌‏‎چون باید باج بده و حاشیه سود رو ببره بالا تا جنسشو مغازه‌دار ویترین کنه و خرابش نکنه مگر اینکه خیلی گنده بشه.
* M.k:‌‏‎توزیع مناسب و البته بازاریابی عالی میتونه یه محصول رو تا چند برابر قیمت واقعی اش در بازار جوری بفروش برسونه که همچنان عطش به‌دست آوردنش بین خواهان‌هاش وجود داشته باشه. چون مهارت خاصی طبعا ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کنه.
* M.B:‌‏‎کانال‌های توزیع که یکی از آنها و مهم‌ترین آنها دلال‌ها هستند سود بیشتری را طلب می‌کنند کارخانه دار به دلیل جبران هزینه‌های ثابت و متغیر مجبور است تمکین کند این مورد در خصوص تازه تولیدی‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و در مورد برندهای معروف کمتر البته راه حل عاقلانه‌ای هم هست.

* Bahar:‌‏‎چون سیستم توزیع مشکل داره به همین دلیل تولیدکنندگان موفق مواد غذایی سیستم توزیع‌شون را قوی کردند.
مثلا صیفی‌جات تو جنوب شرق فاسد میشه در حالی که تهران تقاضای صیفی‌جات را داره.
* باران:‌‏‎یکی از دلایل می‌تونه این باشه که مواد غذایی تاریخ انقضا دارن و به هر حال تولید کننده مجبوره که طی زمانی مشخص محصولاتش رو به فروش برسونه حتی با سود کمتر، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن ضرر نمیکنه.
* Farida:‌‏‎از کارخانه که خارج میشه میوفته دست دلال و این چرخه ادامه داره تا برسد به دست ما.

* صادق غفاری:‌‏‎این‌ موضوع صرفا مربوط به مواد غذایی نیست، اکثر تولیدکنندگانی که محصولات رقابتی تولید می‌کنند برای بازاریابی بهتر سعی می‌کنند حاشیه سود قابل ملاحظه‌ای برای خرده فروشان در نظر بگیرند. حتی در برخی موارد جایزه به‌صورت کالا در نظر گرفته می‌شود.
* Rasoul setorgi:‌‏‎قطعاتی که تولید می‌کنم. انحصار به یک نفر دادم پوستم کنده شد. پخش رو گسترده کردیم هر کس خرید می‌کند درخواست درصد بیشتری می‌کند. درصد مشخص کم می‌کنیم زیر فروشی می‌کنند. بسته‌بندی رو عوض می‌کنند قیمت بالاتر به عنوان خارجی می‌فروشند. برندسازی کردیم فروش پایین‌تر شد!

* Benjamin azad:‌‏ورود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک هزینه دارد، سود فروشگاه زنجیره‌ای و دیگر هزینه‌هایی که در قرارداد به زور تولیدکننده می‌گیرند درصد قابل‌ توجهی از قیمت روی محصول را شامل می‌شود!معمولا سود تولیدکننده کمتر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ست و در صورت اعتراض به راحتی کالا را حذف می‌کنند.
* Ali fallah:‌‏بدیهی است، چون تولید کننده می‌بایست علاوه بر کیفیت بالا، در قیمت نیز رقابت کرده و بتواند در بازار دوام بیاورد، ضمنا تولید کننده نمی‌تواند تک فروش باشد و لذا محصول را به قیمت تمام شده و درصد اندک سود به عمده فروش می‌رساند، سود اصلی نصیب خرده فروش می‌شود که از حداقل ۱۵درصدتا۲۵درصد می‌شود.

* Leyla vakilzadeh:‌‏‎قوانین دست و پاگیر و سنگ اندازی بیش از حد اداره‌جات در صدور پروانه و اتلاف وقت هزینه‌های زیادی به تولید کننده وارد می‌کند‌. نتیجه گیری تنها شغل پر سود دلالی است!!
* Felertishya:‌‏‎قیمت یک محصول در هر شرکتی با توجه به مؤلفه‌های تاثیرگذار در تولید از مواداولیه مصرفی تا سایر هزینه‌ها با سود تولید تعیین می‌شود. قیمت توزیع هم تحت نظارت دولت هست همه اینها از قیمت کف بازار درباره یک محصول نباید بالاتر برود چون مصرف کننده باتوجه به نوع محصول مشابه، انتخاب می‌کند.

کدخبر: ۳۹۸۲۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر